10. kadencja, 32. posiedzenie, 1. dzień (02-04-2025)

7. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Instytucie Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (druki nr 1129 i 1137).

Poseł Urszula Nowogórska:

    Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt przedstawić stanowisko klubu Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga w odniesieniu do druku sejmowego nr 1129, czyli zmiany ustawy rządowej o Narodowym Instytucie Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.

    Wysoka Izbo! Jakiś czas temu miałam ogromny zaszczyt zasiadać w Radzie Narodowego Instytutu Wolności i reprezentować w nim samorząd województwa małopolskiego. Było to bardzo ciekawe doświadczenie, które pokazało, że wspieranie małych organizacji, sektora organizacji pożytku publicznego, sektora organizacji społecznych i całego społeczeństwa obywatelskiego to bardzo ważne zadanie, które nie tylko buduje wspólnotę lokalną, ale generalnie wspiera lokalne potencjały, powodując, że państwo polskie zyskuje na sile i na zrozumieniu.

    Narodowy Instytut Wolności wykonuje kawał dobrej roboty, dlatego po jego stronie jest ogromne zobowiązanie, z którym się łączą ogromne oczekiwania. Dlatego ta ustawa, nad którą dzisiaj procedujemy, rzeczywiście tworzy nowe mechanizmy i otwiera nowe możliwości poprzez zwiększenie limitów wydatków, które nałożyła ustawa o Narodowym Instytucie Wolności z 2017 r., i pozwala na określenie limitów na kolejne 10 lat. Ustawa, nad którą dzisiaj debatujemy daje również możliwość zlecania Narodowemu Instytutowi Wolności zadań przez ministrów kierujących działami administracji rządowej, bo do tej pory taką możliwość miał tylko przewodniczący Komitetu do spraw Pożytku Publicznego. Zlecanie zadań będzie oczywiście związane z przekazywaniem dotacji celowych na realizację tych zadań, bo gdyby było inaczej, to rzeczywiście byłoby to działanie bezcelowe. Można wykonywać zadania, a jeżeli na realizację tych zadań ma się konkretne środki, to działanie jest skuteczne i efektywne i daje oczekiwane rezultaty.

    Po przeprowadzonej analizie okazało się, że limity przewidziane w ustawie na 2025 r. i 2026 r. są niewystarczające, a potrzeba ich zwiększenia stanowi konsekwencje wydatków m.in. w ramach Rządowego Programu Wsparcia Organizacji Harcerskich i Skautowych, Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich, dotacji podmiotowej również dla Narodowego Instytutu Wolności, dotacji celowej dla Narodowego Instytutu Wolności, a także pozostałych zadań zleconych przez przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego.

    Wysoka Izbo! Programy wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego zarządzane przez Narodowy Instytut Wolności zostały zaplanowane do 2030 r., z wyjątkiem dwóch programów: Rządowego Programu Fundusz Młodzieżowy na lata 2022-2033 oraz Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Poradniczych na lata 2022-2033. W związku z tym podstawę do określenia limitów na lata 2027-2030 stanowią kwoty zaplanowane na realizację tych programów, a na lata 2031-2036 przyjęto wartości finansowania programów odpowiadających potrzebom określonym m.in. w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich, w ramach Rządowego Programu ˝Polski Inkubator Rzemiosła˝, Rządowego Programu Wspierania Rozwoju Uniwersytetów Ludowych i wielu, wielu innych działań, które są istotne ze społecznego punktu widzenia.

    Wysoka Izbo! Mój klub, klub Polskiego Stronnictwa Ludowego, w pełni popiera procedowany dzisiaj projekt ustawy, podkreślając z wielką wagą, że świadome i mocne społeczeństwo obywatelskie to siła państwa polskiego. Bardzo dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia