10. kadencja, 29. posiedzenie, 1. dzień (20-02-2025)

4. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (druki nr 953 i 987).

Poseł Jarosław Rzepa:

    Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! W 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, na mocy której został utworzony i rozpoczął swoje funkcjonowanie nowy, 10. fundusz promujący spożycie produktów oleistych.

    Zaproponowane w projekcie ustawy przepisy, o których mówimy, wprowadzają zmiany w Funduszu Promocji Roślin Oleistych, które mają na celu rozszerzenie katalogu roślin oleistych o słonecznik i doprecyzowanie podmiotów, od których są naliczane i pobierane wpłaty na ten fundusz. To jest zasadnicza część tej regulacji. Ponadto rozszerzany jest katalog działań, które będą wspierane przez Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych oraz Fundusz Promocji Roślin Oleistych - odnośnie do zaproponowanej poprawki to Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego również się pod nią podpisuje - w taki sposób, aby obejmował on również działania edukacyjno-informacyjne oraz inicjatywy badawczo-rozwojowe ukierunkowane na promocję wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych wytwarzanych z surowców rolnych.

    Przyjęte rozwiązania będą służyły podmiotom wykonującym działalność polegającą na przetwarzaniu rzepaku i zbóż oraz podmiotom prowadzącym działalność w zakresie wyrobów i przetwarzania alkoholu etylowego wykorzystywanego na cele biopaliwowe, w szczególności podmiotom realizującym Narodowy Cel Wskaźnikowy.

    Sektor biopaliw jest kluczowym rynkiem dla polskiego rzepaku, albowiem - i to państwo doskonale wiecie - 2/3 produkowanego w Polsce oleju rzepakowego, tj. ponad 900 tys. t, co stanowi ekwiwalent ok. 2,3 mln t nasion rzepaku, kierowane jest do produkcji estrów metylowych kwasów tłuszczowych. Z kolei w przypadku kukurydzy wdrożenie w Polsce benzyn silnikowych E10 do powszechnego obrotu, które nastąpiło 1 stycznia 2024 r., według szacunków spowoduje wzrost wykorzystania ziarna kukurydzy na cele wytwórcze bioetanolu z dotychczasowego poziomu ok. 1 mln t do ok. 1,5 mln t. Istotna rola biopaliw dla tych gałęzi produkcji rolnej w pełni uzasadnia potrzebę umożliwienia promowania rozwoju rodzimych surowców rolnych.

    Proponowane regulacje dotyczą sektora biokomponentów i biopaliw, a nie dotyczą sektora biopłynów, co trzeba jasno powiedzieć. Z uwagi na rozmiar rynku paliwowego, w tym jego chłonność, a także cele strategiczne promocji branży zbóż działania prowadzone w ramach Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych powinny być realizowane w sposób zrównoważony, tj. z zastosowaniem kaskadowego wykorzystania zbóż i produktów ich przetwórstwa, tzn. w pierwszej kolejności na cele konsumpcyjne i paszowe, a następnie do wytwarzania biokomponentów i biopaliw ciekłych. Jednocześnie należy zauważyć, że wykorzystanie zbóż i produktów ich przetwórstwa niemogących znaleźć zastosowania na cele konsumpcyjne i paszowe sprzyjać będzie rozwojowi rynku.

    Do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na Fundusz Promocji Roślin Oleistych obowiązany będzie każdy podmiot, który nabywa towar od producenta, wytwórcy roślin oleistych, niezależnie od formy prawnej oraz rodzaju prowadzonej działalności. W obecnie obowiązujących przepisach ustawy nie jest określona forma, w jakiej należy to składać. W nowych przepisach będzie to forma elektroniczna - za pomocą platformy eRolnik, obsługiwanej przez KOWR.

    Proponowane w art. 3 zmiany spowodują, że jednak w przypadku tej formy będziemy mieli jednoroczne vacatio legis. Te przepisy wejdą dopiero 1 kwietnia 2026 r. Chodzi o umożliwienie przygotowania się wszystkich podmiotów do tej formy. W związku ze zmianą ustawy z 2009 r. o funduszach promocji w zakresie słonecznika konieczne będzie również wydanie rozporządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Mam nadzieję, panie ministrze, że nastąpi to bardzo szybko - żeby nie było żadnego problemu.

    Projektowane zmiany nie będą miały wpływu na sektor finansów publicznych, ponieważ te środki nie są środkami publicznymi w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Środki są zapewniane przez branże, których dotyczą fundusze promocji. Rola państwa ogranicza się do zapewnienia obsługi instytucjonalnej w zakresie systemowego pobierania i gromadzenia środków i obsługi formalnoprawnej oraz fiskalno-księgowej, a finansowanie zadań w tym zakresie realizowane jest wyłącznie ze środków funduszy promocji.

    Przedkładany projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

    Wprowadzenie projektowanych przepisów będzie miało wpływ na działalność mikrosiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców, od których pochodzą wpływy na fundusze promocji, przez poprawę ich funkcjonowania w wyniku ewentualnego wzrostu sprzedaży produktów wytwarzanych przez te podmioty, a także przez podmioty przetwarzające.

    Szanowni Państwo! Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga w pełni popiera zaproponowane zmiany i poprawkę, którą przedstawił pan poseł...

    (Poseł Zofia Czernow: Kazimierz Plocke.)

    ...Kazimierz Plocke. (Dzwonek) Bardzo przepraszam, panie pośle. Będziemy za tym głosowali. Dziękuję bardzo za dyskusję w komisji. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia