10. kadencja, 29. posiedzenie, 1. dzień (20-02-2025)

15. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Zdrowia o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (druki nr 982 i 1029).

Poseł Włodzisław Giziński:

    Szanowna Pani Marszałkini! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Przypadł mi zaszczyt przedstawienia stanowiska klubu Koalicji Obywatelskiej w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, druk nr 982.

    Palenie tytoniu według raportu Polskiej Akademii Nauk ˝Polskie zdrowie 2.0˝ to jedna z czterech głównych przyczyn złego stanu zdrowia Polaków, obok otyłości, nadużywania alkoholu i braku aktywności fizycznej. Zakres przedmiotowy omawianego projektu ustawy dotyczy zmiany ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Ta ustawa zwana jest ustawą antytytoniową. Proponowana zmiana przepisów wynika z obowiązku implementacji przez państwa członkowskie dyrektywy delegowanej Komisji Europejskiej z dnia 29 czerwca 2022 r.

    Projekt przewiduje dodanie w art. 2 ustawy antytytoniowej w tzw. słowniku ustawowym definicji podgrzewanego wyrobu tytoniowego, oznaczającego nowatorski wyrok tytoniowy, w którym w wyniku podgrzania dochodzi do uwalniania nikotyny i innych substancji, które są następnie wdychane przez konsumenta, i który w zależności od jego cech jest wyrobem tytoniowym bezdymnym lub wyrobem tytoniowym do palenia. Projekt przewiduje, że podgrzewane wyroby tytoniowe o charakterystycznym aromacie, których dotyczy zakaz wprowadzania do obrotu, będą mogły być udostępniane po raz pierwszy w celu dalszej sprzedaży albo udostępniane po raz pierwszy w celu wprowadzenia do obrotu lub pozostawać w obrocie jedynie przez okres nie dłuższy niż 9 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Zgodnie z założeniami projektodawców proponowana zmiana miałaby wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

    Używanie każdego rodzaju wyrobów tytoniowych, w tym podgrzewanych wyrobów, ma istotny negatywny wpływ na zdrowie, a liczba dowodów naukowych na negatywne skutki zdrowotne używania podgrzewaczy tytoniu stale rośnie. Są one szczególnie szkodliwe dla młodzieży, młodych dorosłych i kobiet w ciąży, a także dorosłych, którzy obecnie nie używają wyrobów tytoniowych. Co istotne, nie wykazano naukowo, by podgrzewane wyroby tytoniowe pomagały osobom palącym papierosy w rzucaniu nałogu.

    Należy przyjąć, że faktycznym celem omawianego projektu ustawy jest ochrona populacji przed negatywnymi skutkami używania nikotyny poprzez wprowadzenie zakazu sprzedaży podgrzewanych wyrobów tytoniowych o charakterystycznym aromacie, które odpowiadają za istotną część sprzedaży tego segmentu, ok. 80%. Przedstawiona propozycja zmiany ustawy jest co do zasady zgodna ze stanem wiedzy naukowej i rekomendacjami ekspertów i w dłuższej perspektywie wraz z konsekwentną polityką antynikotynową powinna przyczynić się do poprawy stanu zdrowia populacji.

    Dlatego posłowie klubu Koalicji Obywatelskiej zagłosują za proponowanym projektem ustawy o zmianie ustawy. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia