10. kadencja, 31. posiedzenie, 1. dzień (19-03-2025)
3. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Zdrowia o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 838 i 1103).
Poseł Sprawozdawca Krystyna Skowrońska:
Pani marszałek, mam na imię Krystyna.
Wicemarszałek Dorota Niedziela:
Przepraszam, pani poseł.
Zapraszam panią poseł Krystynę Skowrońską.
Poseł Sprawozdawca Krystyna Skowrońska:
Rozumiem, tamta siatkarka to też bardzo świetna reprezentantka Polski.
Jako przewodnicząca, jako poseł upoważniony do przedstawienia sprawozdania dotyczącego rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych chciałabym przedłożyć Wysokiemu Sejmowi to sprawozdanie. Projekt zawarty jest w druku nr 838, a sprawozdanie, jak powiedziała pani marszałek, w druku nr 1103.
Do rozpatrzenia tego projektu i przygotowania sprawozdania powołano podkomisję nadzwyczajną. Podkomisja ta, którą miałam zaszczyt kierować, została wyłoniona z Komisji Finansów Publicznych i Komisji Zdrowia. Podkomisja nadzwyczajna rozpatrywała ten projekt na swoich posiedzeniach w dniach 19 lutego i 6 marca 2025 r. Podkomisja przedłożyła sprawozdanie, które zostało wczoraj rozpatrzone przez połączone komisje, tak jak wcześniej mówiłam: Komisję Zdrowia i Komisję Finansów Publicznych. Zarówno w podkomisji, jak i w połączonych komisjach złożono jeden wniosek dotyczący odrzucenia tego projektu. Złożyła go posłanka koła Razem. Wniosek ten został odrzucony. Wynik głosowania w sprawie odrzucenia tego projektu: 6 osób było za, 31 - przeciw, 21 osób się wstrzymało. To jest rzecz ważna, istotna, dotyczy ona wysokości składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców.
Nowelizacja projektu ustawy, która dotyczy opłacania składki zdrowotnej, ma bardzo istotny charakter. Z punktu widzenia przedsiębiorców wpisuje się w zapowiadane zmiany dotyczące zmniejszenia obciążeń administracyjnych, a także związane z prowadzeniem księgowości składkowej. Głównym celem projektu jest uporządkowanie, uproszczenie zasad rozliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców, a także obniżenie wysokości składki zdrowotnej, szczególnie dla przedsiębiorców o niskich i średnich dochodach. Istotą planowanego rozwiązania jest wprowadzenie zmian w podstawie wyliczania oraz opłacania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców, która będzie obowiązywała od 1 stycznia 2026 r.
Padło bardzo dużo słów krytyki. Myślę, że kiedy rząd Prawa i Sprawiedliwości wprowadzał Polski Ład, zdecydowanie zwiększyły się obciążenia przedsiębiorców w tym zakresie, a zatem robimy drugi krok w kierunku realizacji postulatów środowisk przedsiębiorców. Pierwszy to obowiązująca już dzisiaj ustawa dotycząca tego, że od zbycia środków trwałych nie będzie się płaciło składki zdrowotnej, a to jest drugi krok.
Zaproponowane rozwiązania dotyczą m.in. różnych sposobów rozliczania podatkowego. Dla przedsiębiorców, którzy rozliczają się według skali podatkowej oraz płacą podatek liniowy w wysokości 19%, obniżamy składkę zryczałtowaną. Będzie ona wynosiła 9% od 75% minimalnego wynagrodzenia, nie jak dotychczas od 100%. W przypadku osiągania dochodów powyżej 1,5% przeciętnego wynagrodzenia składka będzie wynosiła odpowiednio 9% od 75% minimalnego wynagrodzenia oraz dodatkowo 4,9% od nadwyżki powyżej półtorakrotności przeciętnego wynagrodzenia. Jeśli chodzi o płacenie podatku w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stawka podatku zostanie obniżona, czyli będzie wynosiła 9% od 75% minimalnego wynagrodzenia, a w przypadku gdy przychody te będą wynosiły więcej niż trzykrotność przeciętnego wynagrodzenia, składka będzie wynosiła 9% od 75% minimalnego wynagrodzenia oraz dodatkowo 3,5% od nadwyżki powyżej trzykrotności przeciętnego wynagrodzenia. Podatnicy opłacający podatek w formie karty podatkowej będą płacili 9% od 75% minimalnego wynagrodzenia. W tym przypadku również jest to obniżenie składki zdrowotnej. W przypadku pracowników oraz osób pobierających świadczenia emerytalne i rentowe forma płacenia składki zdrowotnej pozostaje bez zmian.
Zaproponowane rozwiązanie obniżenia składki zdrowotnej dotyczyć będzie, jak wykazano w ocenie warunków wprowadzenia tego rozwiązania, 2,6 mln przedsiębiorców. Istotą planowanych rozwiązań jest wprowadzenie zmian, które wejdą w życie, jak wcześniej mówiłam, 1 stycznia 2026 r. Na zmianach zyskają szczególnie ci przedsiębiorcy, którzy osiągają niskie i średnie dochody. Osoby te będą płaciły niską, zryczałtowaną składkę, przy czym zachowana jest zasada, według której osoby osiągające dochody z działalności gospodarczej powyżej półtorakrotności przeciętnego wynagrodzenia wciąż będą płaciły część składki zależną od dochodu. Ponadto w przypadku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wprowadza się zasadę opłacania składki od przychodów ponad nadwyżkę trzykrotności przeciętnego wynagrodzenia. Dzięki temu zachowano progresywny charakter płacenia składki zdrowotnej przy jednoczesnym obniżeniu jej dla większości przedsiębiorców.
Zaproponowane w projekcie ustawy rozwiązania wpłyną na dochody sektora finansów publicznych. W tym przypadku mamy obniżenie składki zdrowotnej, a zatem Narodowy Fundusz Zdrowia przy tym rozwiązaniu otrzyma przychody, jak się szacuje w ocenie skutków regulacji, niższe o kwotę 4626 mln zł.
Jeśli mamy rozmawiać o tym, jak wyglądała dyskusja zarówno w podkomisji, jak i w komisji, dotycząca obniżenia przychodów Narodowego Funduszu Zdrowia, to powiem, że po zadanym pytaniu pan minister Neneman - na dzisiejszym posiedzeniu i na posiedzeniu komisji - odpowiedział, że ubytek ten będzie uzupełniony z wpływów budżetowych. A jeżeli mamy porównać, jak wyglądają wpływy w ramach uzupełnienia z budżetu środków na ochronę zdrowia, to w bieżącym roku jest to kwota w wysokości 20 mld zł. Wskazano, iż jest potrzeba przeprowadzenia dyskusji dotyczącej zabezpieczenia dla podmiotów świadczących usługi w zakresie opieki zdrowotnej środków na ich wykonywanie. Pewnie przydałaby się taka dyskusja, jak mają wyglądać zabezpieczenie zdrowotne i możliwości Narodowego Funduszu Zdrowia oraz dotacje z budżetu na te zadania, ale myślę, że jest to drugi krok, o którym powinniśmy mówić.
Całość projektu ustawy została przyjęta przez połączone podkomisje. Za jego przyjęciem głosowało 31 osób, 5 osób było przeciwnych, 21 głosów było wstrzymujących. Myślę, że oczekiwanie ze strony przedsiębiorców, którzy płacą składkę zdrowotną, jest jeszcze większe, ale to jest ten drugi krok określający możliwość wsparcia przedsiębiorców, jeśli chodzi o obniżenie obciążeń w zakresie składki zdrowotnej związanych z wykonywaniem pracy. Nie wiem czy państwo pamiętacie dyskusję dotyczącą projektu przedłożonego przez kolegów z Prawa i Sprawiedliwości. Chodzi o powrót do stanu sprzed 2022 r., sprzed wprowadzenia Polskiego Ładu. Chodzi o projekt mówiący, że wracamy. Wtedy ubytek w Narodowym Funduszu to byłaby kwota 23,5 mld zł, a zatem znacząca. Dzisiaj rozumiemy, że w obecnych realiach - przed chwilą była procedowana ustawa związana z ratownictwem medycznym, ale i inne ustawy - takie rozwiązanie jest trudne do zaakceptowania. Wtedy odrzucono ten projekt w dyskusji i nie pojawiła się taka uwaga.
Chciałabym jako poseł sprawozdawca zarekomendować Wysokiemu Sejmowi przyjęcie powyższego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz innych ustaw. Będzie to dobrze służyło polskim przedsiębiorcom. Chociaż trochę będą zadowoleni. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia