10. kadencja, 32. posiedzenie, 1. dzień (02-04-2025)

3. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wyeliminowania nieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej (druki nr 951 i 1127).

Poseł Paweł Bliźniuk:

    Dziękuję.

    Panie Marszałku! Pani Minister! Szanowni Państwo! Tutaj dużo było wątków politycznych, bardzo mało merytorycznych. Jeżeli jedyny, nazwijmy to, zarzut wobec tego projektu ustawy dotyczy jego tytułu, który się nie podoba prawej części sali, to znaczy, że naprawdę państwo przygotowali bardzo dobry projekt, ponieważ nie jesteście w stanie podnieść żadnego merytorycznego zarzutu wobec tego projektu. Ja jestem w stanie zgodzić się z wami, że ten tytuł ustawy może jest nieprecyzyjny, skoro już podnosicie tę kwestię. Mówimy o nieprawidłowościach w systemie wizowym i ja bym dodał jednak, nie chował tego przed opinią publiczną, że są to nieprawidłowości z okresu właśnie waszych rządów. To właśnie po waszych rządach rząd Donalda Tuska musi sprzątać, musi dokonywać reformy, zmian w systemie prawnym, które są bezwzględnie konieczne z punktu widzenia naszego bezpieczeństwa. Mówimy o tej ustawie, ale dzisiaj w punkcie wcześniejszym mówiliśmy też o innym projekcie ustawy. Mówiliśmy również o prawie azylowym, będzie zapowiadana już ustawa o repatriacji. A więc mówimy o kompleksowym podejściu do tematu.

    Dzisiaj jednak rozmawiamy o konkretnych rozwiązaniach. Te rozwiązania wynikają z pracy zespołu międzyresortowego i białej księgi. Są też pokłosiem raportu Najwyższej Izby Kontroli, w którym wskazuje się nieprawidłowości właśnie za czasów rządów Prawa i Sprawiedliwości, jeżeli chodzi o brak jakiegokolwiek nadzoru nad procesem wydawania wiz. Są one również pokłosiem prac komisji śledczej, a na końcu wreszcie przyjętej przez rząd strategii migracyjnej państwa polskiego. Ponieważ temat bezpieczeństwa, temat migracji jest tematem fundamentalnym, należy do niego podchodzić absolutnie merytorycznie i stronić od politycznych wycieczek. Niestety posłowie Prawa i Sprawiedliwości w momencie, kiedy wypowiedzieli się na temat samego tytułu ustawy, opuścili po głosowaniu posiedzenie komisji i nie brali udziału w pracach nad konkretnymi rozwiązaniami, nie chcieli rozpatrywać punkt po punkcie tego projektu. Jest to ustawa, która jest w stanie zmienić, przywrócić wiarygodność państwa polskiego na scenie międzynarodowej, również po aferze wizowej, ale też po tym okresie, w którym mieliśmy do czynienia z niekontrolowanym napływem migrantów. Przypomnijmy, lata 2018-2022 to ponad 6,5 mln wydanych wiz do Polski. Tutaj pan przewodniczący Sowa mówił, jaki jest odsetek wiz pracowniczych w skali całej strefy Schengen. Ale też setki tysięcy wiz wydanych obywatelom, mieszkańcom krajów muzułmańskich, afrykańskich bez żadnego nadzoru, bez żadnej kontroli, bez weryfikacji. Polska stała się swoistym hubem, przez który niektórzy dostawali się do zachodniej części Europy dzięki skorzystaniu właśnie z tego dziurawego systemu, który nie był w żaden sposób kontrolowany.

    Jeśli już jednak mówimy o polityce migracyjnej z czasów rządu Prawa i Sprawiedliwości, a jestem posłem z Łodzi, to przypomnę też parę łódzkich wątków dotyczących tej polityki. Bo to nie tylko afera wizowa... Mówicie, że jej nie było, ale to wasz wiceminister został zatrzymany, aresztowany i usłyszał zarzuty, oczywiście dotyczące afery, której według was nie było. Inne osoby również stanęły i staną przed wymiarem sprawiedliwości. Mało tego, w 2023 r. na konferencji prasowej w Łodzi ogłosiliście otwarcie czy utworzenie Centrum Decyzji Wizowych - fabryki do wydawania wiz, fabryki, która miała zastąpić działanie konsulatów i eksportować kwestie wydawania wiz, decyzyjności w tym zakresie na pośredników. Mało tego, w tym samym czasie pracowaliście nad rozporządzeniem, które miało rozszerzyć listę państw, których obywatelom, którzy chcieli trafić do Polski, do strefy Schengen, chcieliście właśnie w sposób uproszczony wydawać wizy. Wy nie dość, że nie nadzorowaliście systemu wizowego, nie dość, że nie byliście w stanie nic dobrego w tym wymiarze zrobić, to jeszcze chcieliście otworzyć fabrykę i zmienić przepisy tak, żeby ten niekontrolowany przypływ migrantów do Polski, do Unii Europejskiej był jeszcze większy. To jest istota polityki migracyjnej rządów PiS.

    I teraz mamy sytuację zgoła odwrotną. Jedyny zarzut merytoryczny dotyczy tytułu, to już mówiliśmy. Jeżeli chodzi o opinię publiczną, to niektórzy mówią, że być może te przepisy są nawet zbyt ostre. Jeżeli jednak są takie zarzuty, to znaczy, że po tych złych 8 latach rządu PiS-u mamy do czynienia z bardzo dobrym i wychodzącym naprzeciw oczekiwaniom społecznym zwrotem w polityce migracyjnej. Wy budowaliście dziurawy płot, my uszczelniamy granicę, budujemy Tarczę Wschód. Wy dużo mówiliście o migracji, straszyliście Polki i Polaków migrantami, a za czasów rządu Mateusza Morawieckiego powstawał pakt migracyjny. Rząd Donalda Tuska głosował przeciw przyjęciu paktu migracyjnego. Co więcej, jest jasna i wyraźna deklaracja, że jeżeli jakiekolwiek zapisy tego paktu będą stwarzały niebezpieczeństwo dla państwa polskiego, nie będziemy tego paktu wdrażali w życie. (Dzwonek)

    Reasumując, Koalicja Obywatelska stoi na stanowisku, że te przepisy, jak również inne ustawy należy jak najszybciej przyjąć. Liczymy na to, że wspólnie będziemy jednak w stanie zagłosować za tymi dobrymi rozwiązaniami przygotowywanymi przez resort spraw zagranicznych.

    Z tego miejsca jeszcze chciałem podziękować też wszystkim posłankom i posłom, którzy brali udział w pracach nadzwyczajnej komisji, a szczególne podziękowania kieruję na ręce pana przewodniczącego, bo to dzięki determinacji pana posła Marka Sowy byliśmy w stanie tak szybko i skutecznie przeprocedować te skomplikowane, złożone projekty w ramach nadzwyczajnej komisji. Dziękuję.


Przebieg posiedzenia