10. kadencja, 29. posiedzenie, 2. dzień (21-02-2025)
21. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Panie Pośle! Nie wiem, skąd u pana ta wiedza, że Ministerstwo Obrony Narodowej zawiesza jakiekolwiek rozmowy czy z Koreańczykami, czy z Amerykanami. Ująłbym rzecz delikatnie: minął się pan z prawdą albo pan czyta niesprawdzone źródła. Oczywiście jestem tutaj po to, żeby odpowiedzieć na pana pytania i wyjaśniać wątpliwości, ale dobrze by było, żeby zadając tego typu pytania, nie wprowadzał pan w błąd opinii publicznej, bo to już jest sugerowanie bardzo niebezpiecznych działań, a ono jest w ogóle nikomu niepotrzebne. Niech pan weźmie pod uwagę, że pierwsza wizyta sekretarza obrony Stanów Zjednoczonych była właśnie w Polsce i że on spotkał się z wicepremierem ministrem obrony narodowej Władysławem KosiniakiemKamyszem. To trzeba podkreślić. (Oklaski) Więc również nasze kontakty z administracją nowego prezydenta, prezydenta Trumpa są po prostu bardzo dobre i wróżą tylko dobrze na przyszłość.
To samo, jeżeli chodzi o Koreę Południową, dlatego że absolutnie nie wchodzimy w żadne spory, to są wewnętrzne sprawy danych państw. Poza tym demokracja w Korei jest na tyle dojrzała, że nie ma wpływu na biznes koreański, który przede wszystkim rozważa to, żeby kontrakty ekonomiczne były wypełnione. W żaden sposób nie zagraża to kontraktom, które już są podpisane - mówię o dostawach - ani nie zagraża w żaden sposób kontraktom, które negocjujemy w tej chwili.
Teraz garść informacji dotyczących tego, co się w tej chwili dzieje, jeżeli chodzi o relacje i kontrakty ze Stanami Zjednoczonymi i Koreą Południową. Pragnę zapewnić i mocno podkreślić, że Ministerstwo Obrony Narodowej prowadzi intensywną współpracę ze stroną koreańską w obszarze zbrojeniowym i przemysłu obronnego, korzystną dla obu stron. Korea postrzegana jest jako bardzo ważny partner Polski w budowaniu potencjału odstraszania oraz potencjału obronnego naszego kraju, a negocjowane właśnie drugie umowy wykonawcze znacząco zwiększają potencjał serwisowo-naprawczy.
Podczas rozmów z przedstawicielami administracji koreańskiej, zarówno z ministerstwa obrony Korei, jak i innych agend rządowych czy agencji do spraw rozwoju technologii obronnych otrzymaliśmy wielokrotne potwierdzenia, że wewnętrzna sytuacja polityczna Korei nie ma i nie będzie mieć wpływu na realizowane kontrakty. Wszystkie znaczące siły polityczne popierają bliskie relacje przemysłów zbrojeniowych obu państw. Zawarte umowy są natomiast realizowane zgodnie z ich zapisami w harmonogramie. W efekcie dobrej współpracy i realizacji dostaw sprzętu mamy już w Polsce 98 czołgów K2, 160 armatohaubic K9, 12 samolotów FA-50 oraz 90 modułów wyrzutni Homar-K. W bieżącym roku, zgodnie z zawartymi umowami, oczekujemy na dostawy pozostałych 82 czołgów K2, 52 armatohaubic K9, 92 samolotów FA-50 PL oraz 36 modułów wyrzutni Homar-K.
(Poseł Andrzej Śliwka: To jest za mało...)
Trwają negocjacje przedmiotowej drugiej umowy wykonawczej na dostawę kolejnych 180 czołgów K2. Ze względu na konieczność zapewnienia jak największego udziału polskiego przemysłu obronnego w tych dostawach, zwracamy uwagę na to, aby były one prowadzone w sposób, który zapewni to w maksymalnym stopniu.
Efektów negocjacji w postaci umowy możemy spodziewać się w najbliższym czasie. Oczekujemy również dalszych terminowych dostaw pozostałego sprzętu wojskowego w najbliższych latach oraz liczymy na pełną współpracę strony koreańskiej przy rozwiązywaniu powstających różnego rodzaju wyzwań.
W kontekście zawartych umów na dostawę wyrzutni Homar-K cieszy nas również współpraca podjęta przez firmy Hanwha i WB Electronics SA w zakresie uruchomienia produkcji rakiet CGR-080. Na uwagę zasługuje również fakt, że Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej oraz polski przemysł zbrojeniowy stają się europejskimi pionierami w zakresie współpracy obronnej i wytwórczej z wiarygodnymi, rzetelnymi partnerami z Korei Południowej. Ta współpraca wprowadza Polskę na ścieżkę rozwoju zdolności i kompetencji technologicznych dzięki pozyskiwanym najnowszym wyrobom i know-how, a także otwartości strony koreańskiej na dzielenie się tymi zaawansowanymi technologiami. Przyjęty sposób kontraktowania umów ze stroną koreańską wynika z realizacji poszczególnych projektów z podziałem na etapy, co jest związane również z przewidzianym szerokim zakresem transferu technologii oraz ustanowienia potencjału przemysłowego na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
Najważniejsze umowy zawarte ze spółkami koreańskimi to: dostawa czołgów K2 oraz K2PL - dostawa 180 czołgów K2, wykonawca Hyundai Rotem, dostawy realizowane w latach 2022-2025. Dostawa haubic samobieżnych K9A1 oraz K9PL, wykonawca Hanwha Defense oraz Hanwha Aerospace - dostawa 212 tych haubic, dostawy realizowane w latach 2022-2026; dostawa 6 haubic samobieżnych rodziny K9 wersji K9A1 w 2025 r. oraz 146 haubic samobieżnych w wersji K9PL w latach 2026-2027. Dostawa samolotów FA-50, wykonawca Korean Aerospace Industries w Korei - dostawa 12 lekkich samolotów bojowych FA-50 i 36 w latach 2025-2028. Dostawa 290 wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych Homar-K, z czego 218 modułów w latach 2023-2027 (Dzwonek), a 72 modułów w latach 2026-2029.
Jeżeli chodzi o Stany Zjednoczone, o umowy zawarte z partnerem amerykańskim, to są one realizowane zgodnie z ich zapisami i zawartymi w nich harmonogramami. Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump podpisał rozporządzenie wstrzymujące na 90 dni finansowanie wszystkich programów pomocowych dla państw obcych. Zgodnie z ogólnymi zaleceniami dostawy uzbrojenia realizowane ze środków narodowych, a także będące przedmiotem umów w ramach pożyczek bezpośrednich oraz gwarancji pożyczkowych nie podlegają wstrzymaniu. Ponadto, co najistotniejsze - zostało to potwierdzone przez stronę amerykańską - rozporządzenie to nie dotyczy strony polskiej, dlatego możemy kontynuować negocjacje i realizację umów zgodnie z wcześniejszymi planami. Bardzo dziękuję, panie marszałku. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia