10. kadencja, 32. posiedzenie, 1. dzień (02-04-2025)

9. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych (druki nr 880 i 1134).

Poseł Paulina Matysiak:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Przedstawiam stanowisko koła Razem w sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych, druki nr 880 i 1134.

    Wysoka Izbo! Mieszkańcy małych i średnich miast tak samo jak mieszkańcy dużych aglomeracji chcą oddychać czystym powietrzem, chcą korzystać z bezpiecznej przestrzeni miejskiej i chcą mieć lepszy dostęp do usług w swoich centrach miast. Obowiązujące dzisiaj przepisy pozwalają tworzyć tzw. śródmiejskie strefy płatnego parkowania tylko w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. To jest absurdalna bariera, ponieważ ruch samochodowy nie zna takich progów. Problemy z nadmierną liczbą aut, brakiem miejsc parkingowych i zanieczyszczeniem powietrza dotyczą przecież także mniejszych miast i one powinny mieć prawo do skutecznych narzędzi, by sobie z tym radzić.

    Projekt, który dzisiaj omawiamy, właśnie to zmienia. Umożliwia samorządom niezależnie od wielkości miasta tworzenie śródmiejskich stref płatnego parkowania tam, gdzie są one potrzebne, czyli tam, gdzie jest intensywna zabudowa, gdzie jest zbyt duży ruch samochodowy, gdzie jest niszczona zieleń i gdzie jest zanieczyszczone powietrze. To jest dobra zmiana, bo oznacza więcej porządku w przestrzeni miejskiej, oznacza większą rotację na miejscach parkingowych, oznacza także lepszy dostęp do usług i instytucji, nie tylko dla kierowców, lecz także dla pieszych, dla seniorów, dla osób, które korzystają z transportu publicznego.

    Niemniej odpowiedzialne samorządy muszą pamiętać o tym, aby zapewnić mieszkańcom i przyjezdnym rozbudowany, sprawny system komunikacji zbiorowej. Muszą zadbać o miejsca na obrzeżach, gdzie można zostawić samochód i przesiąść się do autobusu, bo to pomoże po prostu w ograniczeniu liczby aut w centrach miast, które wtedy będą mogły odetchnąć z ulgą.

    I jeszcze jedna rzecz. Chciałabym zwrócić uwagę na to, że jeden z celów wprowadzenia omawianych rozwiązań niestety nie zostanie osiągnięty, bo jak można przeczytać w uzasadnieniu, owszem, kierowcy wykorzystują do parkowania każdy wolny fragment przestrzeni, niszcząc przy tym zieleń miejską oraz uszkadzając niejednokrotnie zabytkową tkankę miejską, a niestety tych kierowców ani śródmiejska, ani zwykła strefa płatnego parkowania nie obejmie, ponieważ problemem jest zwrot zawarty w art. 13b ustawy o drogach publicznych: w wyznaczonym miejscu. Powoduje on, że obszar nazywany w ustawie strefą w praktyce nie jest jednolitym obszarem obowiązywania płatnego parkowania. Osoby parkujące poza wyznaczonymi miejscami nie muszą płacić ani nie grożą im wysokie kary administracyjne. Owszem, ryzykują mandatem, ale ma on znacznie niższą kwotę i w znacznie mniejszym stopniu nieuchronne jest jego otrzymanie. To jest niesprawiedliwe wobec tych kierowców, którzy parkują uczciwie i którzy ponoszą opłatę za parkowanie.

    Koło Poselskie Razem będzie głosowało za przyjęciem projektu tej ustawy. Na pewno będziemy przeciwni wobec wniosku Konfederacji, która chce odrzucić ten projekt ustawy i która nazywa go antysamochodowym. (Dzwonek) To jest projekt, który poprawia życie mieszkańców małych i średnich miast. Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia