10. kadencja, 29. posiedzenie, 1. dzień (20-02-2025)

4. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (druki nr 953 i 987).

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stefan Krajewski:

    Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Te zmiany zostały wprowadzone i zostały zapoczątkowane jako odpowiedź na wezwania i wyzwania branży. Zmierzyliśmy się z tym po to, żeby przygotować większe wpływy, móc jeszcze bardziej zwiększać promocję tych produktów, które są spożywane, żeby też wzmacniać działanie poszczególnych branż. Dziękuję za te pomysły, które się pojawiły w trakcie, za złożone poprawki. To oczywiście komisja i parlament zdecydują o tym, które poprawki przejdą i nad którymi będziemy dalej procedować.

    Odniosę się do poszczególnych pytań państwa posłów. Pierwszy zadał pytanie pan poseł Artur Łącki. 15% tych funduszy przeznaczono na szkolenia. We wszystkich funduszach mamy łącznie ok. 100 mln zł. Nie są to środki publiczne. To są pieniądze, na które składa się branża. Później komisje w ramach poszczególnych branż podzielą te pieniądze i przeznaczą je na różnego rodzaju wydatkowanie po to, żeby wzmacniać promocję.

    Pani poseł Małgorzata Tracz pytała o to, czy powstanie oddzielny fundusz dla pszczelarzy. Oczywiście, jeśli taka potrzeba będzie zgłaszana przez branżę, to na pewno się nad tym pochylimy jako nad odrębnym działaniem, natomiast miód jest sprzedawany przeważnie w ramach sprzedaży bezpośredniej. Nawet tutaj dokładnie nie wiemy, ile miodu produkuje się w poszczególnych miejscach. Mamy oczywiście ogólne dane, ale jest to na pewno ważna kwestia, którą można poruszyć, aby wspólnie z branżą przygotować takie rozwiązanie.

    Pan poseł Czesław Hoc pytał o interwencje pszczelarskie. Oczywiście są one dostępne w ramach planu strategicznego dotyczącego poszczególnych działań. To się dzieje, nic się tutaj nie zmienia. Będziemy wspierać pszelarzy.

    Pani poseł Anna Gembicka mówiła o produkcie polskim. Właśnie to się stale dzieje. To, że producent korzysta z logo: produkt polski, jest gwarancją tego, że miód pochodzi z Polski. Wtedy mamy pewność, że ten miód nie został sprowadzony. Jeśli stało się inaczej, jeśli ktoś oznaczył swoje produkty logiem: produkt polski, a produkt pochodzi spoza granic, to w tym przypadku złamał on prawo.

    Pan poseł Robert Telus chwalił tutaj nasze działania. Dziękuję. Też się do tego dołączam. Działamy, żeby wzmacniać eksport. Wystawiamy się na różnego rodzaju targach, uczestniczymy w wyjazdach studyjnych, w misjach gospodarczych po to, żeby wzmacniać eksport. Jak widać, wartość eksportu produktów rolnych z roku na rok rośnie, co cieszy. Polskie produkty i polska żywność cieszą się dużym zainteresowaniem nie tylko w krajach Europy, ale również w krajach trzecich.

    Pani poseł Zofia Czernow mówiła o promocji produktów pszczelarskich. Oczywiście bardzo ważne jest też to, żebyśmy je dalej promowali, zwiększali udział. Cały czas to się dzieje. Tak jak mówię, stawiamy na to, żeby promować produkty pszczele, pomagać pszczelarzom. Ten budżet też jest oczywiście przygotowywany.

    Pan poseł Śliwka pytał, jaka kwota jest przeznaczona na pszczelarstwo. W budżecie jest 70 mln zł. W tym zakresie oczywiście prowadzona jest też współpraca ze spółkami Skarbu Państwa. Te spółki, które działają w ramach KOWR-u, i te spółki, które działają w ramach Ministerstwa Aktywów Państwowych, mają możliwość wystawiania się na targach krajowych i zagranicznych, więc ta współpraca jest ciągle prowadzona.

    Pan poseł Michał Pyrzyk mówił też o kierunkach działań związanych z promocją. W przypadku każdego funduszu promocji komisja decyduje o tym, co ma być robione, jak te pieniądze mają być wydatkowane.

    Pani poseł Anna Ewa Cicholska pytała o to, co robimy, żeby jeszcze poprawić sytuację pszczelarzy. Chociażby zwiększamy procentowo wpływy do funduszu roślin oleistych. Jeśli 15% funduszu przeznaczono dla pszczelarzy, to pieniądze dla nich będą stosownie wyższe.

    Pani poseł Pępek nie zadała pytania, a pan poseł Łukasz Ściebiorowski mówił tutaj o dopłatach do materiału siewnego. To jest zupełnie inne działanie. Do materiału siewnego możemy dopłacać w ramach innych działań. Fundusze promocji dotyczą tylko i wyłącznie promocji produktów, a nie promocji czy zwiększania areału upraw. Na to możemy oczywiście znaleźć inne środki.

    Pani marszałek pytała o to, jaką pomoc mogą otrzymać pszczelarze z terenów objętych klęską żywiołową, powodzią w 2024 r. Te straty były szacowane. Pomoc trafi do pszczelarzy w najbliższym czasie. Mówimy o pomocy odtworzeniowej, tak żeby odtworzyć pasieki, ale też sprzęt potrzebny pszczelarzom do działania. To wszystko jest w tej chwili realizowane przez agencję restrukturyzacji i Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Mam nadzieję, że jak najszybciej będziemy mogli pochwalić się ostatecznymi kwotami i ostateczną formą wsparcia.

    Bardzo serdecznie dziękuję za pytania. Oczywiście pracujemy nad tym, żeby dalej wzmacniać markę polskich produktów, polskiej żywności, która powinna być naszą narodową dumą i chlubą. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia