10. kadencja, 32. posiedzenie, 1. dzień (02-04-2025)

9. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych (druki nr 880 i 1134).

Poseł Rafał Weber:

    Dziękuję bardzo.

    Szanowny Panie Marszałku! Panowie Ministrowie! Wysoka Izbo! Czy wiecie państwo, co zmieniło się w Gdańsku po wprowadzeniu śródmiejskiej strefy płatnego parkowania? Zmieniła się jedna rzecz: wpływy do miejskiego budżetu. Wzrosły, drodzy państwo, z 13 mln zł rocznie do prawie 28 mln zł rocznie. I nic więcej się nie zmieniło. Dobrze dla kasy miejskiej, źle dla kierowców, którzy musieli te opłaty ponosić. Czy od tych opłat powietrze jest czystsze? Czy w Gdańsku jest więcej przestrzeni? Nie. To samo będzie się działo również we wszystkich innych miastach i mniejszych miejscowościach, gdzie takie strefy zostaną wprowadzone. Ta ustawa jest kolejnym atakiem na portfele kierowców. Wprowadziliście ponownie opłaty na autostradę A1. Od 1 stycznia waszą decyzją pojazdy osobowe znowu ponoszą opłaty za przejazd odcinkiem między Toruniem i Gdańskiem. To rząd Prawa i Sprawiedliwości wprowadził w 2023 r. rozwiązania, które zniosły te opłaty. (Dzwonek) Przez was one ponownie się pojawiły. I teraz kolejne działanie: wprowadzenie płatnych stref parkowania również w mniejszych miastach, a także w małych miejscowościach. Po raz kolejny drenujecie portfele kierowców. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia