10. kadencja, 31. posiedzenie, 1. dzień (19-03-2025)

1. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o współpracy rozwojowej oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1034 i 1086).

Poseł Norbert Pietrykowski:

    Panie Marszałku! Państwo Ministrowie! Wysoki Sejmie! Pomoc rozwojowa, której korzenie sięgają lat 50. i 60. XX w., gdy kraje bogate miały zrzucać się na biedniejsze, aby wspierać w nich przemiany demokratyczne, nabiera dzisiaj zupełnie innego znaczenia. Na liście biorców takiej pomocy pojawiają się nowe możliwości, ale również nowe potrzeby. Zadania Polski jako członka Organizacji Narodów Zjednoczonych, Unii Europejskiej i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju w zakresie redukcji ubóstwa i zwiększania pomocy to, w dużym skrócie, przede wszystkim działania w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych. Polska angażuje się w realizację Agendy 2030, koncentrując się na celach związanych z eliminacją ubóstwa i nierówności. To też inicjatywy w Unii Europejskiej. Europejski Fundusz Rozwoju - Polska aktywnie uczestniczy w finansowaniu projektów rozwojowych w krajach rozwijających się poprzez wkład do Europejskiego Funduszu Rozwoju. Polska angażuje się w programy partnerskie Unii Europejskiej, które mają na celu wspieranie rozwoju infrastruktury, edukacji i zdrowia w krajach rozwijających się. I oczywiście wkład w ramach Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. W 2022 r. na polską współpracę rozwojową przeznaczono ponad 15 mld zł, co stanowi 0,53% produktu krajowego brutto. Niemal trzykrotny wzrost w stosunku do roku poprzedniego był spowodowany wsparciem dla uchodźców z Ukrainy oraz zwiększeniem nakładów na wpłaty do organizacji międzynarodowych. Polska przekazała bezpośrednio Ukrainie 310 mln dolarów. Tyle wyniósł koszt utrzymania uchodźców wojennych na terenie Polski. W 2023 r. Polska, według wstępnych rządowych szacunków, przeznaczyła na międzynarodową pomoc rozwojową 2,6 mln dolarów.

    Omawiany rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o współpracy rozwojowej oraz niektórych innych ustaw wprowadza kluczowe zmiany w sposobie funkcjonowania Banku Gospodarstwa Krajowego na arenie międzynarodowej. Celem projektu jest przekształcenie BGK w bank rozwojowy o zwiększonych możliwościach działania, co umożliwi Polsce bardziej aktywne uczestnictwo w międzynarodowych procesach współpracy rozwojowej. Czy to jest dobry pomysł? Naszym zdaniem zdecydowanie tak, bo jednym z najważniejszych elementów proponowanych zmian jest utworzenie Finansowego Instrumentu Współpracy Rozwojowej. Ma on pełnić rolę narzędzia wspierającego finansowo inicjatywy rozwojowe. Należy przypomnieć, że to Polska przeznaczyła najwięcej na świecie środków na pomoc pogrążonej w wojnie Ukrainie. Chodzi o to, żebyśmy nigdy o tym nie zapomnieli. Myślę, że inicjatywy zarówno polskich przedsiębiorców, jak i Banku Gospodarstwa Krajowego będą to inicjatywy, które będą miały ogromny wkład w rozwój i odbudowę Ukrainy po pożodze wojennej, co do której wierzymy, że ona się skończy. Mam nadzieję, że my jako parlamentarzyści nigdy nie zapomnimy o polskich przedsiębiorcach, którzy tam będą chcieli inwestować. To jest nasze główne zadanie, bo przeznaczyliśmy bardzo dużo środków na pomoc pogrążonej w wojnie Ukrainie.

    Dzięki tej nowelizacji ustawy Bank Gospodarstwa Krajowego uzyska możliwość ubiegania się o środki europejskie przeznaczone na wsparcie procesów modernizacyjnych. To pozwoli nie tylko na sfinansowanie działań w Polsce, ale również Bank Gospodarstwa Krajowego rozwinie się na arenie międzynarodowej.

    Dodatkowo, co istotne dla polskich przedsiębiorców, projekt przewiduje dostęp do aktualnych informacji o finansowych projektach rozwojowych realizowanych na Ukrainie, co otwiera dodatkowe możliwości współpracy. Oczywiście rekomendujemy jako Polska 2050 - Trzecia Droga wspieranie tej ustawy i będziemy za. Dziękuję pięknie. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia