10. kadencja, 29. posiedzenie, 2. dzień (21-02-2025)
20. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o rynku mocy oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1008 i 1031).
Poseł Adam Dziedzic:
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Przed moją wypowiedzią nie sposób nie odnieść się do słów posła Janusza Kowalskiego i przytoczyć chyba dobre powiedzenie: Nie pamiętał wół, jak cielęciem był. To chyba dobre powiedzenie. O moce węglowe, o których usłyszeliśmy, Prawo i Sprawiedliwość miało tak bardzo dbać - na przykładzie Ostrołęki, projektu znanego jeszcze w latach 2008-2012. Żadna elektrownia jądrowa nie powstała za PiS-u. Ale może 1000 wiatraków na morzu? Niestety też nie. Martwi się pan poseł tym, skąd gaz. Właśnie, to też taka ciekawostka, bo Ostrołękę zaczęto budować na zgliszczach jako elektrownię gazową.
Trzeba by zapytać, jak to jest możliwe. Najpierw miała być węglowa - węgla na 200 lat - później okazało się, że tego węgla nie mamy, no to będzie gazowa, i dowiadujemy się tutaj od posła, że gazu też nie mamy. W związku z tym jest to taki czysty populizm. Warto rzeczywiście przygotować się do wypowiedzi i wiedzieć, co się mówi, bo później jest po prostu wstyd.
Szanowna Wysoka Izbo! Pozwólcie zatem, że powiem parę słów na temat projektu ustawy zawartego w druku nr 1008, który dotyczy m.in. zapewnienia bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej oraz zmiany terminu złożenia przez sektor małych i średnich przedsiębiorstw formularzy o przyznanej pomocy. Szanowni państwo, limity emisji dwutlenku węgla na rynku mocy ograniczyły znacząco zakres podmiotów, które konkurują w ramach aukcji rynku mocy. Może to prowadzić do braku pokrycia całego zapotrzebowania na moc, jakie jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa dostaw, czyli mówiąc wprost, do tego, żebyśmy przez cały czas mieli w domu energię elektryczną.
Na rynku pojawiają się trudności, które mogą być przyczyną niezapewnienia dostaw energii elektrycznej w sposób ciągły. Zachwianiu uległy proporcje beneficjentów na rynku. Mając również na uwadze bezpieczeństwo zapewnienia dostaw, uwzględniając uwarunkowania wynikające ze sprawności i możliwości magazynów energii i fakt, że doszło do zaburzenia równowagi między źródłami wytwórczymi posiadającymi zdolność do dostawy mocy bez ograniczeń czasowych a magazynami energii elektrycznej, zasadne jest wprowadzenie mechanizmu, który pozwoli na przeprowadzenie aukcji dogrywkowych przy uwzględnieniu parametrów uwzględniających wyniki przeprowadzonych aukcji głównych.
Zaproponowane przepisy są oczekiwane przez sektor energetyki i bezpośrednio wpływają na zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej. Najważniejsze rozwiązania zawarte w projekcie ustawy to wprowadzenie mechanizmu, który pozwoli na przeprowadzenie aukcji dogrywkowych na rynku mocy, gdyby bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej było zagrożone, możliwość przeprowadzenia dwóch aukcji dogrywkowych na dostawę energii w latach 2029-2030 oraz realizacja aukcji dogrywkowych po zakończeniu aukcji głównych na rynku mocy. Do udziału w aukcjach dogrywkowych będą uprawnione takie same podmioty jak w przypadku aukcji głównej. Będą to istniejące jednostki wytwórcze, modernizowane jednostki wytwórcze, nowe jednostki wytwórcze oraz istniejące jednostki wytwórcze zagraniczne, jednostki czasowej redukcji poboru mocy przez odbiorców energii składające się z istniejących jednostek fizycznych oraz jednostki składające się z istniejących jednostek fizycznych zagranicznych i jednostki planowane. Parametry aukcji dogrywkowej na dany rok zostaną określone w rozporządzeniu ministra klimatu, po zasięgnięciu opinii prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Zaproponowane przepisy są oczekiwane przez sektor energetyki i bezpośrednio wpłyną na zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej.
Kolejna kwestia zawarta w projekcie ustawy dotyczy sektora małych i średnich przedsiębiorstw, o czym zawsze mówi Polskie Stronnictwo Ludowe. W projekcie ustawy proponuje się regulację dotyczącą wydłużenia terminu na przekazanie sprzedawcom energii elektrycznej informacji od przedsiębiorców sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw o wartości udzielonej im pomocy. Informacja ta jest niezbędna sprzedawcom energii elektrycznej do dokonania weryfikacji, czy pomoc publiczna lub pomoc de minimis wynikająca ze stosowania w drugiej połowie 2024 r. ceny maksymalnej nie przekracza dopuszczalnych limitów pomocy określonych w prawie Unii Europejskiej.
Projekt zmian jest korzystny dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw i eliminuje ryzyko niedochowania przez przedsiębiorców terminu na wykonanie obowiązków ustawowych. Z powodu braku świadomości tego sektora, w szczególności mikroprzedsiębiorców, na temat konieczności dokonania takiego rozliczenia i ewentualnych konsekwencji jego braku, jakimi mógłby być zwrot przyznanej pomocy, celowe jest wydłużenie tego terminu z dnia 28 lutego br. do dnia 30 czerwca br.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Projekt ustawy nie stanowi wdrożenia przepisów prawa Unii Europejskiej i nie jest związany ze zmianami regulacji Unii Europejskiej. Regulacja obejmuje poprawę efektywności procesów rynku mocy będącego programem pomocy publicznej zatwierdzonym decyzją Komisji Europejskiej z dnia 7 lutego 2018 r. W zakresie zmian dotyczących wydłużenia terminu na przekazanie sprzedawcom energii elektrycznej informacji od przedsiębiorców z sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw o wartości udzielonej im pomocy, chodzi o daty, które już przekazałem (Dzwonek), są one wyjątkowo korzystne dla przedsiębiorców, ponieważ pozwalają na złożenie formularza o pomocy do sprzedawców w dłuższym okresie.
Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga popiera projekt ustawy zawarty w druku nr 1008. Dziękuję bardzo za uwagę. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia