10. kadencja, 32. posiedzenie, 1. dzień (02-04-2025)

6. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o senackim projekcie ustawy o zmianie ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (druki nr 995 i 1123).

Poseł Zbigniew Sosnowski:

    Szanowna Pani Marszałek! Szanowny Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Projektodawca ustawy, nad którą dziś się pochylamy, tj. Senat Rzeczypospolitej Polskiej, skierował do Wysokiej Izby projekt ustawy zmieniającej ustawę z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych. Najogólniej rzecz przedstawiając, kwestia nowych uregulowań odnosi się do postępowań dotyczących wzruszenia decyzji ostatecznych wydanych na podstawie tej ustawy. Intencją projektodawcy jest nowelizacja przepisu w odniesieniu do sytuacji utrwalenia stanu rzeczy ukształtowanych przez decyzje administracyjne tworzące wspólnoty gruntowe poprzez ustanowienie niewzruszalności tych decyzji. Eliminacja z obrotu prawnego decyzji lub ich części dotyczących ustalenia nieruchomości wchodzących w skład wspólnoty gruntowej, uzasadniona np. częściową, a nierzadko też i fragmentaryczną trafnością wniosków składanych przez nieliczne grono uczestników postępowania, a często już ich następców prawnych, może powodować stan niepewności prawnej, i to dla wielu podmiotów.

    Nowelizowane zapisy podyktowane są wprost wolą utrzymania ustalonych niejednokrotnie przed wieloma laty stosunków własnościowych dotyczących nieruchomości, co ma doniosłe znaczenie dla ochrony ich trwałości. Rozwiązanie, nad którym pochyla się dzisiaj Wysoka Izba, nie jest ani epizodyczne, ani też nowatorskie. Takie unormowania normatywne znalazły swoje odzwierciedlenie chociażby w ustawie z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, jak i w ustawie z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntu.

    Nie tylko prawowity właściciel, jego następcy, lecz także inne podmioty muszą mieć pewność stałości i trwałości obrotu prawnego, w tym pewność władania daną nieruchomością, tak aby nie pozostawać w stanie niepewności czasowej. Przewidziano regulacje wyłączające wzruszalność decyzji ostatecznych w nadzwyczajnych trybach postępowania administracyjnego, jeżeli upłynęło 5 lat od dnia, w którym decyzje stały się ostateczne. W tych przypadkach następuje wyłączenie niektórych przepisów k.p.a. w odniesieniu do przesłanek wznowienia postępowania, uchylenia decyzji czy też stwierdzenia nieważności decyzji. W szczególnie uzasadnionych przypadkach organ administracji publicznej ograniczyć się może do stwierdzenia wydania zaskarżonej decyzji z naruszeniem prawa, wskazując jednakże okoliczności, z powodu których nie stwierdził on nieważności decyzji.

    Skutkiem prawnym omawianego projektu będzie obowiązek rozważenia zastosowania w kontekście decyzji o ustaleniu, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową. Chodzi o ustalenie wykazu uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej, a także wykazu obszarów gospodarstw rolnych przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie.

    Panie i Panowie Posłowie! W poczuciu odpowiedzialności, że nadrzędnym celem jest nie tylko w omawianej kwestii, ale i w wielu innych dziedzinach życia pewność stałości i trwałości posiadanej rzeczy i jej obrotu prawnego, mam zaszczyt zapewnić, że Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga opowie się w głosowaniu za przyjęciem sprawozdania komisji z druku nr 1123. Dziękuję za uwagę.


Przebieg posiedzenia