10. kadencja, 32. posiedzenie, 3. dzień (04-04-2025)
25. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zwolnienia przedsiębiorców od podatku dochodowego od kwot z ubezpieczeń majątkowych uzyskanych w związku z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych (druk nr 1081).
Poseł Dorota Marek:
Panie Marszałku! Panie Ministrze! Panie i Panowie Posłowie! W imieniu Klubu Parlamentarnego Koalicji Obywatelskiej mam przyjemność przedstawić stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy zwalniającego z podatku od środków z ubezpieczeń majątkowych uzyskanych w związku z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych. Projekt ten został przygotowany i złożony przez posłów Konfederacji. Powódź, która we wrześniu ub.r. nawiedziła południową Polskę, była ogromnym kataklizmem, a jej skutki będą usuwane przez wiele lat. Gdy ktoś traci dorobek swojego życia, jego priorytetem jest jak najszybsza odbudowa tego, co zostało zniszczone. W tym miejscu pragnę podziękować wszystkim służbom, organizacjom, osobom prywatnym, które niosły pomoc poszkodowanym. Również rząd przyjął pakiet rozwiązań pomocowych.
Jednym z rozwiązań legislacyjnych wspierających poszkodowanych było rozporządzenie ministra finansów Andrzeja Domańskiego, które zwolniło osoby prywatne oraz przedsiębiorców dotkniętych powodzią z podatku PIT i CIT od odszkodowań ubezpieczeniowych. Państwo zareagowało kompleksowo, nie tylko zwalniając te środki z opodatkowania, ale także zapewniając finansowanie odbudowy zniszczonych budynków. Przedsiębiorcy mogli również skorzystać z umorzeń oraz odroczeń płatności składek. Projekt ustawy, nad którym debatujemy, zakłada, że zwolnienie z podatku będzie obowiązywać w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej. Pojawia się jednak zasadnicze pytanie: Kiedy mamy do czynienia z klęską żywiołową? Czy dopiero wtedy, gdy Rada Ministrów wyda odpowiednie rozporządzenie? Czy wiedzą państwo, ile razy w historii Polski ogłoszono stan klęski żywiołowej? Odpowiem - raz, w ubiegłym roku, decyzją rządu Donalda Tuska. To było dowodem na to, jak poważnie podeszliśmy do problemu. Warto jednak pamiętać, że ogłoszenie stanu klęski żywiołowej wiąże się z dodatkowymi obowiązkami zarówno dla państwa, jak i dla obywateli.
Nie mamy wątpliwości, że kataklizmy, powodzie, huragany będą nawiedzać nas coraz częściej w związku ze zmianami klimatu. Musimy jednak zdać sobie sprawę, że rząd nie będzie za każdym razem wprowadzał stanu klęski żywiołowej, a tylko w takim przypadku miałoby zastosowanie rozwiązanie zaproponowane w projekcie ustawy. Znacznie bardziej adekwatnym i elastycznym mechanizmem jest rozwiązanie zastosowane w ubiegłym roku, kiedy to minister finansów wydał rozporządzenie czasowo zwalniające z podatku osoby poszkodowane.
Zwrócę się teraz do posłów Konfederacji, bo to nie pierwszy raz, gdy składacie projekt ustawy w Sejmie bez pełnego przemyślenia jego skutków. Tak było podczas debaty nad ustawą o kwocie wolnej od podatku, której przyjęcie w zaproponowanym przez was kształcie doprowadziłoby do ogromnych strat finansowych w samorządach. Tak było, gdy chcieliście zwolnić od podatku spadki, ale pozostawić spadek od darowizn w niezmienionej formie.
Tak się dzieje również wtedy, gdy mówicie o konieczności obniżania podatków, nie wskazując jednocześnie, jakie wydatki zamierzacie ograniczyć.
Posłom Konfederacji życzę więcej pokory oraz refleksji nad skutkami swoich propozycji, a Wysokiej Izbie rekomenduję odrzucenie tego projektu ustawy. Dziękuję. (Oklaski)
(Przewodnictwo w obradach obejmuje wicemarszałek Sejmu Monika Wielichowska)
Przebieg posiedzenia