10. kadencja, 29. posiedzenie, 2. dzień (21-02-2025)

21. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Maciej Duszczyk:

    Pani Marszałkini! Wysoka Izbo! Panie Pośle! Myślę, że w mojej wypowiedzi była sama logika tak naprawdę. Dlaczego? Z tego powodu, że oczywiście Niemcy mieli przez pewien czas argument mówiący o nieszczelności polskiej granicy, bo tak zbudowaliście zaporę. Ci ludzie przechodzili i przejeżdżali przez Niemcy do innych państw. My tę zaporę uszczelniliśmy i w tym momencie ten argument przestaje istnieć.

    Pojawi się nowy rząd, główny argument, który będzie... Nie ma co dzisiaj rozmawiać ze starym rządem, bo za chwilę będzie nowy rząd. Nowy rząd się pojawi, będziemy z nim rozmawiać po to, żeby granica została zniesiona. Nie ma tu żadnej sprzeczności.

    My strzeżemy granicy po stronie Polski, również z Niemcami, po to, żeby nie dochodziło do incydentów. Niemcy doskonale wiedzą, dlatego nie próbują tego zrobić.

    Słubice. Bardzo ciekawe są te Słubice. Będę za 10 dni w lubuskim, będę w Słubicach patrzył, jaka sytuacja ma miejsce. Ponownie: poproszę stronę niemiecką, żeby oni się też do tego ustosunkowali. Siadamy do rozmów. Zobaczę, co się dzieje.

    Sprawdzamy mniej więcej raz na kilka dni ruch między Słubicami a Frankfurtem. On rzeczywiście jest problematyczny w poniedziałki i w niedziele. Rzeczywiście jest taka sytuacja. Musimy to zrobić z Niemcami, pokazać im, że to jest po prostu bez sensu, bo cierpią na tym rzeczywiście głównie słubiczanie, bo robią się tam korki. Zgadzam się z tym, musimy to rozwiązać. Po stronie niemieckiej też udało się zrobić kilka rzeczy, ale to niestety nie jest satysfakcjonujące. Oczywiście musimy nacisnąć, dlatego jadę w następnym tygodniu. W ciągu 2 tygodni będę w województwie lubuskim i Słubicach. Proszę mnie też w razie czego rozliczyć, że tam byłem, i z tego, jakie były rozmowy.

    Natomiast wiecie państwo, przygotowując się, czytałem, bo spodziewałem się pytania, jaka jest różnica między obecną sytuacją i tą, która wcześniej miała miejsce. Pamiętajmy o tym, że kontrole graniczne zostały wprowadzone jeszcze za państwa rządów. Nie jest tak, że to jest wprowadzone w wyniku tego, że doszedł nowy rząd do władzy, tylko to był październik 2023 r., kiedy Niemcy zdecydowały się na wprowadzenie kontroli granicznych. W tym czasie osób, które nie wjechały, było prawie 2 tys. A więc to nie jest sytuacja, że wtedy wjeżdżali, a teraz nie wjeżdżają, bo sytuacja jest bardzo podobna.

    Ale pozwólcie mi państwo również odczytać dokument, który za pośrednictwem ministra Kamińskiego podpisał minister Grodecki, osoba, która ówcześnie odpowiadała za kwestie migracyjne, razem z minister Faeser, która dzisiaj mówi o różnych rzeczach.

    Wspólne oświadczenie ministra spraw wewnętrznych Polski i Niemiec o wizycie na granicy polsko-niemieckiej. Ministrowie spraw wewnętrznych Polski i Niemiec omówili aktualny stan zagrożeń oraz perspektywy pogłębionej współpracy w zakresie bezpieczeństwa wobec zwiększonej skali nieregularnej migracji do UE. Nieregularnej, zauważam. Mówimy raczej: nielegalnej, a tutaj pada słowo: nieregularna, okej.

    W celu wypracowania wspólnych rozwiązań dotyczących zwalczania presji migracji zarówno na granicy zewnętrznej, jak i wewnętrznej UE. Czyli przyznaliście, że ta presja wewnętrzna również wtedy była. Co ma przełożenie na dalsze własne właściwe funkcjonowanie strefy Schengen. Zgoda, ale jednak przyznaliście, że ta presja wewnętrzna również wtedy była.

    Podkreślenia wymaga bardzo dobra współpraca transgraniczna Policji Federalnej z polską Strażą Graniczną, czego wynikiem są dalsze pogłębione wysiłki obu formacji wyrażone podczas spotkania 19 maja. Polska Straż Graniczna i Policja Federalna porozumiały się w sprawie dalszego zacieśnienia współpracy w celu ograniczenia wtórnej nieregularnej migracji. To oznacza kontrole graniczne, inaczej się tego nie da zrobić.

    Poza wzmocnieniem wspólnych patroli i wspólnych kontroli w pociągach pragniemy przywołać tu przykładowo zwiększenie wymiany informacji odnośnie do procedur śledczych oraz wzmocnienia kadrowe we wspólnych biurach. W celu wykonania zadań powodowanych sytuacją na polskoniemieckiej granicy Policja Federalna dodatkowo wzmocniła swoje patrole graniczne. Biorąc pod uwagę silne i skuteczne środki oraz wysoki poziom współpracy i zaufania między naszymi służbami granicznymi, nie ma obecnie uzasadnienia dla przywrócenia kontroli granicznych na wspólnej polsko-niemieckiej granicy. Wtedy nie było, to był maj 2023 r. Co się później stało? Okazało się, że jednak w październiku je wprowadzili.

    Powyższe pokazuje, że istotnym elementem jest silna ochrona granic zewnętrznych. Oczywiście, 100%... Dlatego dostaliśmy też pieniądze na wzmocnienie granicy zewnętrznej. Udało nam się pozyskać z innego elementu budżetu Unii Europejskiej.

    Szczególnie wobec instrumentalizacji migracji, której Polska przeciwstawia się z zaangażowaniem i energią, ponosząc przy tym nakłady zarówno ludzkie, jak i finansowe, działając w celu ochrony bezpieczeństwa UE.

    Ostatnie zdanie jest ciekawe. Jesteśmy przekonani, że kwestie nieregularnej migracji - ponownie: nieregularnej - do Europy i przez nią można rozwiązać jedynie wspólnie na poziomie europejskim. Tak jak państwo interpretujecie niektóre zdania, to powiedziałbym, że chcieliście paktu migracyjnego w tym oświadczeniu. No błagam, to jest oświadczenie polsko-niemieckie. Jak można wspólnie na poziomie europejskim, jeśli nie przez pakt? A więc jeżeli mówicie o tym, że my mówimy o pakcie, to proszę zwrócić uwagę na własny dokument, który podpisaliście. Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia