10. kadencja, 32. posiedzenie, 1. dzień (02-04-2025)
5. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Obrony Narodowej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego (druki nr 1074 i 1125).
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda:
Pani Marszałek! Wysoki Sejmie! Odpowiadając na pytania posłów, chcę zaznaczyć, że ta ustawa jest ustawą rządową, a nie poselską, co było tutaj też podnoszone przez wielu z państwa.
Były też pytania dotyczące procedurów w przekazywaniu mienia. Chcę państwu powiedzieć, że absolutnie jest pełna kontrola nad tym, w jakim zakresie, jeżeli chodzi też o adresata, czyli komu, co i w jaki sposób będzie przekazywane. Dlaczego? Dlatego że decyduje o tym uchwała Rady Ministrów, nie Agencja Mienia Wojskowego, nie Ministerstwo Obrony Narodowej. A więc jest nad tym absolutnie pełna kontrola, jest pełna transparentność.
Natomiast ta ustawa niejako zdejmuje z obowiązków Wojska Polskiego zajmowanie się pewnego rodzaju procedurami. Agencja Mienia Wojskowego ma swoich pracowników, urzędników wojskowych, którzy są doświadczeni w tym zakresie. Poza tym do tej pory Wojsko Polskie mogło oczywiście tylko w sposób nieodpłatny za pomocą uchwały Rady Ministrów przekazywać różnego rodzaju donacje. Natomiast teraz, też oczywiście tylko i wyłącznie za zgodą i uchwałą Rady Ministrów, Agencja Uzbrojenia nie tylko będzie mogła przekazywać donacje, lecz jednocześnie będzie mogła także sprzedawać sprzęt wojskowy, który m.in. jest niepotrzebny Wojsku Polskiemu.
Jakie są kryteria? O tym, czy sprzęt jest potrzebny Wojsku Polskiemu, czy nie, oczywiście decyduje Wojsko Polskie, nikt inny. Agencja Mienia Wojskowego jest tylko i wyłącznie narzędziem do realizowania pewnych celów.
Mówiliśmy tutaj, państwo mówili tutaj o promocji. Wiecie, jaka różnica jest między obecnym kierownictwem Ministerstwa Obrony Narodowej a poprzednim, Prawa i Sprawiedliwości, kierownictwem Ministerstwa Obrony Narodowej? Ano taka, że my rzeczywiście promujemy Wojsko Polskie, promujemy armię polską, natomiast poprzednicy promowali swoich partyjnych dygnitarzy, swoich posłów, swoich ministrów. I taka to jest różnica.
Chciałbym jeszcze państwu powiedzieć, że zmiany, nad którymi procedujemy, pozwalają na włączenie Agencji Mienia Wojskowego jako podmiotu już wyspecjalizowanego w zarządzaniu i obrocie mieniem ruchomym Skarbu Państwa do procesu realizacji polityki międzynarodowej państwa oraz utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. To wielokrotnie też przez państwa było w jakiś sposób poruszane.
Obecnie zgodnie z art. 92 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego minister obrony narodowej może na podstawie uchwały Rady Ministrów - to, co mówiłem - ale bez pośrednictwa agencji przekazywać nieodpłatnie siłom zbrojnym państw obcych wskazanych w tej uchwale produkty podwójnego zastosowania oraz mienie ruchome Skarbu Państwa. Powyższe ogromnie obciąża Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej dodatkowymi zadaniami o charakterze zarządczym w odniesieniu do mienia ruchomego Skarbu Państwa.
Zaproponowane zmiany pozwolą na włączenie Agencji Mienia Wojskowego w cały proces nieodpłatnego przekazywania lub zbycia siłom zbrojnym państw obcych produktów podwójnego zastosowania oraz mienia ruchomego Skarbu Państwa. Jest to rozwiązanie, które dzięki zaangażowaniu podmiotu wyspecjalizowanego pozwoli na efektywniejszą realizację wsparcia międzynarodowego oraz odciążenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w realizacji tych zadań.
Należy wskazać, że przedmiotowe rozszerzenie uprawnień Agencji Mienia Wojskowego wymaga szeregu zmian w ustawie z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego, które pozwolą na jego prawidłową i efektywną realizację. Z tego względu wprowadza się różnego rodzaju zmiany, które pozwolą na to, że Agencja Mienia Wojskowego będzie mogła w sposób efektywny wykonywać te zadania.
Następuje też zmiana przepisów dotyczących zadań własnych Agencji Mienia Wojskowego w zakresie organizacji przedsięwzięć związanych z promocją Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Chodzi tutaj przede wszystkim o pokazy lotnicze. Obecnie obowiązujące przepisy, w szczególności ustawa z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego, wskazują, że za organizację przedsięwzięcia, jakim są pokazy lotnicze Air Show, odpowiada Agencja Mienia Wojskowego. Z przywołanych wyżej przepisów wynika wprost, że organizacja przedsięwzięć związanych z promocją Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w tym pokazów lotniczych, należy do zadań własnych agencji, czyli stanowi wyłączną kompetencję agencji. Oznacza to, że Agencja Mienia Wojskowego jest odpowiedzialna za wykonanie tego zadania, a komórki lub jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej nie mają obowiązku w tym współuczestniczyć, w szczególności w zakresie służby informacyjnej i porządkowej.
Brak zaangażowania Sił Zbrojnych w tego typu wydarzenia wiąże się ze znacznym wzrostem kosztów całego przedsięwzięcia. Jednocześnie należy zauważyć, że niektóre przedsięwzięcia ze względu na swoją specyfikę i specjalistyczny charakter mogą zostać przeprowadzone jedynie przy udziale Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Agencja Mienia Wojskowego jako agencja wykonawcza w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych nadzorowana przez ministra obrony narodowej nie posiada własnych zasobów ani środków, które pozwolą na samodzielne zorganizowanie i przeprowadzenie tego typu wydarzeń.
Dodanie nowego art. 7b ma na celu transparentne i jasne wskazanie, że do zadań Agencji Mienia Wojskowego należy współorganizowanie z jednostkami organizacyjnymi podległymi ministrowi obrony narodowej lub przez niego nadzorowanymi jako podmiotami współdziałającymi przedsięwzięć związanych z promocją Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w tym pokazów lotniczych Air Show. Należy dodatkowo wskazać, że w celu realizacji tych zadań Agencja Mienia Wojskowego będzie mogła zawierać porozumienia w szczególności z jednostkami samorządu terytorialnego, administracją rządową, organizacjami pozarządowymi, uczelniami i instytucjami badawczymi lub przedsiębiorstwami.
Przedmiotowa zmiana spowoduje, że ww. podmioty współorganizujące włączą się z całą mocą w przedsięwzięcie, m.in.: Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych - w zakresie zaplanowania i zabezpieczenia pokazu lotniczego, tankowania samolotów oraz kwestii logistycznych; miasto Radom - w zakresie zezwoleń na organizację, transportu oraz zarządzania kryzysowego; Polskie Porty Lotnicze - w zakresie udostępniania lotniska i infrastruktury; Żandarmeria Wojskowa - w zakresie zabezpieczenia prewencyjnego oraz ochrony; Wojska Obrony Terytorialnej - w zakresie służby informacyjnej i porządkowej, wodociągi miejskie - w zakresie zabezpieczenia strefy sanitarnej.
Tak że widzą państwo, że ten projekt ustawy, ta ustawa, która jest procedowana, nie ma absolutnie żadnego drugiego dna. To są jasne i przejrzyste przepisy, które pozwalają Agencji Mienia Wojskowego w sposób rzetelny i zgodny z przepisami, przy współudziale m.in. różnego rodzaju instytucji i przedsiębiorstw realizować swoje zadania promocyjne, w tym Air Show.
Jest absolutnie pełna kontrola, jeżeli chodzi o przekazywanie różnego rodzaju donacji, w tym m.in. na Ukrainę. Zapewniam państwa, że te wszystkie donacje, które w dalszym ciągu są realizowane, wykonywane, są pod pełną kontrolą i Ministerstwa Obrony Narodowej, i całej Rady Ministrów. To jest sprzęt, który pozwala żołnierzom Ukrainy bohatersko walczyć i bronić się przed najeźdźcą i agresorem rosyjskim - bo trzeba wyraźnie rozróżnić, kto jest najeźdźcą, a kto jest państwem, które zostało zaatakowane. Zapewniam państwa, że te wszystkie donacje są absolutnie przemyślane przy współudziale Wojska Polskiego i współpracy z Wojskiem Polskim i nie uszczuplają zdolności operacyjnych Wojska Polskiego. Ten nowy sprzęt, który jest kupowany, który jest dostarczany w szeregi armii i do jednostek Wojska Polskiego, zastępuje ten sprzęt, który jest przekazywany w ramach donacji na Ukrainę. Wojsko Polskie w tej chwili pozyskuje najwyższej jakości sprzęt. Pozyskujemy również zdolności serwisowe i zdolności naprawcze, co powoduje, że nasze firmy zbrojeniowe, w tym firmy zbrojeniowe podlegające Polskiej Grupie Zbrojeniowej, są siłą napędową również polskiej gospodarki.
Polska jest bezpieczna, Polska coraz bardziej jest krajem o dynamicznym rozwoju, również spółek zbrojeniowych. Chcę państwa też zapewnić, że absolutnie stawiamy znak równości między spółkami Skarbu Państwa a firmami prywatnymi. Jest miejsce również dla firm prywatnych, jeśli chodzi o bezpośrednią współpracę z Ministerstwem Obrony Narodowej, ale także współpracę z Polską Grupą Zbrojeniową. Ostatnio podpisany kontrakt na 111 borsuków to również ogromny sukces polskiej gospodarki, polskich inżynierów i polskich naukowców, a przede wszystkim pracowników, w tym m.in. Huty Stalowa Wola. To jest dopiero pierwsza partia tych pojazdów, które będą w poszczególnych miesiącach i latach przekazywane do Wojska Polskiego. Idziemy w tym kierunku, żeby przynajmniej 50% środków finansowych, które wydatkuje Polska na zbrojenia, zostawało w polskich zakładach zbrojeniowych. Nie tak dawno podpisaliśmy również kontrakt na realizację drugiego etapu Wisły. Ten kontrakt był podpisany w Sochaczewie. Podpisał ten kontrakt wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz. Na tym wydarzeniu był obecny również premier Donald Tusk. To jest naprawdę ogromne wyzwanie. Jednocześnie też z tego miejsca chciałbym podziękować wszystkim Polakom, wszystkim podatnikom, wszystkim obywatelom, bo to są podatki, to są państwa podatki. Dlatego też bardzo mocno analizujemy każdy wydatek, który wzmacnia potencjał obronny, wzmacnia polską gospodarkę.
Bardzo dziękuję, pani marszałek. Bardzo dziękuję również wszystkim posłom, którzy są w Komisji Obrony Narodowej. Dziękuję, bo była naprawdę dobra dyskusja. Myślę, że państwo w sposób naprawdę jednomyślny poprą ten projekt ustawy, o co uprzejmie proszę. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia