10. kadencja, 31. posiedzenie, 1. dzień (19-03-2025)
3. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Zdrowia o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (druki nr 838 i 1103).
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman:
Pani Marszałek! Szanowni Państwo! To może zacznijmy od tych Ukraińców. Tzn. tych, którzy się nimi wycierają co chwila, to nie ma. Jak mówimy o Ukraińcach - a oni się pojawiają co chwila, bo jak się chce komuś dowalić, to się używa do tego tematu Ukraińców - to chcę powiedzieć, że Ukraińcy w tamtym roku zapłacili do NFZ-etu 3,78 mld składki. 780 tys. obywateli Ukrainy pracuje i odprowadza składki, w tym składki zdrowotne, a świadczenia tych, którzy nie pracują, nie są sfinansowane z puli NFZ-etu, tylko z puli Funduszu Pomocowego. Ta dyskusja jest więc naprawdę nie na miejscu, mówimy o obywatelach, w kraju których toczy się wojna. Taka drobna uwaga.
Ten cały projekt jest trudnym projektem, co emocje na tej sali pokazują. Miotamy się jak gdyby od stwierdzenia, że za dużo dajemy, do stwierdzenia, że za mało dajemy. Ta decyzja, która zapadła, ten projekt rządowy, o którym dzisiaj dyskutujemy, był efektem bardzo długo trwających uzgodnień, tak to nazwę, można też powiedzieć nawet: sporów i dyskusji, czasami bardzo trudnych. Udało się wypracować kompromis, który jest krokiem w dobrą stronę. Pamiętajmy o ograniczeniach budżetowych, które są. W tej sytuacji, w której jesteśmy, wydaje się, że to rozwiązanie jest najbardziej adekwatne.
Tak na marginesie, bardzo często przedsiębiorcy postulują, żeby vacatio legis było jak najdłuższe. W tym przypadku mamy szansę zrobić naprawdę nawet dłuższe vacatio legis niż 6 miesięcy. Ono jest potrzebne dla ZUS-u, dla przedsiębiorców. Bardzo się cieszę, że nad tą ustawą tak sprawnie nam się udawało procedować.
Było pytanie o konsultacje społeczne. Burzliwa historia tej ustawy powoduje, że konsultacje społeczne odbyły się w parlamencie. Byłem naprawdę bardzo zbudowany podkomisją, którą pani przewodnicząca prowadziła. Była tam bardzo merytoryczna dyskusja. Tych sporów politycznych, które tu słyszymy, było tam zdecydowanie mniej. Byłem bardzo zbudowany tą dyskusją.
Kto skorzysta? Kto straci? Skorzysta prawie 2,5 mln podatników prowadzących działalność. 75% z nich zapłaci prostą składkę ryczałtową. Czyli to jest w pewnym wymiarze powrót do tych rozwiązań, które były kiedyś, choć nie jeden do jednego. Trzeba też otwarcie powiedzieć, że powrotu do sytuacji sprzed Polskiego Ładu nie ma, bo Polski Ład zrobił dużo różnych rzeczy. Zmienił się sposób płacenia składki, zmieniła się kwota wolna w PIT, zmieniła się stawka podatku w PIT. Nie da się wejść dwa razy do tej samej rzeki.
Ci, którzy o to pytali, już poszli, ale wypada odpowiedzieć. Pojawiło się hasło, że jak był PiS, to były pieniądze na zdrowie, a jak nie ma PiS-u, to już pieniędzy nie ma. Otóż w tamtym roku wydatki NFZ-etu wzrosły o 14%. Inflacja wynosiła, jak państwo wiedzą, poniżej 4%. To oznacza, że w ujęciu realnym wydatki NFZ-etu wzrosły o 10%. A więc mówienie o tym, że nagle się pieniądze skończyły, jest co najmniej nieprawdziwe.
Wiele osób z państwa pytało, czy minister finansów, czy rząd oddadzą te pieniądze, czy ich nie zabraknie. Trzeba mieć na uwadze, że istnieje ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Tam art. 131c w jasny sposób określa nakłady państwa na finansowanie opieki zdrowotnej. W przyszłym roku będzie to 6,8% PKB. Te pieniądze będą. One są już uwzględnione w projekcjach budżetowych, więc na pewno nie grozi nam sytuacja, w której po wprowadzeniu tych rozwiązań nagle te 4 mld zł, o których mówimy, znikną. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia