10. kadencja, 29. posiedzenie, 2. dzień (21-02-2025)

19. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o poselskim projekcie ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych, ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz niektórych innych ustaw (druki nr 954 i 1027).

Poseł Bartosz Zawieja:

    Wielce Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Wysłuchałem przedmówcy z dużym rozbawieniem. Bardzo się cieszę, że z taką troską mówił o tym, aby wydatkować środki z KPO do przyszłego roku, do połowy przyszłego roku, zapominając, że straciliśmy kilkadziesiąt miliardów złotych przez jałowy spór z Komisją Europejską. Warto zapytać, ile pieniążków straciliśmy.

    (Poseł Piotr Uściński: Spór, który podgrzewaliście.)

    Przepraszam, ja panu nie przeszkadzałem. Proszę się nie denerwować ani nie irytować.

    To jest fakt. Jeżeli dzisiejsza opozycja przyznaje się do błędów w sprawie blokowania KPO, to można się tylko cieszyć i z tego skorzystać. Jeżeli zaś chodzi o to, czy to jest aż 1 mld czy tylko 1 mld, to warto zwrócić uwagę na liczby. Jestem prostym inżynierem, może się nie znam, nie mam tu długiego stażu, ale warto je przytoczyć. Otóż w 2023 r. z 737 złożonych wniosków z Funduszu Dopłat, które dotyczyły kwoty niespełna 3 mld zł i realizacji blisko 16 tys. mieszkań, pozytywnie rozpatrzono jedynie 50%, a wypłacono 66% wnioskowanej kwoty. W roku poprzednim było już troszkę lepiej, bo odsetek rozpatrzonych wniosków wzrósł do 66%, ale znacząco spadł odsetek wypłaconych kwot. Należy niestety przypominać o skali przygotowywanych inwestycji. To nie jest budowa, nie wiem, altanki. Wiadomo, to są poważne inwestycje kubaturowe, więc to trwa. To pokazuje, że proces inwestycyjny nie jest łatwy. Trzeba to brać pod uwagę.

    De facto to, co zaproponowaliśmy jako komisja, bez wątpienia wychodzi naprzeciw przynajmniej części tych realizacji. Doskonale wiemy, że w poprzednich 4 latach wypłaty z funduszu wsparły kwotą blisko 3,5 mld zł realizację różnych form społecznego budownictwa czynszowego, wsparły 650 gmin. Moim zdaniem jest to bardzo ważny aspekt, ale trzeba zrobić tak, żeby te możliwości znacząco poszerzyły grono beneficjentów. Wiadomo, że to wsparcie ma objąć wybudowanie ponad 40 tys. mieszkań oraz ma zamknąć się kwotą mniej więcej 16 mld zł. Doskonale wiemy, że maksymalna pula wniosków, jakie gminy mogą złożyć do Funduszu Dopłat, jeśli chodzi o kontynuowanie lub rozpoczęcie sfinansowania, wynosi w przybliżeniu 7,5 mld zł. Warto również nadmienić, że z początkiem bieżącego roku wysokość wsparcia grantowego z Funduszu Dopłat na realizację w formule budownictwa czynszowego wzrośnie do 45% przedsięwzięcia, o czym także, co tu dużo mówić, poprzednicy zapomnieli. Aby wydatkować te środki, mogli ten algorytm zwiększyć. Czemu tego nie zrobili? Pozostawiam to bez jakiegokolwiek komentarza.

    Należy mieć na uwadze, że zasilenie Funduszu Dopłat automatycznie powiększa dostępność środków na wszystkie formy potrzebnego wsparcia w różnych proporcjach. Na to również, występując w imieniu Komisji Infrastruktury, wskazał pan przewodniczący Kamil Wnuk. Co za tym idzie, warto się zastanowić, dlaczego. A więc, konkludując, ja się cieszę, że Prawo i Sprawiedliwość cieszy się, że możemy wydatkować środki z KPO, i odbieram to jako całkowite przyznanie się do błędu, jeśli chodzi o to, że przez poprzednie 3 lata nie mogliśmy z tych środków korzystać.

    W imieniu klubu Koalicji Obywatelskiej proszę Wysoką Izbę o przyjęcie tego projektu ustawy. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia