10. kadencja, 31. posiedzenie, 1. dzień (19-03-2025)
4. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Spraw Zagranicznych o rządowym projekcie ustawy o ratyfikacji Poprawek do Konwencji o pracy na morzu, przyjętej w Genewie dnia 23 lutego 2006 r., zatwierdzonych przez Międzynarodową Konferencję Pracy w Genewie w dniu 6 czerwca 2022 r. (druki nr 994 i 1068).
Poseł Sprawozdawca Piotr Głowski:
Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Przedstawiam sprawozdanie połączonych komisji: Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Spraw Zagranicznych o rządowym projekcie ustawy o ratyfikacji poprawek do Konwencji o pracy na morzu, przyjętej w Genewie dnia 23 lutego 2006 r., zatwierdzonych przez Międzynarodową Konferencję Pracy w Genewie w dniu 6 czerwca 2022 r.
Szanowni Państwo! Ratyfikacja poprawek do konwencji wpisuje się w prowadzoną przez rząd Polski politykę morską. Polska została stroną konwencji MLC 3 maja 2012 r., czym przyjęła na siebie wszystkie obowiązki z niej wynikające i zobowiązała się do objęcia marynarzy przyjętymi na świecie standardami ochrony tej grupy pracowników. Aby podnieść standardy życia i pracy na statku oraz zagwarantować marynarzom należytą ochronę zdrowia i opiekę socjalną, Polska ratyfikowała oraz wdrożyła do krajowego porządku prawnego wszelkie kolejne zmiany konwencji. Przyjęcie poprawek z 2022 r. będzie wyrazem konsekwencji Polski w dążeniu do podnoszenia standardów życia i pracy na statkach oraz dbałości o prawa marynarzy na nich pracujących. Wpłynie to również na podniesienie atrakcyjności zawodu marynarza. Ma to także na celu podniesienie świadomości marynarzy i ich rodzin o prawach przysługujących im w świetle prawa międzynarodowego.
Sama ustawa jest niezwykle krótka, brzmi tak: Wyraża się zgodę na dokonanie przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ratyfikacji poprawek - tu nazwa konwencji. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Natomiast ratyfikacja w zakresie wdrożenia do polskiego porządku prawnego zmian w konwencji będzie wymagała zmiany ustawy o pracy na morzu z dnia 5 sierpnia 2015 r., która będzie implementować do polskiego porządku prawnego postanowienia tej konwencji. Zmiany w ustawie będą np. obejmowały: nałożenie na armatora obowiązku zapewnienia za opłatą dostępu do Internetu i urządzeń zapewniających komunikację telefoniczną między statkiem a lądem, nałożenie na armatora obowiązku zapewnienia, by środki indywidualne oraz odzież były dostarczane członkom załogi nieodpłatnie, doprecyzowanie spoczywającego na armatorze obowiązku zapewnienia marynarzom bezpłatnego wyżywienia i wody pitnej przez wskazanie, że wyżywienie powinno być zapewnione nie tylko w odpowiedniej ilości, ale również być odpowiedniej wartości i jakości, a woda pitna powinna być zapewniona w odpowiedniej ilości i jakości - nie wszędzie jest to oczywiste, doprecyzowanie zasad transportu na ląd marynarzy, którzy potrzebują natychmiastowej pomocy medycznej, znajdujących się na statkach, które przebywają tymczasowo na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej, doprecyzowanie zasad transportu zwłok oraz prochów marynarza w przypadku, gdy śmierć nastąpiła podczas wykonywania pracy na statku, który znajdował się w porcie lub na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej, wprowadzenie obowiązku badania przyczyny i rejestrowania informacji przez Państwową Komisję Badania Wypadków Morskich o zgonach marynarzy, którzy ponieśli śmierć na statkach o polskiej przynależności, oraz stosownego raportowania tych informacji dyrektorowi generalnemu Międzynarodowego Biura Pracy.
Mając na uwadze bezpieczeństwo marynarzy, chęć podniesienia standardów życia i pracy na statku, zagwarantowania marynarzom należytej ochrony zdrowia i ochrony socjalnej, połączone komisje wnoszą, aby Wysoki Sejm raczył uchwalić projekt ustawy z druku nr 994 bez poprawek. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia