10. kadencja, 29. posiedzenie, 1. dzień (20-02-2025)
3. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (druki nr 964 i 1007).
Poseł Agnieszka Maria Kłopotek:
Szanowna Pani Marszałkini! Wysoka Izbo! W imieniu Klubu Parlamentarnego Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga mam przyjemność zabrać głos w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Projekt ustawy wpłynął do Sejmu w dniu 16 stycznia, a następnie 6 lutego br. został skierowany do prac w komisji.
W imieniu klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego pragnę wyrazić poparcie dla tego projektu ustawy. Uważamy, że zaproponowane rozwiązania są krokiem w dobrym kierunku, gdyż upraszczają i ułatwiają funkcjonowanie podatników w relacjach z administracją skarbową. Projektowane zmiany mają na celu dostosowanie przepisów do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie wykładni dyrektywy 97/67/WE dotyczącej usług pocztowych. Wyrok TSUE nakładał obowiązek poszerzenia zakresu domniemania zachowania terminu, jeśli chodzi o przypadki, które wcześniej były ograniczone jedynie do operatorów wyznaczonych w Polsce i niektórych innych państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Proponowane zmiany w przepisach mają za zadanie zlikwidować tę nierówność, rozszerzając domniemanie tak, aby dotyczyło też innych przypadków, w tym pism nadanych za pośrednictwem dowolnego operatora pocztowego lub innego podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terenie innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Projektowane zmiany są w pełni zgodne z wyrokiem TSUE, który wskazywał na potrzebę rozszerzenia stosowania domniemania zachowania terminu także w odniesieniu do korespondencji nadawanej za pośrednictwem innych operatorów pocztowych działających na terenie państw Unii, a także w przypadkach, gdy pismo nadano spoza Unii Europejskiej. Chodzi o precyzyjność przepisów. Zmiana w art. 12 § 6 pkt 2 Ordynacji podatkowej jest w pełni uzasadniona, ponieważ poszerza zakres domniemania o korespondencję nadaną do organów podatkowych przez dowolnego operatora pocztowego na terenie Unii, nie tylko w Polsce. Doprecyzowanie tych terminów oraz zakresu podmiotów zajmujących się doręczaniem korespondencji w innych państwach członkowskich jest zgodne z praktykami stosowanymi w innych aktach prawnych.
Potencjalną korzyścią jest rozszerzenie domniemania zachowania terminu, szczególnie w odniesieniu do operatorów spoza Unii. Ma to na celu zapewnienie większej pewności, jeśli chodzi o obieg korespondencji urzędowej i podatkowej. Z perspektywy użytkowników usług pocztowych oraz przedsiębiorców może to wpłynąć na uproszczenie procedur i eliminację niepotrzebnych trudności związanych z dowodzeniem terminowego nadania przesyłek. Zmiany wprowadzają jednolitą terminologię, co zapewni spójność przepisów z innymi ustawami, np. ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, Kodeksem postępowania administracyjnego czy ustawą o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Dzięki temu przepisy staną się bardziej przejrzyste i jednolite, co ułatwi ich stosowanie.
Wysoka Izbo! Projektowane zmiany stanowią krok w stronę uproszczenia przepisów i zapewnienia większej elastyczności w obiegu korespondencji, dostosowując polskie prawo do orzeczenia TSUE. Z perspektywy prawnej oraz praktycznej zmiany te wydają się nie tylko zgodne z europejskimi standardami, ale również korzystne dla osób i firm korzystających z usług pocztowych, zwiększając pewność i przejrzystość procedur związanych z doręczaniem korespondencji.
Nie jest tajemnicą, że polski system podatkowy wciąż wymaga uproszczeń i uszczegółowień. Każda zmiana, która wprowadza większą przejrzystość oraz eliminuje niepotrzebne wątpliwości interpretacyjne, powinna być traktowana jako krok naprzód. Wprowadzenie domniemania zachowania terminu to nie tylko ułatwienie dla przedsiębiorców i obywateli, ale również rozwiązanie sprzyjające lepszej organizacji pracy organów podatkowych.
Jako klub Polskiego Stronnictwa Ludowego podkreślamy, że nowoczesne państwo powinno wspierać swoich obywateli poprzez stworzenie jasnych i sprawiedliwych reguł. Wprowadzenie przepisów przejściowych jest odpowiednim krokiem w celu uniknięcia niejasności i zapewnienia ciągłości stosowania prawa. Projekt ustawy stanowi wyraźne ukierunkowanie na dostosowanie polskiego prawa do standardów unijnych, co poprawia spójność systemu prawnego. Podsumowując: projektowane zmiany są pozytywne i w pełni uzasadnione, odpowiadając na wyroki TSUE, oraz służą ochronie interesów podatników. Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego popiera omawiany projekt i liczy na jego szybkie procedowanie. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia