10. kadencja, 29. posiedzenie, 1. dzień (20-02-2025)
4. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (druki nr 953 i 987).
Poseł Kazimierz Gwiazdowski:
Szanowna Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! W imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość mam zaszczyt przedstawić stanowisko odnośnie do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, druk nr 953. Głównym celem ustawy jest wprowadzenie zmian w Funduszu Promocji Roślin Oleistych, które mają na celu rozszerzenie katalogu roślin oleistych o słonecznik i doprecyzowanie podmiotów, od których są naliczane i pobierane wpłaty na ten fundusz.
Szanowni Państwo! Polska żywność jest konkurencyjna na rynku światowym, o czym świadczy rozwój eksportu produktów rolno-spożywczych. W roku 2023 wartość eksportu ogółem osiągnęła rekordowe 51,8 mld euro i była ona wyższa o 8,1% niż przed rokiem.
Obecnie o powodzeniu handlowym decydują marka produktu oraz skuteczna promocja i reklama. W celu wsparcia marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych utworzono 10 funduszy promocyjnych. Rząd Prawa i Sprawiedliwości w 2016 r. dla dalszego wzmocnienia promocji produktów spożywczych wprowadził oznaczenie ˝Produkt polski˝. Wprowadzone rozwiązania spełniły oczekiwania branży rolno-spożywczej.
Proponowana zmiana ustawy o funduszach promocji dotyczy wprowadzenia zmian mechanizmów naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na fundusz. Oto najważniejsze z zawartych tam rozwiązań. Podmioty, które skupują od producentów rośliny oleiste, np. rzepak, będą miały możliwość dokonywania wpłat na Fundusz Promocji Roślin Oleistych. Do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na fundusz zobowiązany będzie każdy podmiot, który nabywa towar od wytwórcy roślin oleistych, niezależnie od formy prawnej oraz rodzaju prowadzonej działalności. Rozszerzony zostaje katalog roślin oleistych o słonecznik. Dzięki temu stworzona zostaje możliwość realizacji działań, które będą promować ten produkt i jego przetwory. W związku z tym środki Funduszu Promocji Roślin Oleistych zwiększą się o kwotę 367 909 zł. Więcej działań będzie mogło być wspieranych przez fundusz jako działania edukacyjno-informacyjne, inicjatywy badawczo-rozwojowe. Deklaracje wpłat na poszczególne fundusze promocji będą mogły być składane wyłącznie w formie elektronicznej. Zaproponowane zmiany będą miały pozytywny wpływ na sektor biokomponentów i biopaliw ciekłych. Nowe rozwiązania w pierwszej kolejności będą służyły podmiotom, które przetwarzają rzepak i zboża. Zmiany będą pomocne także m.in. dla podmiotów, które prowadzą działalność związaną z wyrobem i przetwarzaniem alkoholu etylowego, który jest wykorzystywany do celów związanych z biopaliwami.
Klub Prawa i Sprawiedliwości popiera proponowane zmiany, jednakże wskazuje na nieuwzględnienie dużej liczby uwag zgłoszonych przez 10 organizacji rolniczych oraz wniosku dotyczącego utworzenia funduszu miodu i produktów pszczelich. Do sprawozdania komisji klub Prawa i Sprawiedliwości składa trzy poprawki. Dzięki tym poprawkom chcemy wzmocnić polskie pszczelarstwo, które obecnie znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej w związku z napływem produktów pszczelarskich z Ukrainy i Chin. Jedna z poprawek przesuwa 10% środków w ramach Funduszu Promocji Owoców i Warzyw na promocję produktów pszczelich. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia