10. kadencja, 32. posiedzenie, 3. dzień (04-04-2025)

25. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zwolnienia przedsiębiorców od podatku dochodowego od kwot z ubezpieczeń majątkowych uzyskanych w związku z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych (druk nr 1081).

Poseł Sławomir Ćwik:

    Dziękuję.

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! Myślę, że życzenie pana posła Wiplera, aby ten projekt ustawy był procedowany szybko i sprawnie, faktycznie ma szansę się ziścić, szczególnie po wniosku złożonym przez przedstawiciela Koalicji Obywatelskiej, który w pełni zasługuje na uznanie. A teraz dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że niestety składając ten projekt nowelizacji, państwo nie kierujecie się tak naprawdę dobrem przedsiębiorców, ale wykorzystujecie ich tragedię przy okazji klęsk żywiołowych, a szczególnie tej ostatniej w Kotlinie Kłodzkiej, tej powodzi, aby zdobyć popularność. Robicie to po prostu w imię działalności politycznej, a nie poprawy polskiego porządku prawnego i systemu podatkowego.

    Dziwię się, kiedy poseł Kuźmiuk z Prawa i Sprawiedliwości z tak dużym doświadczeniem parlamentarnym mówi, że przecież trzeba zmienić ten przepis, tak jak proponuje Konfederacja, bo to jest zła zasada. Ten przepis w polskim porządku prawnym, ta zasada właściwie, funkcjonuje od czasu wprowadzenia podatków dochodowych, ustaw o podatkach dochodowych, czyli od 1991 r., ponad trzydzieści kilka lat. Zasada polega na tym, że coś, co jest raz zaliczone do kosztów, nie może być de facto zaliczane do kosztów po raz drugi. Dlatego też kiedy ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje generalnie zwolnienia od podatku odszkodowań uzyskanych przez osoby fizyczne, czy to będzie ze stosunku pracy, czy to będzie odszkodowanie majątkowe, one są zwolnione z podatku. Przy odszkodowaniach majątkowych jest wyłączenie, że nie dotyczy to przypadków, gdy składniki majątku, których dotyczy odszkodowanie, są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Dlatego że wówczas one właśnie zostały już zaliczone do kosztów danego przedsiębiorcy - czy będą to materiały i towary, które zaliczane są do kosztów bezpośrednio, czy będą to np. środki trwałe, które są zaliczane do kosztów poprzez dokonywanie odpisów amortyzacyjnych, bo przedsiębiorcy z drugiej strony są zobowiązani de facto do ubezpieczania tych środków trwałych, ponieważ w innym przypadku nie mogą zaliczyć do kosztów ich naprawy.

    (Poseł Marek Suski: Złodzieje i oszuści.)

    Takie są zasady, które są określone w całym systemie podatkowym. Jednocześnie system podatkowy przyznaje uprawnienie ministrowi finansów, że w przypadku np. klęsk żywiołowych może on zwolnić podatników od uzyskanych odszkodowań, jeżeli uzna, że w danym przypadku sytuacja tego wymaga, ponieważ klęska żywiołowa dotyczy większego obszaru i jest to uzasadnione ważnym interesem społecznym. Dla zwykłego przedsiębiorcy to, czy jego biznes zostanie zalany w powodzi, czy też ulegnie spaleniu w wyniku pożaru, który dotyczy tylko jego firmy, nie ma naprawdę istotnego znaczenia. Bo on tak czy inaczej ten biznes stracił. Zwalnianie wówczas też systemowe tych, którzy są na terenach objętych powodzią, a niezwalnianie tych, którzy na innym terenie stracili swój majątek, to jest właśnie psucie prawa podatkowego i jego komplikowanie, a nie upraszczanie, o czym tak mocno mówi Konfederacja. Szkoda, że nie poparli państwo nowelizacji ustawy o składce zdrowotnej, która upraszcza system poboru składki.

    (Poseł Przemysław Wipler: I podnosi je.)

    Ale szanuję i doceniam to, że przynajmniej się państwo wstrzymali.

    Natomiast jeśli chodzi o projekt tej ustawy, to naprawdę ona nie wnosi nic dobrego do systemu prawa podatkowego i z tego względu na uwzględnienie zasługuje wniosek o odrzucenie tej ustawy, który klub Polski 2050 popiera. Dziękuję.


Przebieg posiedzenia