10. kadencja, 29. posiedzenie, 1. dzień (20-02-2025)
4. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (druki nr 953 i 987).
Poseł Łukasz Litewka (tekst niewygłoszony):
Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! W imieniu Koalicyjnego Klubu Parlamentarnego Lewicy mam zaszczyt przedstawić stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (druki nr 953 i 987).
Procedowane zmiany w ustawie są odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez producentów i przetwórców roślin oleistych i dotyczą głównie Funduszu Roślin Oleistych. Do głównych zmian zawartych w omawianym projekcie ustawy należy sposób naliczania i pobierania wpłat na Fundusz Promocji Roślin Oleistych, do których zobowiązany będzie każdy, kto nabywa towar od producenta. Dotychczas zobowiązani do tego byli jedynie przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa roślin oleistych od swoich dostawców. Jest to zmiana słuszna, podyktowana tym, że rynek roślin oleistych charakteryzuje się dużą dynamiką obrotu tymi roślinami przez innych uczestników rynku, a nie tylko przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa roślin oleistych, wobec czego obecny system naliczania wpłat nie obejmuje całego rynku. Z analiz realizowanych przez branżę jasno wynika, że obecny system naliczania opłat w tym funduszu jest nieszczelny i niestety niesprawiedliwy. Zmiana, którą się proponuje, ma na celu zniesienie tych nierówności oraz zwiększenie wpłat na Fundusz Promocji Roślin Oleistych, nawet do kilkunastu milionów złotych rocznie.
Proponuje się także rozszerzenie katalogu roślin oleistych o słonecznik i tym samym daje się możliwość podjęcia działań promujących ten produkt. A co istotne, według danych w ostatnich 5 latach uprawa słonecznika nabrała bardzo dużej dynamiki i stała się alternatywą dla upraw rzepaku, dlatego zmiana ta jest jak najbardziej zasadna.
Kolejnym istotnym celem jest umożliwienie prowadzenia działań wspieranych przez Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych oraz Fundusz Promocji Roślin Oleistych, tak by mogły obejmować działania edukacyjno-informacyjne, jak i wszelkie inicjatywy badawczo-rozwojowe ukierunkowane na promocję wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych wytwarzanych z surowców rolnych. Zmiany te będą miały z pewnością pozytywny wpływ na cały sektor biokomponentów i biopaliw ciekłych. Nowe rozwiązania prawne będą służyły podmiotom wykonującym działalność polegającą na przetwarzaniu rzepaku i zbóż, czyli przedsiębiorcom mającym status wytwórcy biokomponentów, a także będą pomocne dla podmiotów prowadzących działalność w zakresie wyrobu i przetwarzania alkoholu etylowego wykorzystywanego na cele biopaliwowe.
Planowane jest również wprowadzenie wyłącznie elektronicznej formy składania deklaracji wpłat na poszczególne fundusze promocji. Dotychczas można było składać te deklaracje również w formie papierowej, ponieważ obowiązująca ustawa nie określa formy, w jakiej należy je składać, natomiast w dobie rozwiniętej cyfryzacji jak najbardziej słuszne jest zminimalizowanie kosztów i oszczędność czasu. Zmiana ta ograniczy również powstające błędy przy wypełnianiu formularzy i skróci czas rozliczania wpłat przez KOWR.
Ponadto do projektowanej zmiany ustawy wnosi się poprawki dotyczące produktów pszczelarskich. Zmiany te są odpowiedzią na propozycję złożoną przez posłów w trakcie szczegółowego rozpatrywania projektu ustawy na posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Polskie pszczelarstwo znajduje się obecnie w bardzo trudnej sytuacji ekonomicznej i wymaga stałej i zorganizowanej promocji swoich produktów. Zmaga się bowiem zarówno z konkurowaniem z produktami spoza Unii Europejskiej, m.in. z Ukrainy i z Chin, jak i produktami unijnymi, m.in. z Litwy, Rumunii czy Bułgarii. Patrząc na zagrożenie pszczół wynikające z licznych chorób, niezbędne są również działania edukacyjno-informacyjne oraz inicjatywy badawczo-rozwojowe w zakresie pszczelarstwa i pszczelnictwa. Proponowane zmiany będą miały pozytywny wpływ zarówno na sferę ekonomiczną, jak i sferę naukową polskiego pszczelarstwa i pszczelnictwa. Dodać należy, że miód to tylko 10% wartości pracy pszczół, bowiem 90% to korzyść z zapylania roślin pomnażająca plony polskich owoców i warzyw. Z uwagi na powyższe zasadne jest uwzględnienie tej propozycji i objęcie wsparciem produktów pszczelich ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Wprowadzenie projektowanych przepisów będzie miało z pewnością pozytywny wpływ na działalność mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, od których pochodzą wpływy na fundusze promocji.
Jako Koalicyjny Klub Parlamentarny Lewicy popieramy projekt ustawy i wnosimy o jej uchwalenie. Dziękuję.
Przebieg posiedzenia