10. kadencja, 31. posiedzenie, 1. dzień (19-03-2025)

4. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Spraw Zagranicznych o rządowym projekcie ustawy o ratyfikacji Poprawek do Konwencji o pracy na morzu, przyjętej w Genewie dnia 23 lutego 2006 r., zatwierdzonych przez Międzynarodową Konferencję Pracy w Genewie w dniu 6 czerwca 2022 r. (druki nr 994 i 1068).

Poseł Krzysztof Szymański:

    Szanowna Pani Marszałek! Wysoki Sejmie! Praca marynarza, praca na morzu jest specyficzna. To chyba najlepsze ujęcie tematu. Jest specyficzna i mówię to z własnego doświadczenia, ponieważ nie ma wiele takich zawodów, które są związane bezpośrednio z takimi zjawiskami jak samotność, jak odizolowanie czy jak bezwzględne uzależnienie swojego bezpieczeństwa od innej osoby, w tym przypadku od firmy.

    Kiedy się idzie na statek, nigdy nie wiadomo, jakie będzie wyżywienie, a uwierzcie mi państwo, że nie na każdym statku jest tego jedzenia w ilości i w jakości odpowiedniej. Co więcej, takie podstawy jak ochrona bezpieczeństwa, bezpieczeństwo i higiena pracy, coś, co dla wszystkich pracowników fizycznych na lądzie jest normalnością, na statku wielokrotnie nie jest tak rozpowszechnione.

    Opieka zdrowotna. Może nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, ale marynarze chorują, zdarzają się wypadki, różne incydenty na statku, jak w każdym innym zakładzie, gdzie wykonuje się pracę przemysłową. I to jest dramat, jeżeli jakaś przeszkoda administracyjna utrudnia zadbanie o bezpieczeństwo tego człowieka, zadbanie o jego zdrowie.

    Te wszystkie kwestie, tak bardzo, wydawałoby się, podstawowe, już od niespełna 20 lat są regulowane Konwencją o pracy na morzu, w branży zwanej jako MLC 2006. Ona słusznie ustanawia standard tej pracy. Natomiast oczywiście, że na przestrzeni tych lat zauważono, że w grupie ponad 100 państw, które są objęte tą konwencją, niektóre rzeczy są do poprawienia.

    Tutaj te poprawki wprowadzają coś, czego doświadczyliśmy jako branża na przestrzeni lat. Chodzi o wprowadzenie właśnie tej wody, wprowadzenie jedzenia, wprowadzenie kontaktu z bliskimi poprzez Internet, wprowadzenie opieki zdrowotnej, pewności repatriacji. Tego dotychczas nie było. Może dla Europejczyków jest to sprawa oczywista, ale dla państw z innych kontynentów już nie.

    To nie jest prawda, że ta ustawa o ratyfikacji tych poprawek dla nas, Polaków, coś fundamentalnie zmienia. Ona raczej wprowadza do porządku prawnego coś, co w Polsce i w Europie uznajemy jako absolutny standard, ale musi być to wprowadzone, tak żeby ten ogólnoświatowy zawód miał (Dzwonek) pewność, gwarancję, że obojętnie, na jaki statek marynarz pójdzie, to zawsze jego najbardziej podstawowe potrzeby będą zapewnione. Dziękuję.

    (Przewodnictwo w obradach obejmuje wicemarszałek Sejmu Monika Wielichowska)


Przebieg posiedzenia