10. kadencja, 32. posiedzenie, 1. dzień (02-04-2025)
9. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych (druki nr 880 i 1134).
Poseł Zofia Czernow:
Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Panie Ministrze! Mam zaszczyt przedstawić stanowisko Klubu Parlamentarnego Koalicja Obywatelska odnośnie do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych, druki nr 880 i nr 1134.
Poselski projekt ustawy ma na celu stworzenie samorządom możliwości rozwiązywania narastających problemów związanych z nadmiernym zatłoczeniem komunikacyjnym w miastach. Dotyczy to nie tylko dużych miast, ale w coraz większym stopniu miast mniejszych, poniżej 100 tys. mieszkańców, miejscowości uzdrowiskowych, turystycznych, które borykają się z tym problemem. Mieszkańcy oczekują od swoich władz rozwiązań, które zapewnią im odpowiednie warunki do życia, wypoczynku i przebywania w przestrzeni wolnej od natłoku samochodów, zanieczyszczających powietrze i parkujących w miejscach do tego nieprzeznaczonych z powodu braku miejsc parkingowych.
W obecnym stanie prawnym zgodnie z ustawą o drogach publicznych w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców samorząd, a więc rady gmin, ustala śródmiejskie strefy płatnego parkowania, co umożliwia pobieranie opłat parkingowych we wszystkie dni tygodnia. To narzędzie znacznie ułatwia władzom tych miast rozwiązywanie problemów związanych z nadmiernym zatłoczeniem samochodów w centrach zabudowy śródmiejskiej.
Ten projekt nie dotyczy dużych miast, pani poseł. Żeby była jasność. Niniejszy projekt przewiduje wprowadzenie powyższych rozwiązań dla mniejszych miast, miast do 100 tys. mieszkańców, które w obecnym stanie prawnym mogą pobierać opłaty parkingowe wyłącznie w dni robocze. To właśnie w dni wolne od pracy, a więc soboty i niedziele, a także święta centra tych miast są szczególnie zatłoczone, a brak jakichkolwiek opłat zachęca do blokowania miejsc parkingowych przez długi czas.
Podczas pierwszego czytania zwracałam uwagę Wysokiej Izby na pilną potrzebę uwzględnienia w tym projekcie miejscowości uzdrowiskowych, które nie zawsze posiadają centra miejskie, a raczej zabudowę uzdrowiskową, hotelową, pensjonatową, z dużymi obszarami zieleni, rabat kwiatowych i atrakcyjną małą architekturą. Miejscowości te wymagają szczególnej ochrony przed zanieczyszczeniami komunikacyjnymi, przed natłokiem samochodów w ścisłym centrum uzdrowisk, gdyż stanowią strefy ścisłej ochrony uzdrowiskowej, wolnej od hałasu i tworzącej klimat do leczenia uzdrowiskowego i wypoczynku.
W trakcie prac legislacyjnych uwzględniono postulaty uzdrowisk i gmin uzdrowiskowych i wprowadzono do projektu przepis dający władzom samorządowym, a więc radom gmin, możliwości wprowadzenia płatnego parkowania także w soboty i niedziele, gdy napływ turystów jest szczególnie wysoki. Oczywiste jest, że turyści są bardzo oczekiwani w uzdrowiskach, także w dni wolne od pracy, ale bez poruszania się samochodami i parkowania w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Projekt ustawy daje podstawę prawną, ale to wyłącznie samorząd gminy może podjąć decyzję o wprowadzeniu takich opłat.
Podsumowując, należy stwierdzić, że zaproponowane rozwiązania prawne i zmiany przyjęte w trakcie prac legislacyjnych wychodzą naprzeciw postulatom zgłaszanym przez samorządy mniejszych miast, a także gminy uzdrowiskowe. Jednak, co jeszcze raz pragnę podkreślić, bo to chyba nie jest do końca zrozumiałe, to władze samorządowe, ich organy stanowiące, a więc rady gmin, ostatecznie zadecydują, czy i kiedy skorzystają z proponowanych rozwiązań. Dziękuję za uwagę. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia