10. kadencja, 28. posiedzenie, 2. dzień (06-02-2025)

Oświadczenia.

Poseł Magdalena Filipek-Sobczak (tekst niewygłoszony):

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Zwracam się do pana Adama Bodnara z prośbą o wyjaśnienie następujących kwestii.

    Wiceminister sprawiedliwości, aktywista stowarzyszenia Themis, w swoich ostatnich wypowiedziach medialnych zapowiedział realizację idei kierowania części sędziów do specjalnie tworzonych dla nich komórek organizacyjnych. Mowa tutaj o sędziach, którzy rzekomo zostali nieprawidłowo powołani, a ich status wymagałby uzdrowienia. W kontekście wskazanej informacji zwracam się z prośbą o wyjaśnienie, czy Ministerstwo Sprawiedliwości celowo poprzez tworzenie w sądach komórek organizacyjnych dla sędziów, którzy mają być poddanymi ostracyzmowi zawodowemu, dąży do naruszenia art. 47a ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych. Wskazany przepis jasno stwierdza, że rozdzielenie spraw następuje na drodze losowego przydziału. Oczywiste jest, że jeśli z grupy sędziów wyeliminujemy jakąś ich część, to automatycznie wszystkie procesy, które będą się później toczyły, będą dotknięte wadą.

    Zgodnie z informacjami resortu sprawy najcięższego kalibru miałyby pozostać w gestii tzw. starych sędziów. To stwierdzenie świadczy wprost o zamiarze wywierania politycznego wpływu na sąd i na sędziów. Tworzenie sekcji, z których określone kategorie spraw będą wyłączone, stanowi ograniczenie niezawisłości i niezależności sędziowskiej. W kontekście powyższego proszę Ministerstwo Sprawiedliwości o wskazanie, czy podstawowym celem proponowanych nowych rozwiązań jest powrót do praktyki tzw. sędziów na telefon.

    W kontekście wielokrotnego przywoływania w odpowiedziach na interpelacje poselskie przez Ministerstwo Sprawiedliwości treści uchwały połączonych Izb Sądu Najwyższego: Cywilnej, Karnej oraz Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 23 stycznia 2020 r., sygn. akt BSAI-4110-1/20, jako przesłanki do kwestionowania konstytucyjnych prerogatyw prezydenckich proszę o wskazanie podstawy prawnej, zgodnie z którą uchwała połączonych izb Sądu Najwyższego stanowi źródło prawa powszechnie obowiązującego w Polsce. Jednocześnie proszę o wskazanie prawnej podstawy do uznawania przez resort wyższości uchwały połączonych izb Sądu Najwyższego nad konstytucją RP.


Przebieg posiedzenia