10. kadencja, 31. posiedzenie, 2. dzień (20-03-2025)
12. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Minister Zdrowia Izabela Leszczyna:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Pani Posłanko! Na pewno zgadzam się z tym, że system ochrony zdrowia absolutnie potrzebuje pieniędzy, bo mamy coraz nowsze technologie medyczne, leczymy coraz lepiej, coraz skuteczniej, ale te programy lekowe, technologie, najnowszy sprzęt - to wszystko oczywiście kosztuje. Jesteśmy starzejącym się społeczeństwem i wymagamy coraz więcej coraz lepszej opieki medycznej.
Natomiast co do pytania pani posłanki dotyczącego planowania obronnego i finansowania tego planowania to planowanie to realizujemy w czasie pokoju, uwzględniając zadania operacyjne zawarte w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej. Jest to oczywiście dokument niejawny. To jest jasne. Ujawnienie danych mogłoby narazić bezpieczeństwo państwa polskiego. Koordynację zadań realizowanych przez układ pozamilitarny sprawuje minister obrony narodowej, a w ramach planowania operacyjnych zadań w odniesieniu do obszaru ochrony zdrowia koordynuje minister zdrowia. Za organizację, nadzór w poszczególnych komponentach odpowiadają właściwi wojewodowie, którzy współpracują z jednostkami samorządu terytorialnego. To wynika z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przygotowania i wykorzystania podmiotów leczniczych na potrzeby obronne państwa. To rozporządzenie reguluje plany i przygotowanie w pięciu zakresach.
Pierwszy to zwiększenie udzielania świadczeń szpitalnych, w szczególności na potrzeby służb mundurowych. Znowu zadanie to koordynuje wojewoda w odniesieniu do placówek na swoim terenie. Zasada wpisana w rozporządzenie mówi, że musi być przygotowane 75 łóżek szpitalnych na 10 tys. mieszkańców województwa. My dzisiaj mamy ok. 155 tys. łóżek w 865 szpitalach. Tych łóżek musi być 280. Chcę powiedzieć, że nawet ostatnie konkursy z Krajowego Planu Odbudowy pozwolą zwiększyć liczbę łóżek i zmodernizować infrastrukturę także szpitali powiatowych. To oczywiście dzieje się w dobrym momencie.
Kolejnym zadaniem jest tworzenie tzw. zespołów zastępczych miejsc szpitalnych. To organizują jednostki samorządu terytorialnego, a nadzoruje, koordynuje to wojewoda. Chodzi o to, że poszkodowani niewymagający leczenia szpitalnego mają znaleźć się właśnie w tych zespołach zastępczych, które będą organizowane. Oczywiście mam nadzieję, że nigdy takiej konieczności nie będzie, ale jesteśmy gotowi w hotelach, hostelach, internatach, bursach, szkołach itd. Takich miejsc ma być nie mniej niż 50 na 10 tys. mieszkańców województwa.
Kolejny komponent to zwiększenie udzielania świadczeń przez system Państwowe Ratownictwo Medyczne. To jest nowe zadanie. Znowu, jeśli chodzi o zespoły ratownictwa medycznego, koordynują to wojewodowie. Nałożony jest na nich obowiązek zwiększenia liczby zespołów w województwie o 10% i to jest absolutnie wykonalne. Natomiast w zakresie zadań zespołów lotniczych, ratownictwa medycznego lotniczego koordynuje to minister zdrowia. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe sporządza stosowny plan udzielania świadczeń, wydłuża czas pozostawania zespołów HEMS w gotowości. Do tego też jesteśmy przygotowani.
Jeśli chodzi o krew - pani posłanka o to pytała - to znowu jest koordynacja ministra zdrowia z Narodowym Centrum Krwi. Zgodnie z rozporządzeniem na potrzeby obronne planuje się zwiększenie co najmniej o 100% pobierania, preparatyki, przechowywania i wydawania krwi i jej składników. Odpowiadają za to nasze tzw. RCKiK-i, czyli regionalne centra krwiodawstwa i krwiolecznictwa. Zbiorczy plan sporządzony jest przez Narodowe Centrum Krwi, przy czym w zakresie konkretnych wymiarów, ilości on - tak jak powiedziałam - jest dokumentem niejawnym.
Piąty obszar to jest zapewnienie zabezpieczenia sanitarno-epidemiologicznego. Tutaj znowu odpowiadają powiatowe wojewódzkie stacje sanitarno-epidemiologiczne, a w odniesieniu do granicznych stacji - główny inspektor sanitarny. Oni też takie plany mają przygotowane.
Jeśli chodzi o dodatkowe finansowanie, chcę uspokoić panią posłankę, wszystkich państwa, że oczywiście nikt nie myśli o finansowaniu tego ze składki zdrowotnej, czyli z planu NFZ-etu. Zgodnie z rozporządzeniem, do którego delegacja jest w ustawie o obronie Ojczyzny - nasi poprzednicy niestety nie przygotowali tego rozporządzenia, ale w styczniu prezes Rady Ministrów je wydał - finansowanie realizacji wszystkich zadań na wypadek (Dzwonek) konieczności prowadzenia działań obronnych jest z budżetu państwa. Bardzo dziękuję.
Przebieg posiedzenia