10. kadencja, 32. posiedzenie, 1. dzień (02-04-2025)
5. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Obrony Narodowej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego (druki nr 1074 i 1125).
Poseł Jacek Niedźwiedzki:
Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! W imieniu Klubu Parlamentarnego Koalicja Obywatelska mam zaszczyt przedstawić stanowisko klubu w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego.
Analiza statutu Agencji Mienia Wojskowego wykazała konieczność dokonania zmian ustawowych. Przyjęcie proponowanej zmiany ustawy pozwoli Agencji Mienia Wojskowego na efektywniejszą realizację ustawowych zadań na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa. Część propozycji ma na celu doprecyzowanie i ujednolicenie zapisów. Nowelizacja umożliwi Ministerstwu Obrony Narodowej za pośrednictwem agencji zbycie lub nieodpłatne przekazanie siłom zbrojnym państw obcych mienia ruchomego Skarbu Państwa lub produktów podwójnego zastosowania i uzbrojenia. Zmiana ustawy wpłynie na rozszerzenie uprawnień agencji, której jednym z zadań jest gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa powierzonym i użyczonym agencji, w tym obrót z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa.
W art. 1 wprowadza się pkt 3 w nowym brzmieniu, który doprecyzowuje przedmiot ustawy, określając zasady i tryb gospodarowania mieniem Skarbu Państwa przekazanym agencji. W art. 6 dodany zostaje punkt rozszerzający katalog powierzonych agencji do wykonania praw rzeczowych przypadających Skarbowi Państwa. Zmiana w art. 7 doprecyzowuje i ujednolica obecne przepisy. Dodany art. 7b pozwala na uniknięcie rozbieżności kompetencyjnych, jakie pojawiają się pomiędzy agencją a instytucjami czy jednostkami wojskowymi przy organizacji wydarzeń promujących Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej. Dodanie przepisu art. 43 ust. 3 jest efektem zmian powodujących konieczność rozszerzenia katalogu mienia przekazywanego na rzecz agencji. Zmiany w art. 47 ust. 5 dotyczące dodania pkt 3 są konsekwencją rozszerzenia uprawnień agencji, co wymaga wskazania organów odpowiedzialnych za określenie wartości w protokole zdawczo-odbiorczym mienia ruchomego Skarbu Państwa lub produktów podwójnego zastosowania i uzbrojenia przeznaczonych do przekazania siłom zbrojnym państw obcych. Zmiana w art. 54 ust. 1 jest zmianą o charakterze doprecyzowującym w związku z nowym brzmieniem przepisów. Dodanie art. 56a stanowi rozszerzenie uprawnień agencji, której jednym z zadań jest gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa powierzonym i użyczonym agencji. Nowe brzmienie art. 57 wynika z konieczności optymalizacji obowiązujących przepisów. Pozwoli na skuteczne gospodarowanie mieniem ruchomym przeznaczonym do zbycia lub nieodpłatnego przekazania.
Proponujemy, by projektowana ustawa weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, by zachować okres vacatio legis. Projekt ustawy nie wymaga uzgodnień z instytucjami ani organami Unii Europejskiej, w tym Europejskim Bankiem Centralnym. Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska popiera przedmiotowy projekt ustawy. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia