10. kadencja, 32. posiedzenie, 1. dzień (02-04-2025)
9. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych (druki nr 880 i 1134).
Poseł Arkadiusz Sikora:
Panie Marszałku! Panie Ministrze! Szanowni Państwo! W toku prac nad tą ustawą, tak jak powiedziała pani Zofia Czernow, zostały wprowadzone pewne zmiany, które w trakcie prac nad tą ustawą wyniknęły. To było spowodowane interwencją różnego rodzaju stowarzyszeń, w tym przypadku środowisk związanych z miejscowościami uzdrowiskowymi. Wszyscy wiemy doskonale, że problem najazdu tzw. weekendowych turystów jest duży, zwłaszcza dla mieszkańców dużych miast. Do tej pory ta ustawa uwzględniała te zapisy, czyli chodzi o interesy dużych, wielkich miast powyżej 100 tys. mieszkańców. Ale też jest to problem dla mniejszych miejscowości i w tym celu dokonujemy zmiany tej ustawy.
Mówimy o mniejszych miastach, miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Natomiast projekt ten troszeczkę właściwie pomija miejscowości, które nie są miastami. One też mają ten sam problem, który toczy właśnie miasta 10-, 15- czy 70-tysięczne, bo przecież trawa rozjechana w mieście Sopocie ma podobny los jak trawa rozjechana w miejscowości takiej jak Dziwnówek. A przypomnę, że te proporcje najazdu turystów weekendowych w mniejszych miejscowościach, miejscowościach gminnych są zdecydowanie większe niż w tych miejscowościach, które mają, powiedzmy, kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców.
My jako Lewica chcielibyśmy również po konsultacjach z przedstawicielami mniejszych miejscowości, przedstawicielami gmin wprowadzić poprawkę do przedstawionego, zgłoszonego projektu. Ta poprawka miałaby miejsce w art. 1: w zmienianym art. 13b w ust. 2a po wyrazach ˝faktyczne centrum miasta˝ dodać również wyrazy ˝lub gminy˝. Celem tej zmiany jest umożliwienie tworzenia śródmiejskiej strefy płatnego parkowania również w centrach gmin, w szczególności gmin wiejskich o charakterze turystycznym, gdzie obserwuje się wzmożony ruch pojazdów i duże zapotrzebowanie na miejsca parkingowe. Bo czym różni się los mieszkańców Dziwnówka, Gąsek czy Sobótki pod Wrocławiem od losu mieszkańców Sopotu, Jeleniej Góry czy nawet Dzierżoniowa?
Dlatego w imieniu klubu Lewicy chciałbym złożyć tę poprawkę, która tak naprawdę również pomoże uporać się z tym problemem mniejszym miejscowościom niebędącym miastami. Dziękuję bardzo i pozwolę sobie na złożenie marszałkowi tej poprawki. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia