10. kadencja, 32. posiedzenie, 2. dzień (03-04-2025)
17. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym oraz ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (druk nr 1112).
Poseł Kamil Wnuk:
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Drodzy Rodacy! W imieniu Trzeciej Drogi - Polski 2050 Szymona Hołowni mam zaszczyt przedstawić poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym oraz ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
Zgodnie z art. 75 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej władze publiczne prowadzą politykę sprzyjającą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych obywateli, w szczególności popierają działania obywateli zmierzające do uzyskania własnego mieszkania. Jedną z podstawowych form zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych jest jego nabycie na rynku pierwotnym od podmiotów specjalizujących się w komercyjnym budownictwie mieszkaniowym, czyli deweloperów. Regulacja w tym zakresie stanowi przedmiot ustawy z dnia 20 maja 2021 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym. Dotyczy to jednak (Gwar na sali, dzwonek) przede wszystkim etapu, na którym dochodzi już do zawarcia umowy z deweloperem będącej finałem tego długotrwającego procesu wyboru oferty przez nabywcę, czyli konsumenta. Zainteresowani kupnem nieruchomości mieszkaniowej mają powszechne trudności z uzyskaniem informacji o faktycznych cenach oferowanych przez deweloperów lokali mieszkalnych lub domów. Potencjalni nabywcy chcą zebrać jak najwięcej informacji o cenach interesujących ich mieszkań u jak największej liczby sprzedawców, deweloperów, aby wstępnie móc ukierunkować swoje dalsze poszukiwania i (Gwar na sali, dzwonek) wybrać najlepszą, najbardziej atrakcyjną, korzystną dla siebie ofertę.
Tymczasem informacje o cenach nie są udostępniane przez większość deweloperów i dzisiaj nie mamy żadnego prawodawstwa, które w jakikolwiek sposób by to regulowało. W reklamach, ogłoszeniach o sprzedaży mieszkań od deweloperów, na stronach internetowych rzadko można spotkać cenę za metr mieszkania oraz za całość nieruchomości, którą chcemy zakupić. Poznanie cen często wymaga odrębnego zapytania lub osobistego spotkania w biurze sprzedaży danego dewelopera. W praktyce problematyczny jest także zakres przekazywanej wtedy informacji. Często niestety na etapie wstępnego rozeznania potencjalny nabywca dostaje informację o cenie, która nie obejmuje dodatkowych świadczeń pieniężnych związanych z nabyciem danej nieruchomości, jak np. pomieszczenia przynależne czy dodatkowe opłaty związane z zawarciem umowy. Problemy te są przedmiotem skarg i postulatów dotyczących nałożenia obowiązku ujawnienia aktualnych i pełnych cen, a także zainteresowania przez organy państwa.
Celem naszego projektu jest właśnie wprowadzenie regulacji gwarantujących zainteresowanym obywatelom rzetelną i aktualną informację o cenach oferowanych przez deweloperów lokali mieszkalnych i domów jednorodzinnych. Projekt przewiduje nałożenie na deweloperów, a także na inne podmioty oferujące sprzedaż nieruchomości powstałych w ramach inwestycji deweloperskich obowiązku prowadzenia własnej strony internetowej, na której podawane są ceny od początku sprzedaży wraz ze wszystkimi zmianami oraz innymi dodatkami, które są w ramach tej sprzedaży. Podawane ceny będą musiały uwzględniać wszystkie składniki, te, które będą na zawartej później umowie.
Skutkiem wejścia w życie tej ustawy będzie poprawienie pozycji negocjacyjnej potencjalnego nabywcy. Dzisiaj ona nie jest równa. Jej efektem będzie przede wszystkim wyeliminowanie tych nieuczciwych praktyk deweloperskich. Jeżeli sprzedawca jest uczciwy, tylko na tym zyska, bo będzie miał łatwiej na rynku w związku z tym, że informacja ta będzie ustandardyzowana. Nieuczciwe chwyty marketingowe, jak podawanie np. zaniżonych cen w stosunku do rzeczywistych dla zachęcenia potencjalnego klienta do podjęcia wstępnych zobowiązań lub z drugiej strony zawyżenie cen, dlatego że akurat w danym momencie jest niższa podaż i inni deweloperzy mają problemy np. z budowaniem w danej miejscowości mieszkań, nie będą dzięki temu możliwe.
Co jeszcze jest bardzo w tym wszystkim istotne? Niedopełnienie obowiązków przez dewelopera będzie stanowiło praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i będzie ścigane bezpośrednio przez UOKiK. Drogo dla dewelopera, a zupełnie bezkosztowo dla konsumenta. Do tego szybciej niż w sądach, bo postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowy interes konsumentów powinno być zakończone w terminie 4 miesięcy, a w sprawach szczególnie skomplikowanych - nie później niż w terminie 5 miesięcy, licząc od dnia jego wszczęcia, zgodnie z art. 106 ustawy o ochronie konsumentów i konkurencji.
W tym miejscu jest bardzo ważna kwestia. Przede wszystkim składam podziękowanie dla marszałka Szymona Hołowni za wprowadzenie jesienią konsultacji ustaw poselskich. Te konsultacje społeczne pokazały przy okazji tej ustawy, że są potrzebne, i pokazały, że mają sens. I to jest też tutaj od razu informacja dla szanownych pań posłanek i panów posłów, że warto brać pod uwagę to, co mówią obywatele. W przypadku tych konsultacji społecznych aż 6201 osób wzięło w nich udział, z czego aż 96% wyraziło pozytywną opinię o tej ustawie. Tutaj też wyraziło swoją opinię w komentarzach aż 2275 osób.
I jeszcze raz, co zmienia ten prosty, ale bardzo ważny projekt ustawy, jeżeli chodzi o rynek pierwotny, jeżeli chodzi o osoby, które chcą zakupić swoje własne mieszkanie bądź własny dom? Cztery podstawowe rzeczy. Po pierwsze, deweloperzy są zobowiązani do podawania cen mieszkań na swojej stronie internetowej, a także na specjalnej domenie rządowej: dane.gov. Po drugie, obowiązkowe będzie informowanie o wszystkich dodatkowych opłatach, takich jak miejsca parkingowe, ogródki, komórki lokatorskie bądź jakieś inne udogodnienia. Po trzecie, cenniki muszą być aktualizowane i archiwizowane, co zapewni przejrzystość i stabilność od początku do samego końca sprzedaży. I wreszcie po czwarte, brak spełnienia tych obowiązków grozi bardzo wysokimi karami finansowymi ze strony UOKiK-u. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia