10. kadencja, 29. posiedzenie, 1. dzień (20-02-2025)

3. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (druki nr 964 i 1007).

Poseł Tomasz Kostuś:

    Szanowna Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt przedstawić stanowisko Klubu Parlamentarnego Koalicji Obywatelskiej dotyczące sprawozdania komisji o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Przypominam, że projekt został przyjęty przez Radę Ministrów 15 stycznia 2025 r. i wpłynął do Sejmu 16 stycznia, a po pierwszym czytaniu na posiedzeniu odbywającym się 5 lutego został skierowany do prac w Komisji Finansów Publicznych. 6 lutego komisja rozpatrzyła projekt i przyjęła go z uwzględnieniem kilku poprawek o charakterze redakcyjno-stylistycznym i ujednolicającym. Za przyjęciem głosowało 20 posłów, a 12 było przeciw.

    Projekt wynika z konieczności dostosowania polskiego prawa do wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej odnośnie do dwóch spraw dotyczących oprocentowania nadpłat podatkowych i terminów doręczania pism. Nowe regulacje mają zapewnić spójność z prawem unijnym i usprawnić procedury. Zasadniczo zmieniamy dwie kwestie. Po pierwsze, obecne przepisy ordynacji ograniczają prawo do oprocentowania nadpłaty podatku, uzależniając to od tego, czy podatnik złoży wniosek o zwrot nadpłaty i kiedy to zrobi. Tymczasem z wyroku TSUE z 2023 r. wynika, że każdy podmiot, który został obciążony podatkiem, a podatek ten naruszał regulacje Unii Europejskiej, ma prawo do uzyskania zarówno zwrotu niezależnie zapłaconego podatku, jak i wypłaty należnych odsetek za cały okres, w którym fiskus dysponował nadpłatą. Taka sama zasada ma dotyczyć nadpłat wynikających z orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego.

    Po drugie, nowe przepisy przewidują zachowanie terminu na złożenie pisma m.in. w procedurze skarbowej i administracyjnej przez nadanie go pocztą u dowolnego operatora, a nie, jak dotąd, jedynie w placówce tzw. operatora wyznaczonego, tj. Poczcie Polskiej. Powtórzę to, co mówiłem na poprzednim posiedzeniu Sejmu: wprowadzane przepisy są jednoznacznie korzystne dla obywateli. Po pierwsze, zapewniają korzystniejsze oprocentowanie nadpłat podatku, o które podatnicy mogą się ubiegać po pomyślnym dla nich wyroku TSUE, a także orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego, zatem są krokiem w kierunku większej sprawiedliwości podatkowej. Oznacza to, że podatnicy, którzy przez lata wpłacali zawyżony podatek, otrzymają rekompensatę za zamrożenie ich środków. Po drugie, nowe regulacje zapewniają obywatelom większą elastyczność w procedurze skarbowej czy administracyjnej poprzez rozszerzenie możliwości nadawania pism u dowolnych operatorów pocztowych. To większa wygoda dla przedsiębiorców i obywateli, która może przyspieszyć komunikację z administracją skarbową i obniżyć koszty obsługi podatników.

    Nowelizacja przepisów, nad którymi dziś obradujemy, eliminuje także ryzyko sankcji i kar za niedostosowanie polskiego prawa do wyroków TSUE i potencjalnych sporów na poziomie międzynarodowym. Ekipa byłej już, na szczęście, partii rządzącej ich nie wdrożyła, pomimo że, powtarzam, są korzystne dla obywateli. Na posiedzeniu komisji jej przedstawiciele wylewali krokodyle łzy nad kondycją Poczty Polskiej, tej samej, którą sami przez 8 lat swoich rządów doprowadzili na skraj upadku. Powtarzam: na skraj upadku. Tej samej, która przez niesławne wybory kopertowe poniosła straty finansowe przekraczające 80 mln zł i nadal ponosi kolejne związane z magazynowaniem w swoich halach niewykorzystanych materiałów wyborczych. Tej samej, której prezesa się pozbyliście, by przeprowadzić tę hucpę, ten zamach na demokrację. Tylko w 2023 r. spółka odnotowała stratę netto w wysokości 620 mln zł, podczas gdy skonsolidowana strata grupy kapitałowej Poczty Polskiej wynosiła 461 mln zł. Obecnie wdrażany jest program naprawczy mający na celu restrukturyzację, optymalizację kosztów i dostosowanie spółki do zmieniających się warunków rynkowych i potrzeb klientów.

    Wsparcie dla Poczty Polskiej jest ważne i potrzebne, ale nie może się to odbywać kosztem obywateli. Powtórzę: nie może być tak, że spółka jest źle zarządzana, wykorzystywana politycznie do partyjnych celów i odbywa się to kosztem wszystkich obywateli, tak samo jak państwo praworządne nie może kosztem obywateli zarabiać na niezasadnie zawyżonym podatku. (Dzwonek) Już kończę, pani marszałek. Na takim stanowisku stoi Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej i Ministerstwo Finansów. My rządzić kosztem obywateli nie zamierzamy i nie będziemy, dlatego klub Koalicji Obywatelskiej będzie głosował za przyjęciem przedmiotowej nowelizacji. Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia