10. kadencja, 31. posiedzenie, 1. dzień (19-03-2025)

4. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Spraw Zagranicznych o rządowym projekcie ustawy o ratyfikacji Poprawek do Konwencji o pracy na morzu, przyjętej w Genewie dnia 23 lutego 2006 r., zatwierdzonych przez Międzynarodową Konferencję Pracy w Genewie w dniu 6 czerwca 2022 r. (druki nr 994 i 1068).

Poseł Katarzyna Ueberhan:

    Szanowna Pani Marszałek! Panowie Ministrowie! Pani Minister! Wysoka Izbo! Jednym zdaniem, zanim odniosę się do przedmiotowego projektu ustawy, chciałabym tylko odnieść się do wypowiedzi pani marszałek w poprzednim punkcie. Też byłam przedsiębiorczynią, jestem posłanką Lewicy i byłam przedsiębiorczynią. Prowadziłam przez wiele lat własną jednoosobową działalność gospodarczą, później przez kolejnych dziesięć lat prowadziłam działalność gospodarczą, zatrudniając 50 osób. Byłam pewnie w rozumieniu polskich przepisów średnim przedsiębiorstwem. I wiecie państwo co? Zawsze płaciłam wyższy ZUS niż ten, do którego obligowało mnie prawo. Dlaczego? Dlatego że uważałam, że któregoś dnia mogę zachorować, któregoś dnia mogę być niezdolna do pracy i wtedy nie będę miała się z czego utrzymać. To była moja motywacja. Uważam, że obniżanie składki zdrowotnej nikomu na zdrowie nie wychodzi.

    Ale wracając do przedmiotowego projektu ustawy, chcę powiedzieć, że mam przyjemność przedstawić stanowisko klubu Lewicy wobec rządowego projektu ustawy o ratyfikacji poprawek do Konwencji o pracy na morzu, przyjętej w Genewie dnia 23 lutego 2006 r., zatwierdzonych przez Międzynarodową Konferencję Pracy w Genewie w dniu 6 czerwca 2022 r.

    Bezpieczna żegluga, bezpieczny statek to przede wszystkim bezpieczna załoga. Marynarze mają prawo do odpowiednich, godnych warunków pracy i czasu pracy, ale też czasu odpoczynku. Przedmiotowy projekt dotyczy przyjęcia poprawek do Konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy o pracy na morzu z 2006 r., które mają na celu podniesienie standardów życia i bezpieczeństwa pracy marynarzy na statkach oraz zagwarantowanie marynarzom należytej ochrony zdrowia i ochrony socjalnej.

    Projekt wpłynął do Sejmu 25 stycznia, został skierowany do pierwszego czytania w komisjach, a posiedzenie połączonych Komisji: Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Spraw Zagranicznych oraz Polityki Społecznej i Rodziny odbyło się 4 lutego.

    Wspomniane poprawki wprowadzają zmiany dotyczące m.in. naboru i pośrednictwa pracy marynarzy, repatriacji, zakwaterowania, wyżywienia, opieki medycznej oraz ochrony zdrowia i bezpieczeństwa.

    Kluczowe zmiany skupiają się na poprawie warunków pracy i życia marynarzy, w tym na zapewnieniu lepszej ochrony ich zarówno praw, jak i bezpieczeństwa. Komfort marynarzy oraz bezpieczne i przyjazne środowisko pracy są niezwykle istotne dla zapewnienia ogólnego dobrostanu marynarzy, co przekłada się również na podniesienie poziomu bezpieczeństwa żeglugi, ale wpływa również na podnoszenie atrakcyjności zawodu marynarza.

    Przyjęcie poprawek ma na celu nie tylko podnoszenie standardów życia i bezpieczeństwa pracy, lecz także (Dzwonek) zwiększenie świadomości marynarzy oraz ich rodzin, jeśli chodzi o prawa przysługujące im w świetle prawa międzynarodowego.

    Z uwagi na powyższe przyjęcie ustawy o ratyfikacji poprawek jest potrzebne i uzasadnione, a klub Lewicy popiera niniejsze przedłożenie. Dziękuję.


Przebieg posiedzenia