10. kadencja, 30. posiedzenie, 3. dzień (07-03-2025)

23. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Łukasz Krasoń:

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Tak, w rzeczy samej ustawa o asystencji jest bardzo wyczekiwaną ustawą i to widzieliśmy już wcześniej. Pamiętamy to, co się działo przed KPRM-em 3 grudnia. Były tam osoby, które bardzo mocno nawiązywały do tych potrzeb. Bardzo się cieszę, że ustawa o asystencji została wpisana w umowę koalicyjną. To jest bardzo mocny gwarant tego, że ta ustawa wejdzie w życie. Jeszcze w tamtym roku rozpoczęliśmy pracę nad tą ustawą. 3 grudnia ogłosiłem po naszym kolejnym spotkaniu w KPRM-ie, że ustawa dostaje zielone światło. Jeszcze wcześniej także odbyło się pięć spotkań Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów, gdzie w bardzo dobrej atmosferze, wspólnie z ministrem finansów i innymi ministrami szukaliśmy połączeń, tak aby ta ustawa mogła mieć swoje najlepsze miejsce, ale także, by była skrojona pod możliwości naszego kraju. Rozpoczęliśmy dokładnie 10 grudnia konsultacje społeczne. One trwały do 15 stycznia, czyli 35 dni. Wydłużyliśmy specjalnie ten czas, tak aby osoby z niepełnosprawnością i ich opiekunowie, rodzice, osoby, które są zaangażowane w działania na rzecz tego środowiska, miały czas zaznajomić się z tą jakże wielką ustawą. Bo, drodzy państwo, ja mam pełen obraz sytuacji i to jest ustawa, która naprawdę zmieni życie dziesiątek, setek tysięcy osób, jak dołączymy do tego także osoby najbliższe osobom z niepełnosprawnościami. To jest bardzo duża ustawa. Na stronie biura pełnomocnika opublikowaliśmy informacje o konsultacjach oraz o samej ustawie w polskim języku migowym PJM oraz tekst łatwy do czytania i rozumienia ETR, easy to read. To jest, drodzy państwo, pierwszy taki przypadek w Polsce, że na tak szeroką skalę ustawa już na etapie konsultacji jest dostępna dla osób z niepełnosprawnościami.

    W ciągu 35 dni konsultacji odbyło się siedem spotkań konsultacyjnych z osobami z niepełnosprawnościami i ich bliskimi oraz z przedstawicielami organizacji pozarządowych i samorządów. To było w formule zdalnej na żywo - odbyły się spotkania w Bydgoszczy, Poznaniu i Gdańsku, ale także w formule zdalnej, bo mamy świadomość tego, że nie każda osoba z niepełnosprawnością, która byłaby zainteresowana tym tematem, da radę dojechać do Warszawy czy do miasta, które zostało przez nas wybrane. W sumie w tych konsultacjach wzięło udział ponad tysiąc osób. To pokazuje skalę zaangażowania ludzi w ten projekt. Oprócz nielicznych uwag zgłoszonych podczas spotkań konsultacyjnych, bo każdy mógł przecież wejść na stronę biura pełnomocnika i poprzez formularz zgłaszać swoje uwagi, otrzymaliśmy ponad 200 e-maili z uwagami. Tych uwag było dużo, ale wynika z tego, że zaangażowanych w to osób było bardzo dużo. Tam często są uwagi, które się powtarzają.

    Od razu odpowiem na pytanie dodatkowe pani Katarzyny Ueberhan. Wiele osób zgłaszało w uwagach liczbę godzin jako tę, która jest według nich - i to powiem od razu - niewystarczająca. 240 godzin w limicie maksymalnym to jest dla pewnych grup osób zbyt mało, co oczywiście rozumiem. My, pracując nad tą ustawą, zdawaliśmy sobie sprawę, że mamy osoby, które wymagają wsparcia 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Niemniej jednak w tym momencie, jeżeli ta ustawa ma wejść w życie, jeżeli ona ma naprawdę zrobić milowy krok wobec tego, co mamy dzisiaj - jeszcze będę o tym mówił, bo mam też drugie pytanie pytanie dotyczące projektowej asystencji - to to jest to, co udało się przygotować. Więc to jest to najczęstsze pytanie.

    Były oczywiście pytania o zakres wieku. W naszym projekcie o ustawową asystencję będzie można starać się od 13. roku życia. To prawo będzie przysługiwać do 65. roku życia.

    Wiele pytań padało także ze strony innych ministerstw. Tutaj także odpowiem na pytanie pani Katarzyny Ueberhan. Było sporo pytań dotyczących chociażby kontroli tej usługi, bo, drodzy państwo, mówimy tutaj o kontrolowaniu usługi, która będzie docierała do blisko 100 tys. osób z niepełnosprawnościami. Szacujemy, że w systemie pojawi się ok. 150 tys. asystentów. To jest usługa, która jest świadczona bezpośrednio w miejscu zamieszkania czy w miejscu, gdzie przebywa osoba z niepełnosprawnością. Tutaj mamy te sfery kontroli w Polsce w tak wielkim wymiarze w tego typu usługach, tego nie było nigdy wcześniej, więc te mechanizmy obecnie musimy wypracować. Oczywiście (Dzwonek) było także wiele pytań odnoszących...

    Jeśli mogę, pani marszałek, jeszcze 2 minutki.

    Było także sporo pytań ? propos systemu informatycznego. W tym momencie ustawa, tak jak powiedziałem, była już w KERM, mamy przygotowane OSR i w pierwszym roku, w 2026, kiedy ta ustawa wejdzie w życie, koszt dla budżetu państwa to będzie 1 mld zł. W 2027 r. - 3 mld zł, w 2030 r. - ok. 7 mld zł i ta kwota będzie rosła. Ale na to, tak jak powiedziałem, mamy zielone światło z Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów. Obecnie to poprawiamy, nanosimy te wszystkie uwagi, poprawiamy ustawę, OSR i uzasadnienie wedle harmonogramu, który mamy zaplanowany. Na przełomie marca i kwietnia ustawa może znaleźć się na obradach Radzie Ministrów i zaraz po tym trafi tutaj, do tej Izby. Wierzę, że w tym miejscu ustawa znajdzie pozytywny odbiór i będziemy mogli już niedługo świętować wielką zmianę dla osób z niepełnosprawnościami w naszym kraju. Dziękuję.


Przebieg posiedzenia