10. kadencja, 29. posiedzenie, 1. dzień (20-02-2025)

5. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (druki nr 933 i 957).

Poseł Henryk Smolarz:

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Chciałbym na samym początku podkreślić, że jest to niezwykle potrzebna zmiana, potrzebna ze względu na bezpieczeństwo Polaków w różnych wymiarach, ale o tym za chwilę. Na wstępie chcę powiedzieć, że Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga popiera proponowane przez rząd rozwiązania w projekcie ustawy dotyczącej zmiany ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej.

    Dlaczego to jest istotny projekt? Między innymi dlatego, że porządkuje on kwestie dotyczące obszarów morskich zawarte w różnych aktach prawnych, dając im miejsce w tej oto zmianie. Będzie to łatwiejsze dla osób, które z tego korzystają, nie tylko dla administracji morskiej, podmiotów, które są odpowiedzialne za obszary morskie, ale także dla tych, którzy będą chcieli stosować przepisy, o których za chwilę.

    Wszyscy moi przedmówcy wspominali o trzech głównych obszarach, których dotyczy proponowana nowelizacja. Ona dotyczy przede wszystkim kwestii prowadzenia badań na polskich obszarach morskich - tak jak było to wspomniane, niewielka część obszarów morskich należących do Polski została zbadana, 30% to nie jest zbyt dużo. Ta potrzeba jest powodowana głównie efektami czy skutkami drugiej wojny światowej, obecnością tego, co zostało, mówiąc kolokwialnie, zdeponowane, zatopione na obszarach należących do Rzeczypospolitej Polskiej, a nie zostało rozpoznane.

    Drugi istotny obszar dotyczy kwestii związanej z nurkowaniem na wrakach. Jest to też niezwykle istotne, dlatego że osób, które chcą eksplorować, które chcą poznawać, które chcą badać wraki w celach naukowych, ale również, powiedziałbym, z czysto własnych potrzeb eksploracyjnych, jest coraz więcej. Te kwestie również powinny być regulowane. Jak wiemy, media o tym donosiły, było szereg przypadków zagrażających zarówno bezpieczeństwu osób, które dokonują takiego rozpoznania, eksploracji, nurkowania, jak i ze względu na to, co może znajdować się na dnie Bałtyku.

    Temat dotyczący bezpieczeństwa, o którym mówiłem, jest obecny w wielu wymiarach, m.in. w wymiarze bezpośrednio dotyczącym środowiska, gdyż dochodziło do zatapiania w Bałtyku środków bojowych, substancji bojowych, które w każdej chwili mogą zostać uwolnione. Jakie te zasoby są, co znajduje się na dnie Bałtyku, tego dokładnie nie wiemy i wymaga to pilnej oceny. Jest to ważne również ze względu na to, kto będzie dokonywał takich poszukiwań, takich badań. To niezwykle istotne, aby te materiały nie dostały się w ręce osób niepowołanych, co w sytuacji Polski i w sytuacji geopolitycznej ostatnio przybiera bardzo na znaczeniu. Zatem te elementy dotyczące tych trzech kluczowych obszarów zasługują na wyróżnienie w omawianej nowelizacji, a usprawnienia i koordynacja działań są niezwykle istotne dla funkcjonowania całości obszarów.

    Jest jeszcze dodatkowy argument przemawiający za proponowaną zmianą. Otóż chodzi o pieniądze, które mogą zostać wykorzystane, pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy. Mówimy tutaj o kwocie 28 mln euro, która może zostać wykorzystana w związku z przyjęciem proponowanych zmian w ustawie. Jest to o tyle istotne, że proponowane zmiany wpisują się w realizację kamieni milowych, które zostały zadeklarowane przez polski rząd, a w tej chwili będą stanowiły podstawę wykorzystania środków, o których mówiłem wcześniej. Z tych powodów proponowana zmiana zasługuje na poparcie i uchwalenie jej przez Sejm. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia