10. kadencja, 32. posiedzenie, 3. dzień (04-04-2025)

25. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zwolnienia przedsiębiorców od podatku dochodowego od kwot z ubezpieczeń majątkowych uzyskanych w związku z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych (druk nr 1081).

Poseł Arkadiusz Sikora (tekst niewygłoszony):

    Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W imieniu Koalicyjnego Klubu Parlamentarnego Lewicy mam zaszczyt przedstawić stanowisko w sprawie projektu poselskiego o zmianie niektórych ustaw w celu zwolnienia przedsiębiorców od podatku dochodowego od kwot z ubezpieczeń majątkowych uzyskanych w związku z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych, druk nr 1081.

    Przedstawiony projekt ustawy przez grupę posłów ma na celu, jak przedstawiają autorzy, wyeliminowanie sytuacji, w której przedsiębiorcy, zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne, otrzymujący kwoty z tytułu ubezpieczeń majątkowych w związku z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych, mają obowiązek odprowadzić z tego tytułu podatek dochodowy.

    Zgodnie z założeniami projektu osoby te zyskałyby zwolnienie od podatku dochodowego przychodów uzyskanych z tytułu odszkodowania z ubezpieczeń majątkowych uzyskanych w związku z usuwaniem skutków klęski żywiołowej, w szczególności powodzi, pożaru i huraganu. Zwolnienie to miałoby obejmować zarówno osoby prawne będące podatnikami CIT, jak i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, będące podatnikami PIT.

    Chciałbym nadmienić, że obecne regulacje ustawy PIT, a także analogicznie ustawy CIT przewidują przypadek, w którym odszkodowania za szkody w majątku związanym z działalnością gospodarczą mogą korzystać ze zwolnienia od podatku, art. 21 ust. 1 pkt 29b ustawy PIT i art. 17 ust. 1 pkt 54a ustawy CIT.

    Podobnie rozporządzenie z dnia 18 października 2024 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od kwot z tytułu ubezpieczeń majątkowych otrzymanych w związku z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r. Na jego mocy zaniechaniem poboru podatku PIT i CIT objęte zostały dochody (przychody) z tytułu ubezpieczeń majątkowych otrzymanych od 12 września 2024 r. do 31 grudnia 2026 r. przez poszkodowanych, w rozumieniu art. 2 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Rozporządzenie dotyczy zatem osób fizycznych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, a także podatników podatku CIT niemających statusu przedsiębiorcy, np. organizacje pozarządowe w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, które na skutek powodzi doznały szkód majątkowych. Rozporządzenie zostało ogłoszone 18 października 2024 r. i weszło w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, tj. 19 października 2024 r.

    Jak wyżej wspomniałem, problem, który wnioskodawcy chcą rozwiązać, regulują już obecne przepisy prawa. W przypadku wystąpienia w przyszłości podobnej klęski żywiołowej, w szczególności powodzi, pożaru i huraganu, ustawodawca będzie reagował na bieżąco, w zależności do skali potrzeb.

    W związku z powyższym klub Lewicy nie widzi potrzeby wprowadzania proponowanych zmian w tym obszarze. Dziękuję za uwagę.


Przebieg posiedzenia