10. kadencja, 29. posiedzenie, 2. dzień (21-02-2025)

17. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia (druki nr 948 i 1021).

Poseł Urszula Rusecka:

    Bardzo dziękuję.

    Pani Marszałek! Pani Minister! Wysoka Izbo! Przedstawiam stanowisko Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość wobec rządowego projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia z druku nr 948. Powyższy projekt jest skorelowany z projektem ustawy o warunkach dopuszczalności powierzenia pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z druku nr 949 i tak pracowaliśmy nad tymi projektami w Komisji Nadzwyczajnej, a marszałek Sejmu zakreślił nam datę ukończenia procedowania wyżej wymienionych ustaw. Przypomnę, że rządowy projekt wpłynął do Sejmu 7 stycznia br., a przyjęcie przepisów ustawy warunkuje otrzymanie środków z Krajowego Planu Odbudowy.

    O ile pozytywnie należy ocenić inicjatywę ustawodawczą w zakresie stworzenia nowego jednolitego aktu prawnego dotyczącego rynku pracy - aktu, który, przypomnę, funkcjonuje od 20 lat i wielokrotnie był nowelizowany - to nie można się zgodzić na rozwiązania zawarte w projekcie, który zasadniczo się zmienił od pierwotnie publikowanych propozycji, co skutkowało ogromną ilością poprawek, z jaką zmierzyliśmy się na posiedzeniach komisji, zarówno legislacyjno redakcyjnych, jak i merytorycznych, zgłaszanych przez stronę społeczną i posłów z sali w komisji.

    Nowa ustawa ma uporządkować przepisy, przystosowując je jednocześnie do rozwijającego się i zmieniającego się rynku pracy, ma odpowiadać na aktualne potrzeby zarówno osób szukających pracy, jak i pracodawców. Jak czytamy w rządowym przedłożeniu, urzędy pracy mają stać się nowoczesne, skuteczne, efektywne, o szerokim zasięgu działania, nastawione na rynek klienta. Tylko jak ma się to dokonać, skoro rząd nie przeznacza dodatkowych środków finansowych na ten cel? Pan minister Gajewski podczas pierwszego czytania wyraźnie podkreślił, że nie przewiduje żadnej reorganizacji, która miałaby zasadnicze znaczenie i wpływałaby w istotnym stopniu na koszty funkcjonowania urzędów pracy. Mają to być zmiany tylko nomenklaturowe - to wypowiedź wiceministra z Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Temat ten był podejmowany również podczas posiedzenia.

    Odnośnie do dodatku motywacyjnego, dobrze, że nastąpiła refleksja i została przyjęta poprawka, w zasadzie zgłaszana przez wszystkie kluby, która umożliwi przyznanie tego dodatku motywacyjnego wszystkim pracownikom, bez dzielenia. Natomiast Prawo i Sprawiedliwość zgłosiło najdalej idącą poprawkę w tym zakresie, zgodnie z którą kwotę dodatku motywacyjnego dodatkowo się waloryzuje. Niestety nie została ona pozytywnie zaopiniowana przez większość sejmową z 13 grudnia. Jest jeszcze szansa na refleksję w trzecim czytaniu. Zgłosiliśmy ją jako wniosek mniejszości, bardzo prosimy o jej przyjęcie. Jednocześnie chcę bardzo podziękować za to, że podczas prac w komisji nadzwyczajnej zostały również pozytywnie rozpatrzone i uwzględnione poprawki zgłaszane przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość.

    Najważniejsze zmiany, które wprowadza nowa ustawa, to poszerzenie dostępu do Krajowego Funduszu Szkoleniowego dla przedsiębiorców samozatrudnionych, osób objętych zwalnianiem monitorowanym i osób wykonujących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych. Przypomnę, że obecnie było to możliwe tylko dla osób zatrudnionych na podstawie Kodeksu pracy. Nie będę szczegółowo omawiać ustawy, była ona omawiana w komisji podczas pierwszego czytania. Ważne jest też, że ta ustawa daje rolnikom posiadającym gospodarstwa powyżej 2 ha przeliczeniowych, którzy nie uzyskują dochodów, możliwość posiadania statusu osoby bezrobotnej. Zakończę jednak stwierdzeniem, które wygłosiła podczas pierwszego czytania pani minister Dziemianowicz-Bąk w swoim wystąpieniu. Cytuję: ˝Wszystkim pracownikom w naszym kraju należą się te same prawa, a my chcemy i będziemy je chronić. Nie może być tak (Dzwonek), że nieuczciwi pracodawcy wykorzystują obecność pracowników z zagranicy do nielegalnego zaniżania poziomu wynagrodzeń (...) z przestrzegającymi prawa przedsiębiorcami˝. Ja mam nadzieję, że tak się stanie...

    Wicemarszałek Monika Wielichowska:

    Dziękuję bardzo.

    Poseł Urszula Rusecka:

    ...natomiast zapis w ustawie, która będzie procedowana później, z druku nr 949...

    Pani marszałek, dokładnie jedno zdanie.

    Proszę o refleksję, aby zastanowić się nad tym, czyby tego zapisu nie zmienić. Karani mają być przedsiębiorcy. Za nielegalne zatrudnianie Polaków mają mieć mniejsze kary niż ci przedsiębiorcy, którzy nielegalnie zatrudniają cudzoziemców.

    Wicemarszałek Monika Wielichowska:

    Dziękuję bardzo, pani poseł.

    Poseł Urszula Rusecka:

    To należy zmienić. Prawo i Sprawiedliwość, z uwagi na materię, która jest ważna, i na to, że projekt był bardzo długo konsultowany, jeszcze w poprzednim rządzie, pozytywnie zaopiniuje go w Wysokiej Izbie. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia