10. kadencja, 33. posiedzenie, 2. dzień (24-04-2025)

7. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1176).

Poseł Marek Jan Chmielewski:

    Panie Marszałku! Państwo Ministrowie! Wysoka Izbo! Przed chwilą pan minister opowiedział o tej ustawie. Myślę, że clou tkwi w tym, że dwie pierwsze jej wersje polegały na tym, aby wprowadzić mechanizmy, i to w miarę szybko, które pomagają mieszkańcom, przedsiębiorcom, środowisku, natomiast dzisiaj w wyniku prac, które toczymy również jako komisja przeciwpowodziowa, której mam przyjemność być wiceprzewodniczącym... Odbyłem wiele spotkań w terenie wraz z członkami komisji i to dokładnie na podstawie rozmów z mieszkańcami, z przedsiębiorcami wprowadza się wiele zmian do ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw, druk nr 1176.

    Trzeba podkreślić uniwersalność zmiany tych przepisów ustawy polegającą na tym, że z jednej strony zabezpiecza ona interesy poszkodowanych na dzisiaj, ale również tworzy przepisy prawa na zaś, ułatwiające ewentualne reagowanie na skutki innych, że tak powiem, zagrożeń, czy to powodzi, czy to wichur i innych zdarzeń losowych, które po prostu dotykają mieszkańców i tereny.

    Na co trzeba rzeczywiście zwrócić uwagę i co trzeba podkreślić, jeśli chodzi o te trzy filary omawiane przez pana ministra? Nową rzeczą są świadczenia lokalowe, bardzo istotne. Było to użyczane przez osoby fizyczne na cele prowadzenia działalności gospodarczej, a niestety nie mogło to być dzisiaj objęte tym wsparciem, a przecież ci ludzie płacili podatki, jedni i drudzy. Wtedy możemy wesprzeć kogoś, jeżeli ktoś wcześniej regulował swoje zobowiązania. O tym trzeba pamiętać.

    Tu mówimy bardzo szybko i skrótowo o tego typu działaniach, natomiast trzeba pamiętać o tym, że dokonywanie różnego rodzaju operacji czy uproszczeń administracyjno-proceduralnych jest mimo wszystko obwarowane różnymi sformułowaniami. To jest bardzo istotne z punktu widzenia czytania tej ustawy, która ma kilkadziesiąt stron. Jako przykład można podać uproszczenie procedury usuwania drzew z koryt rzek czy obszarów między ciekiem wodnym a wałem. Nie zwalniamy całkowicie z tych procedur, ale je upraszczamy po to, żeby można było odbudować infrastrukturę. Innym przykładem jest możliwość... To jest nawet w zmianie nazwy ustawy. Mówiło się o remontach i budowie, a dzisiaj trzeba dodać przebudowę, czyli to jest element w Prawie budowlanym przewidziany do innego rodzaju działania. Tutaj tego typu działania upraszczają całą tę procedurę i pozwalają w ramach gruntownych konstrukcji, nawet zewnętrznych... Tam są podane pewne parametry dotyczące zmiany powierzchni do 2% czy wysokości obiektu do 5%. Dlaczego to jest tak doprecyzowane? Dlatego że to jest efekt pracy rządu, pracy komisji, w ramach której wsłuchiwaliśmy się w głosy mieszkańców. Dlatego bardzo się cieszę, że w tej ustawie znalazło się tak wiele szczegółowych rozwiązań.

    Bardzo ważną kwestią, naprawdę bardzo ważną - trzeba to podkreślić - jest premia powodziowa dotycząca obiektów wielorodzinnych, które są w zasobach gminnych, jak i spółdzielni mieszkaniowych czy wspólnot mieszkaniowych, bo one niestety nie mogły korzystać z tych środków. Był to bardzo krótki czas w roku ubiegłym, a wiemy, że wszyscy tak naprawdę zajmowali się w tamtym czasie bardziej sprzątaniem niż remontem. To dzisiaj jest czas wykonywania tego typu inwestycji. Oprócz lokali również wszystkie pozostałe pomieszczenia przynależne, które wchodzą w skład tych wspólnot, będą mogły być za te pieniądze remontowane. Warunek: minimum 5% zniszczeń na terenie takiego obiektu upoważnia do tego, żeby sięgać po te środki.

    Rzeczą ciekawą jest również to, że w czasie naszych wizyt wyjazdowych samorządy wskazywały m.in. na to, że pieniądze, które będą przekazywane na budowę np. nowych szpitali, mogłyby trafić do nich jako do jednostek samorządowych, ponieważ oni mają większe doświadczenie w prowadzeniu inwestycji niż specjalizujące się w działalności leczniczej szpitale. To też się znajduje w tej ustawie. Mówię o szczegółach, których czasami nie widać w pierwszej chwili, ale one są bardzo istotne i upraszczają cały proces odbudowy. To, co pojawia się w wielu sytuacjach, tam jest kilka razy mówione: to ma być lepsze, lepsze, niż było do tej pory. Jeżeli więc da się odbudować wał wzdłuż rzeki, to trzeba go lekko przesunąć, zachowując pewne parametry, ale po to, żeby zabezpieczyć mieszkańców.

    Reasumując, jako przedstawiciele Koalicji Obywatelskiej opiniujemy pozytywnie projekt o zmianie ustawy dotyczącej rozwiązań związanych z usuwaniem skutków powodzi i niektórych innych ustaw, wraz z pewnymi pomysłami, o których już mówił pan minister, a które jeszcze w ramach poprawek będziemy chcieli zrealizować. Dziękuję.


Przebieg posiedzenia