10. kadencja, 31. posiedzenie, 1. dzień (19-03-2025)

4. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Spraw Zagranicznych o rządowym projekcie ustawy o ratyfikacji Poprawek do Konwencji o pracy na morzu, przyjętej w Genewie dnia 23 lutego 2006 r., zatwierdzonych przez Międzynarodową Konferencję Pracy w Genewie w dniu 6 czerwca 2022 r. (druki nr 994 i 1068).

Poseł Dorota Arciszewska-Mielewczyk:

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Mam przyjemność zabrać głos w imieniu klubu Prawo i Sprawiedliwość jeżeli chodzi o rządowy projekt ustawy o ratyfikacji poprawek do Konwencji o pracy na morzu przyjętej w Genewie 23 lutego 2006 r., zatwierdzony przez Międzynarodową Konferencję Pracy w Genewie w dniu 6 czerwca 2022 r.

    Tak jak powiedział pan poseł sprawozdawca, jest to podniesienie standardów życia i pracy marynarzy. Bowiem należy sobie uświadomić, że praca ta jest wyjątkowo trudna, wiąże się z ogromnym poświęceniem i ryzykiem. To są długie rejsy, to jest rozłąka z rodziną, to jest czasami brak możliwości łączności satelitarnej czy internetowej, to jest wpływanie w strefę wojen, to są napady pirackie i teraz w czasach COVID-u brak dostępności do środków dezynfekcyjnych, częste siedzenie w kabinach. Chodzi też o kwarantannę bądź dzielenie statku na części, w których można się przemieszczać, ale również trzymiesięczny brak schodzenia ze statku, czyli odizolowanie, brak możliwości zejścia na ląd.

    Jest to praca bardzo stresująca, bardzo wymagająca i stan psychiczny marynarzy jest bardzo ważny, dlatego należy o niego zadbać. Podobnie jak o wszelkie warunki, które będą zapewniały bezpieczeństwo wykonywania tego zawodu. Ma to również bezpośredni wpływ na firmy armatorskie, ich dobrą opinię i reklamę. Chodzi o wykonywanie zawodu marynarza, który jest zawodem wymagającym i bardzo ciężkim od strony psychicznej, jak powiedziałam wcześniej.

    Ponieważ jako Rzeczpospolita jesteśmy stroną konwencji, obowiązuje ona również w Polsce. Na przestrzeni lat wszystkie poprawki, które w międzyczasie były proponowane, były przez państwo polskie przyjmowane w myśl zapewnienia lepszych warunków, jeżeli chodzi o pracę, ale też bezpieczeństwo wykonywania tego zawodu na morzu. Oczywiście wiąże się to ze zmianami ustawowymi, które już obowiązują w Rzeczypospolitej, tak jak wspomniał mój przedmówca, ponieważ konwencja została wdrożona do prawa krajowego ustawą o pracy na morzu z dnia 5 sierpnia 2015 r. Ratyfikacja poprawek będzie pociągała za sobą również konieczność zmiany przedmiotowej ustawy.

    Klub Prawo i Sprawiedliwość opowiada się za przyjęciem tego projektu, dlatego że zależy nam, żeby, w odniesieniu do gospodarki morskiej, wszelkie standardy wobec marynarzy były zachowane, ale również żeby w oparciu o to bezpieczeństwo następował rozwój żeglugi i firm armatorskich. (Dzwonek) Jeszcze raz powtarzam, że Prawo i Sprawiedliwość będzie głosowało za przyjęciem tego projektu. Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia