10. kadencja, 31. posiedzenie, 1. dzień (19-03-2025)
8. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o Krajowej Sieci Kardiologicznej (druk nr 1090).
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Kos:
Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Szanowni Państwo! Ustawa określa zasady funkcjonowania Krajowej Sieci Kardiologicznej, której celem jest poprawa jakości opieki kardiologicznej, organizacja jej finansowania, jak również koordynacja działań w tym zakresie. Ustawa wprowadza reformę zaplanowaną w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Mowa o kamieniu milowym D5G.
Jakie są główne założenia ustawy o Krajowej Sieci Kardiologicznej? Krajową Sieć Kardiologiczną będą tworzyły podmioty lecznicze podzielone według trzech poziomów zabezpieczenia opieki kardiologicznej. Będą to ośrodki kardiologiczne typu pierwszego: podstawowa diagnostyka, ośrodki kardiologiczne typu drugiego z diagnostyką pogłębioną i leczeniem oraz ośrodki kardiologiczne typu, poziomu trzeciego: leczenie wysokospecjalistyczne, włącznie z leczeniem kardiochirurgicznym. Ośrodki kardiologiczne spełniające określone kryteria mogą także uzyskać status Centrum Doskonałości Kardiologicznej, np. w odniesieniu do wrodzonych wad serca.
Krajowa Sieć Kardiologiczna zapewni standaryzację i ciągłość opieki kardiologicznej poprzez diagnostykę, leczenie, rehabilitację kardiologiczną oraz obserwację pacjentów po leczeniu. W ramach tych założeń wskazujemy także na monitorowanie jakości opieki, gdyż opieka kardiologiczna będzie oceniana na podstawie wskaźników jakości opieki kardiologicznej, obejmujących efekty leczenia, długość hospitalizacji, standaryzację leczenia i koordynację opieki. Ośrodki kardiologiczne będą obowiązane publikować roczne raporty dotyczące jakości opieki kardiologicznej, a wskaźniki jakości opieki kardiologicznej wyliczane będą przez Narodowy Fundusz Zdrowia na podstawie danych sprawozdawanych przez te ośrodki. Niespełnienie minimalnych wskaźników jakości będzie oznaczało, że ośrodek nie zapewnia wymaganego poziomu bezpieczeństwa pacjenta. W takim przypadku ośrodek przygotowuje i wdraża plan naprawczy w celu poprawy wskaźnika, a jeżeli nie dojdzie do jego poprawy, ośrodek zostaje usunięty z Krajowej Sieci Kardiologicznej. Spełnienie docelowych wskaźników jakości opieki kardiologicznej - ta najwyższa jakość opieki - będzie wiązało się także ze zwiększonym finansowaniem z Narodowego Funduszu Zdrowia.
W założeniach ustawy jest także wdrożenie elektronicznej Karty Opieki Kardiologicznej, e-KOK. Ustawa wprowadzi elektroniczną Kartę Opieki Kardiologicznej, która będzie pozwalała na monitorowanie i standaryzację przebiegu leczenia pacjentów. Dokument ten, generowany przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej i lekarzy specjalistów, będzie zastępował skierowanie. Od 1 stycznia 2028 r. będzie obowiązkowy do rozliczenia się z Narodowym Funduszem Zdrowia w zakresie realizowanej opieki kardiologicznej.
Jeżeli chodzi o założenia dotyczące finansowania, to wszystkie świadczenia medyczne wykonane w ramach Krajowej Sieci Kardiologicznej będą rozliczane przez Narodowy Fundusz Zdrowia na podstawie zawartych wcześniej umów ze świadczeniodawcami. Wprowadzenie ustawy spowoduje także wprowadzenie mechanizmów finansowania opartych na jakości opieki. Będą to pewne współczynniki korygujące, które Narodowy Fundusz Zdrowia będzie stosował w rozliczeniu ze świadczeniodawcami.
Innym zakładanym celem jest wprowadzenie koordynacji i nadzoru. Będzie się tym zajmował Narodowy Instytut Kardiologii pełniący rolę ośrodka koordynującego. Narodowy Fundusz Zdrowia i ośrodek koordynujący wspólnie będą monitorowały jakość świadczeń, jak również efektywność całego systemu.
W ramach ustawy wprowadzona będzie także Krajowa Rada Kardiologiczna - organ doradczo-opiniodawczy składający się z ekspertów z dziedzin medycyny, jak również przedstawicieli instytucji zdrowotnych. Krajowa Rada Kardiologiczna będzie odpowiadała za opiniowanie wytycznych diagnostyczno-leczniczych i ocenę jakości działania całej Krajowej Sieci Kardiologicznej.
Chcę jeszcze przedstawić Wysokiej Izbie zakładane efekty wprowadzenia Krajowej Sieci Kardiologicznej. To, po pierwsze, poprawa dostępności i jakości opieki kardiologicznej poprzez szybszą diagnozę i leczenie. Po prostu pacjenci będą mieli łatwiejszy dostęp do specjalistycznej opieki kardiologicznej dzięki skoordynowanej sieci ośrodków kardiologicznych, jak również wsparciu koordynatorów opieki kardiologicznej. Poprzez wdrożenie standardów diagnostyki, jak również terapii i stosowanie się do nich poprawi ię także jakość usług medycznych. Wtedy nastąpi ujednolicenie tej opieki kardiologicznej na obszarze całego kraju. Wystąpi także mniej nierówności regionalnych, gdyż dostęp do skoordynowanej opieki kardiologicznej będzie lepszy także w tych miejscowościach mniejszych, gdzie będą funkcjonowały ośrodki kardiologiczne określane jako ośrodki kardiologiczne typu pierwszego. Będzie to głównie w poradniach specjalistycznych, oczywiście jest mowa o poradniach kardiologicznych, ale w ramach ośrodków kardiologicznych typu pierwszego będą także szpitale powiatowe, które dysponują takimi oddziałami jak oddział chorób wewnętrznych bądź też oddział geriatryczny. W przypadku ośrodków kardiologicznych typu drugiego będą to takie ośrodki, które oprócz poradni kardiologicznej będą dysponowały oddziałami kardiologicznymi, w tym takimi oddziałami, takimi placówkami, w których będą pracownie radiologii zabiegowej czy też hemodynamiki.
Kolejnym zakładanym efektem wdrożenia Krajowej Sieci Kardiologicznej jest skrócenie czasu oczekiwania na leczenie. Ta koordynacja na różnych poziomach opieki spowoduje, że pacjenci nie będą przerzucani między lekarzami, tylko przejdą taką płynną ścieżkę opieki kardiologicznej poprzez diagnostykę, leczenie, rehabilitację kardiologiczną, jak również obserwację po leczeniu. To taki schemat, który wzoruje się na programie koordynowanej opieki specjalistycznej nad chorym po zawale mięśnia sercowego, zwanym jako KOS-zawał. W ramach skrócenia czasu oczekiwania na leczenie wprowadzenie elektronicznej Karty Opieki Kardiologicznej, tej karty e-KOK, uprości procedury administracyjne, przyspieszy proces diagnostyki, jak również leczenia oraz pozwoli na monitorowanie opieki kardiologicznej poprzez określanie jej jakości, wskazywanie terminowości realizacji kolejnych etapów czy też monitorowanie koordynacji opieki.
W ramach spodziewanego, zakładanego efektu wymieniamy także lepszą organizację, jak również efektywność systemu zdrowia poprzez wprowadzenie właśnie tego nowoczesnego modelu opieki. Ten podział ośrodków na poziomy referencyjne pozwoli efektywnie zarządzać ścieżką pacjenta, kierując go tam, gdzie uzyska wymaganą opiekę. W tym momencie, tworząc właśnie te stopnie, pierwszy, drugi i trzeci, będzie można bez żadnych problemów przekierowywać pacjenta z poradni kardiologicznej, oddziału wewnętrznego, gdy będą wymagały tego stan zdrowia pacjenta, jak również rozpoznanie, które u niego będzie postawione. Będzie ścisła współpraca między tymi ośrodkami. Będzie on przekierowywany płynnie do ośrodków, które będą na wyższym poziomie referencyjnym, czy to do ośrodka drugiego poziomu, czy też do ośrodka trzeciego poziomu.
W ramach tej lepszej organizacji i efektywności systemu zdrowia oczekujemy lepszego wykorzystania zasobów, które mamy w szpitalach, w systemie ochrony zdrowia poprzez ograniczanie dublowania badań, dublowanie świadczeń zdrowotnych. Wystąpi również poprawa zarządzania miejscami w szpitalach i poradniach. W chwili obecnej te badania także są często dublowane. Lekarz specjalista kardiolog w jednej poradni zleca badania diagnostyczne, które uważa za wskazane, zasadne, a kierując danego pacjenta do innego ośrodka, czy to innej poradni, czy to oddziału szpitalnego, te badania są powtarzane. I to jest wzrost kosztów funkcjonowania w systemie ochrony zdrowia, jak również całkowita niezasadność takiego postępowania. W tej lepszej organizacji i efektywności systemu ochrony zdrowia wystąpi także monitorowanie jakości, gdyż każdy ośrodek kardiologiczny w Krajowej Sieci Kardiologicznej będzie oceniany na podstawie wskaźników jakości i, co ważne, także skuteczności leczenia. Spodziewanym efektem, zakładanym efektem wdrożenia ustawy i w ogóle Krajowej Sieci Kardiologicznej jest także obniżenie śmiertelności, jak również powikłań. Będzie postawiony większy nacisk na profilaktykę. Pacjenci z grup ryzyka będą szybciej identyfikowani, jak również szybciej będą obejmowani leczeniem.
Spodziewamy się także mniej powtórnych hospitalizacji, gdyż skuteczne leczenie i rehabilitacja zmniejszą liczbę nawrotów chorób serca. W chwili obecnej pacjent leczony nad oddziale chorób wewnętrznych czy oddziale kardiologicznym nie ma zapewnionej kompleksowości leczenia, że są zajęci nim lekarz czy grupa medyczna, która go prowadzi od początku do końca, tak jak ma to chociażby miejsce w przypadku programu KOS-zawał, gdzie pacjent po zawale mięśnia sercowego, oprócz tego pobytu w szpitalu odnośnie do wykonania odpowiedniego zabiegu, jest także dalej prowadzony przez lekarza kardiologa, jak również rehabilitowany w ośrodku rehabilitacji kardiologicznej.
Następny efekt, który jest planowany po wprowadzeniu Krajowej Sieci Kardiologicznej, to ważna dla systemu ochrony zdrowia optymalizacja kosztów opieki zdrowotnej. Wystąpi lepsze finansowanie placówek ochrony zdrowia, gdyż szpitale, jak również poradnie będą wynagradzane na podstawie efektów leczenia. To zwiększy motywację do poprawiania jakości wykonywanych usług.
Wystąpią także oszczędności w systemie ochrony zdrowia, gdyż wcześniejsze wykrywanie chorób serca zmniejszy liczbę kosztownych hospitalizacji, jak również interwencji chirurgicznych.
Ważna jest profilaktyka. Bardzo dużo mówimy na tej sali czy na posiedzeniach komisji sejmowych o istocie profilaktyki, o istocie wykrywania w krótkim, szybkim czasie schorzeń, które stanowią później ogromne zagrożenie dla pacjentów, jak również zwiększają koszty w ochronie zdrowia. Kolejnym efektem, ostatnim już, jest wykorzystywanie nowoczesnych technologii, gdyż digitalizacja dokumentacji medycznej poprzez (Dzwonek) wprowadzenie systemu elektronicznej karty opieki kardiologicznej usprawni przepływ informacji między lekarzami, eliminować będzie także biurokratyczne procedury. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia