10. kadencja, 29. posiedzenie, 1. dzień (20-02-2025)

2. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw (druki nr 981 i 1015).

Poseł Wioleta Tomczak:

    Szanowny Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Na 28. posiedzeniu Sejmu tu, w Wysokiej Izbie, odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten ma na celu ograniczenie ekonomicznej dostępności produktów zawierających nikotynę, w tym e-papierosów, zarówno jednorazowych, jak i wielorazowych, podgrzewaczy tytoniu, saszetek nikotynowych czy też innych produktów, które nie zostały wcześniej sklasyfikowane i ograniczone np. ustawą o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, a które przez kreatywność branży zalewają rynek, by docierać do jeszcze szerszej grupy odbiorców. Ograniczenie dostępności ekonomicznej jest jednym z priorytetów i rekomendowane jest przez specjalistów zdrowia publicznego w zakresie redukcji używania produktów dostarczających nikotynę.

    Szanowni państwo, proszę raz na zawsze zapamiętać, że w zakresie ograniczenia epidemii używania tytoniu i produktów dostarczających nikotynę eksperci zdrowotni wskazują, że nie możemy stosować żadnej polityki redukcji szkód. Nowe produkty dostarczające nikotynę są na rynku zbyt krótko i są nieprzebadane, stąd nie można ich rekomendować jako jakiejkolwiek zdrowszej alternatywy, za to przypadki EWALI, poparzeń płuc czy innych ciężkich chorób związanych z używaniem e-papierosów i innych urządzeń elektronicznych do tzw. wapowania są znane nie tylko na świecie, ale i w Polsce.

    Elektroniczne urządzenia do podawania nikotyny są produktem inicjacji wyrobów nikotynowych, działają kardiogennie i mają istotny związek z rozwojem depresji, zaburzeń lękowych i zachowań impulsywnych. Liczba prób samobójczych u użytkowników tych produktów jest znacznie wyższa niż u osób, które ich nie używają.

    Branża wapingowa za wszelką cenę broni swoich interesów. Proszę przejrzeć stenogram z posiedzenia sejmowej Komisji Finansów Publicznych, załączone do projektu ustawy zestawienie dotyczące konsultacji w ramach rządowego procesu legislacji czy też porozmawiać z posłami, którzy potwierdzają, jak wiele maili i listów dociera do parlamentarzystów - ja chociażby jeden z nich znalazłam dzisiaj w swojej skrytce poselskiej - by zrozumieć, z jak silnym lobbingiem mieli do czynienia zarówno rząd, jak i parlamentarzyści. Stąd dziękuję wszystkim posłom oraz senatorom, którzy nie zawahają się zagłosować za tym projektem ustawy i którzy także nie będą tego projektu już opóźniać czy też osłabiać próbą wprowadzenia jakichkolwiek łagodzących poprawek. Branża próbowała nas do tego przekonać, ale wierzę, że od września wszystkie wyroby dostarczające nikotynę, które pojawią się na rynku, będą opatrzone znakami akcyzy, a przez to od nowego roku szkolnego 2025/2026 dostępność ekonomiczna produktów zawierających nikotynę zdecydowanie zmaleje.

    Parlamentarzyści klubu Polska 2050 - Trzecia Droga, których mam zaszczyt reprezentować, zagłosują za proponowanym projektem ustawy, choć jednoznacznie podkreślają, że stanowi on działanie doraźne. Ministerstwo Finansów wzięło na siebie ciężar odpowiedzialności, która powinna ciążyć na wszystkich resortach i całym rządzie, odpowiedzialności za zdrowie głównie młodego społeczeństwa i odpowiedzialności za środowisko naturalne. Odpowiedzialnością tą będzie dążenie do całkowitej delegalizacji produktów tak wysoce niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia.

    Wierzymy, że Ministerstwo Finansów nie będzie oponentem w tej procedurze, gdyż wątpliwy zysk finansowy wprowadzenia tego podatku akcyzowego nigdy nie przewyższy kosztów zdrowotnych, społecznych i ekonomicznych wynikających z używania tych produktów. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia