10. kadencja, 32. posiedzenie, 1. dzień (02-04-2025)
9. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych (druki nr 880 i 1134).
Poseł Agata Wojtyszek:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych, druki nr 880 i 1134, podejmuje istotny temat, jakim są śródmiejskie strefy płatnego parkowania. Jest on istotny zarówno dla mieszkańców, jak i dla tych, którzy odwiedzają dane miasta w celach turystycznych, w związku z wykonywaną pracą czy też w innych celach. Uważamy jednak, że obciążanie kierowców kolejnymi opłatami to zły kierunek. Należy skupić się na organizacji alternatywnych połączeń: kolejowych czy autobusowych. Ważne jest też to, aby pomóc samorządom zbudować parkingi w centrach miast czy miasteczek.
W toku prac legislacyjnych wniesiono poprawkę dotyczącą tworzenia stref płatnego parkowania również w uzdrowiskach, które niejednokrotnie nie mają statusu miasta. To drenowanie kieszeni kierowców i całych rodzin chcących odwiedzić miejscowości uzdrowiskowe w dni wolne od pracy. Często są to ludzie wymagający leczenia, którego koszty są wysokie. Należałoby przygotować rozwiązania umożliwiające kuracjuszom dojazd do miejscowości uzdrowiskowych transportem użyteczności publicznej, np. koleją czy transportem autobusowym, a nie sięgać do kieszeni kierowców.
Omawiane zagadnienie ma kluczowe znaczenie zarówno dla funkcjonowania miast, jak i dla codziennego życia obywateli. Z jednej strony prawidłowe zarządzanie opłatami parkingowymi może skutkować lepszą organizacją ruchu i zwiększeniem dostępności miejsc parkingowych, z drugiej - nieodpowiednie rozwiązania mogą prowadzić do nadmiernych obciążeń finansowych dla mieszkańców oraz mieć negatywny wpływ na lokalny handel i usługi. Tak ważny temat, obciążenie finansowe obywateli, wymaga publicznej debaty. Powinien to być zatem projekt rządowy. Gdyby rządzący mieli czyste intencje, to zaproponowaliby właśnie taki projekt, a nie wysługiwaliby się posłami swojej koalicji jako wnioskodawcami. Warto zadać pytanie, czy proponowane zmiany to próba przerzucenia kosztów na obywateli zamiast poszukiwania efektywnych i systemowych rozwiązań.
Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość docenia potrzebę modyfikacji obecnych przepisów, jednak wskazuje na to, że jedynym pozytywnym aspektem projektu ustawy jest fakt podjęcia publicznej dyskusji dotyczącej przedmiotowego obszaru regulacji i promocja transportu publicznego. Dostrzegamy wiele słabych stron tego projektu, takich jak brak precyzyjnych kryteriów ustalania stawek. Obecny projekt nie precyzuje, jakie czynniki mają być brane pod uwagę przy ustalaniu stawek opłat przez samorządy. To również nadmierne obciążenie kierowców. Istnieje ryzyko, że niektóre samorządy, aby zwiększyć wpływy do budżetu, będą ustalały opłaty na zbyt wysokim poziomie. Może to szczególnie dotknąć osoby, które codziennie dojeżdżają do pracy samochodem. Dlatego proponujemy wprowadzenie mechanizmów ochronnych, np. preferencyjnych stawek dla mieszkańców lub osób korzystających z samochodu w celach zawodowych. Te zmiany mają również negatywny wpływ na lokalny handel i usługi. Wzrost opłat za parkowanie w centrach miast może skutecznie zniechęcić klientów do korzystania z usług lokalnych przedsiębiorstw. W efekcie handel oraz sektor usługowy, szczególnie w małych i średnich miastach, mogą odczuć spadek obrotów. Dla wielu mieszkańców, zwłaszcza tych spoza dużych ośrodków, możliwość dogodnego zaparkowania pojazdu jest kluczowa dla aktywności w mieście. Brak rozwiązań wspierających lokalnych przedsiębiorców, takich jak zniżki dla klientów, może pogłębić trudności sektora handlowo-usługowego. Brak również równowagi między wpływami a inwestycjami w infrastrukturę. Projekt nie wskazuje, w jaki sposób zwiększone wpływy z opłat parkingowych mogłyby służyć rozbudowie transportu publicznego czy też budowie parkingów.
Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość, kierując się interesem obywateli, zarówno tych zamieszkałych w wielkich metropoliach, jak i małych miasteczkach oraz na terenach wiejskich, dostrzega poważne wady projektu ustawy. Jesteśmy przekonani, że każdy projekt legislacyjny (Dzwonek) powinien uwzględnić potrzeby całego kraju. Jesteśmy przeciwni wprowadzaniu takich zmian. Uważamy, że projekty ustawy powinny uwzględniać interes mieszkańców całej Polski. Naszym priorytetem jest budowanie zrównoważonej, sprawiedliwej polityki transportowej, która nie będzie dzieliła kraju, lecz będzie służyła wszystkim obywatelom. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia