10. kadencja, 29. posiedzenie, 1. dzień (20-02-2025)

3. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (druki nr 964 i 1007).

Poseł Norbert Pietrykowski:

    Szanowna Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoki Sejmie! Zastanawiam się, jak można było doprowadzić do sytuacji, w której mamy 460 mln straty. Taka sytuacja w zarządzie jest wynikiem procesu, a nie chwilowego działania. Zastanawiam się, kto zarządzał Pocztą Polską i doprowadził do takiej sytuacji, bo naprawdę podziękowałbym takiemu prezesowi za tę robotę, coś strasznego. Ale nie o tym dzisiaj mówimy. Mówimy dzisiaj o ustawie, która ma na celu przede wszystkim porządkować i upraszczać.

    Wysoki Sejmie! Zanim przejdę do omówienia tej ustawy, chciałbym zwrócić się z uprzejmą prośbą o wysłuchanie propozycji polskich małych i średnich przedsiębiorstw. Jak doskonale wiemy, to małe i średnie przedsiębiorstwa wytwarzają w Polsce 60% produktu krajowego brutto. Ich prośba jest prosta, a zarazem niezwykle skuteczna i pomocna. Otóż po pierwsze, przede wszystkim chodzi o podatek płacony tylko od zapłaconej faktury. Po drugie, chodzi o to, aby tylko opłacona faktura mogła stanowić koszt. Dzisiaj mamy taką sytuację, w której tak naprawdę to małe i średnie firmy kredytują duże firmy i korporacje. Żeby ułatwić im prowadzenie działalności, musimy poważnie zastanowić się nad tym, czy rzeczywiście nie warto wdrożyć tych postulatów. To na pewno pomoże małym i średnim przedsiębiorcom.

    Wracam do omawianego dzisiaj rządowego projektu nowelizacji ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw zawartego w druku nr 964. Wysoka Izbo, jesteśmy już krok dalej, bo po pierwszym czytaniu projekt trafił do Komisji Finansów Publicznych, w której mam również zaszczyt zasiadać. To bardzo dobrze. Po zgłoszeniu poprawek, których celem było ujednolicenie projektowanych przepisów, chodzi chociażby o uzgodnienie przepisów ustawy - Prawo wekslowe czy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z projektowanymi zmianami w Ordynacji podatkowej i Kodeksie postępowania administracyjnego, projekt uzyskał rekomendację.

    Szanując czas Wysokiej Izby, nie będę powtarzać, dlaczego tak ważna jest implementacja wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, bo usłyszeliśmy to już dzisiaj wielokrotnie. Chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że przewidziane w projekcie mechanizmy wskazują głównie na bezpośrednie stosowanie orzeczeń TSUE w wykładni prawa podatkowego bez konieczności oczekiwania na ich uwzględnienie w treści przepisów krajowych. To jest niezwykle ważne. Przywoływany wyrok TSUE stworzył także możliwość wystąpienia na podstawie art. 240 § 1 pkt 11 Ordynacji podatkowej z wnioskiem o wznowienie postępowania w sprawach zakończonych decyzjami ostatecznymi, w których wcześniej zapadły niekorzystne dla podatników rozstrzygnięcia w przedmiocie oprocentowania nadpłaty.

    Reasumując, żeby już nie powtarzać tego, co powiedzieli moi szanowni przedmówcy, zawarte w projekcie zmiany są nie tylko konieczne, ale także sprawiedliwe i społecznie akceptowalne, dlatego klub Polska 2050 - Trzecia Droga rekomenduje przyjęcie omawianej ustawy. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia