10. kadencja, 32. posiedzenie, 1. dzień (02-04-2025)

9. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych (druki nr 880 i 1134).

Poseł Marcin Skonieczka:

    Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt przedstawić stanowisko Klubu Parlamentarnego Polska 2050 - Trzecia Droga odnośnie do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych.

    Według obowiązujących przepisów to rada gminy lub rada miasta może ustalić strefę płatnego parkowania lub śródmiejską strefę płatnego parkowania. Krótko omówię, czym to się różni. Otóż strefa płatnego parkowania ustalana jest na obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych. Jej celem jest zwiększenie rotacji parkujących pojazdów samochodowych lub realizacja lokalnej polityki transportowej, w szczególności ograniczenia dostępności danego obszaru dla pojazdów samochodowych lub wprowadzenia preferencji dla komunikacji zbiorowej.

    Z kolei śródmiejska strefa płatnego parkowania musi spełniać warunki oczywiście dotyczące strefy płatnego parkowania, ale ustala się ją na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dziennicy, w dotychczas obowiązujących przepisach w mieście o liczbie ludności powyżej 100 tys. mieszkańców. Tworzy się je, jeżeli ustanowienie strefy płatnego parkowania nie jest wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska.

    Kolejna różnica polega na tym, że w strefie płatnego parkowania opłata może być pobierana wyłącznie w dni robocze, a jej wysokość w tym roku wyniesie maksymalnie ok. 7 zł za pierwszą godzinę postoju. Z kolei w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania opłata może być pobierana we wszystkie dni tygodnia w maksymalnej wysokości ok. 21 zł za pierwszą godzinę postoju.

    Tak jak już powiedziałem, obecnie śródmiejską strefę płatnego parkowania można ustalić wyłącznie w mieście o liczbie ludności powyżej 100 tys. mieszkańców. Przedmiotowy projekt ustawy znosi ten warunek, co oznacza, że będzie ją można tworzyć we wszystkich miastach, niezależnie od liczby mieszkańców. Dodatkowo śródmiejską strefę płatnego parkowania będzie można tworzyć na obszarach uzdrowisk lub obszarze ochrony uzdrowiskowej. Zmiana ta jest zgodna z wnioskiem zgłoszonym przez Związek Powiatów Polskich, o którym mówiłem podczas pierwszego czytania.

    Wprowadzenie tych zmian przyniesie realne korzyści dla mieszkańców mniejszych miast oraz gmin uzdrowiskowych, umożliwi im skuteczniejsze zarządzanie ruchem samochodowym, poprawi dostępność miejsc parkingowych dla lokalnej społeczności oraz pozwoli na lepszą ochronę środowiska i jakości powietrza, co ma szczególne znaczenie w miejscowościach o walorach leczniczych i turystycznych. To krok w stronę bardziej zrównoważonej polityki transportowej, która wspiera zarówno mieszkańców, jak i odwiedzających.

    Dlatego też Klub Parlamentarny Polska 2050 - Trzecia Droga poprze ten projekt ustawy. Dziękuję bardzo.


Przebieg posiedzenia