10. kadencja, 32. posiedzenie, 1. dzień (02-04-2025)
9. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych (druki nr 880 i 1134).
Poseł Sprawozdawca Łukasz Horbatowski:
Bardzo dziękuję.
Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych, druk nr 880.
Przedmiotem projektu ustawy jest umożliwienie tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania także w mniejszych miejscowościach, w tym w miejscowościach uzdrowiskowych i o charakterze turystycznym. Projekt odpowiada na postulaty mieszkańców i samorządów lokalnych, którzy sygnalizowali potrzebę zwiększenia rotacji pojazdów oraz lepszego zarządzania dostępnością miejsc postojowych, zwłaszcza w okresach zwiększonego natężenia ruchu, takich jak weekendy i święta. Projekt zakłada rozszerzenie możliwości samorządów w zakresie prowadzenia lokalnej polityki transportowej poprzez zniesienie ograniczenia liczby mieszkańców jako warunku utworzenia śródmiejskiej strefy płatnego parkowania oraz dodanie możliwości wprowadzania takich stref w obszarach ochrony uzdrowiskowej.
Sejm na 26. posiedzeniu w dniu 10 stycznia zgodnie z art. 39 ust. 2 regulaminu Sejmu skierował powyższy projekt ustawy do obu komisji. Połączone komisje rozpatrzyły projekt ustawy na wspólnym posiedzeniu w dniu 1 kwietnia 2025 r.
W toku prac legislacyjnych zgłoszono jedną poprawkę do projektu ustawy. Poprawka ta została przyjęta przez komisje większością głosów - 21 głosów za, przy 9 głosach przeciw - z drobną korektą redakcyjną wprowadzoną na wniosek Biura Legislacyjnego. Po wprowadzeniu poprawki komisje postanowiły wnieść do Wysokiego Sejmu zmieniony projekt ustawy.
Art. 1. W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych w art. 13b ust. 2a otrzymuje brzmienie:
˝2a. Śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy, lub na obszarze uzdrowiska (strefa ochrony uzdrowiskowej A i B) lub obszarze ochrony uzdrowiskowej (strefa ochrony uzdrowiskowej A i B), jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 2, a ustanowienie strefy płatnego parkowania może nie być wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska˝.
Szanowni Państwo! Najważniejsze, jeżeli chodzi o tę zmianę, jest to, że wynika ona wprost ze wskazania samorządów uzdrowiskowych, które również widzą tę potrzebę i widziały problem w śródmieściach. Dlatego taką zmianę proponujemy.
Jeszcze najważniejsza rzecz, i to zamierzam podkreślić, zresztą o tym rozmawiamy: wyłącznie rady gmin mogą wprowadzić te zmiany. My umożliwiamy samorządom gospodarowanie transportem w tej strefie. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
(Przewodnictwo w obradach obejmuje wicemarszałek Sejmu Krzysztof Bosak)
Przebieg posiedzenia