10. kadencja, 31. posiedzenie, 1. dzień (19-03-2025)

1. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o współpracy rozwojowej oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1034 i 1086).

Poseł Krystyna Skowrońska:

    Szanowny Panie Marszałku! Panie i Panowie Posłowie! Panie Ministrze! To ważna debata, która dotyczy tego, w jaki sposób będziemy wspierać polskich przedsiębiorców, którzy będą realizowali przedsięwzięcia m.in. w zakresie współpracy rozwojowej, będą chcieli zainwestować chociażby na Ukrainie.

    Żeby mówić o instrumencie współpracy rozwojowej, warto powiedzieć, że po stronie polskiej taki instrument już istniał. Taki projekt, taką strategię w zakresie programów rozwojowych realizowało Ministerstwo Spraw Zagranicznych, zatwierdzała taki program specjalna rada przy ministrze spraw zagranicznych. Miałam okazję obserwować w przeszłości jako członek rady te kierunki współpracy rozwojowej. Było to wtedy nakierowane m.in. na Partnerstwo Wschodnie. Był instrument wsparcia dla Ukrainy, Mołdawii, Gruzji i Białorusi czy dla Bliskiego Wschodu oraz dla państw afrykańskich.

    Ten instrument jest nowym instrumentem, który mówi o wsparciu rozwojowym m.in. poprzez utworzenie w Banku Gospodarstwa Krajowego specjalnego funduszu nazwanego Finansowy Instrument Współpracy Rozwojowej. Będzie w tym zakresie szczególne i ważne zadanie dotyczące współpracy w zakresie rozwoju m.in. poprzez tworzenie preferencyjnych i dedykowanych dla danej potrzeby produktów. Chodzi o możliwości wsparcia kredytobiorców, wspieranie, wdrażanie polskiej pomocy rozwojowej, w szczególności udzielania pożyczek, kredytów na preferencyjnych warunkach. I nie mówmy o tym, iż ten instrument może być krytykowany, dlatego że on jest nowo utworzony. Pani poseł sprawozdawca Agnieszka Kłopotek wskazała, jaka będzie cała procedura, w jaki sposób będą uruchamiane środki w Banku Gospodarstwa Krajowego i czemu ma służyć ten instrument. W tym zakresie to dobrze, że go uruchamiamy.

    Mój przedmówca powiedział m.in. o kwocie tego instrumentu. Określono to w specyfikacji, w ocenie skutków regulacji projektu przedstawianego parlamentowi do rozpatrzenia. Pokazano, że w roku 2025 wartość wsparcia będzie wynosiła 263 mln zł, i określono, jaka będzie jego wysokość w przyszłych latach. Wskazujemy, że na dzisiaj start tego instrumentu, tego wsparcia, to 0,33% PKB. On może być uruchamiany do wyższych... Nie mamy najmniejszej wątpliwości, że każdorazowo ten instrument wsparcia może być podwyższany, jeśli uchwalimy ustawę budżetową i damy tam priorytet dla takiej formuły wsparcia polskiego biznesu, polskiej współpracy m.in. na Ukrainie. Chodzi o to, żeby pomagając Ukrainie, również myśleć o tym, że określone przedsięwzięcia powinny być rentowne dla nas. Jestem przekonana, że ta współpraca rozwojowa będzie dobrze służyć polskim przedsiębiorcom. Ten kierunek współpracy i te formuły dotyczące współpracy z zewnętrznymi podmiotami, z Europejskim Bankiem Centralnym, ale i z innymi bankami inwestycyjnymi dobrze posłużą temu przedsięwzięciu.

    Można zaakceptować i akceptujemy rozwiązanie dotyczące zewnętrznego udzielania, czyli outsourcingu, dla wszystkich innych podmiotów, które mogą dokonywać oceny zdolności kredytowej, zabezpieczenia tych instrumentów. To wszystko ma służyć współpracy, w tym przypadku chodzi o Ukrainę. Nie zarzucamy tej strategii rozwojowej, tego wieloletniego programu współpracy rozwojowej na lata 2021-2030, który jest realizowany. To jest nowy instrument. Mamy nadzieję, że przy rozwinięciu tego instrumentu będzie to dobra forma wsparcia polskich przedsiębiorców chcących lokować swoje inwestycje na Ukrainie (Dzwonek), uwzględniając ogromne ryzyko, które jest związane z miejscem inwestycji.

    Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska będzie głosował za przyjęciem tego projektu. Raz jeszcze chciałabym serdecznie podziękować pani poseł sprawozdawcy za bardzo akademicki wykład w zakresie tego projektu. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia