10. kadencja, 33. posiedzenie, 2. dzień (24-04-2025)
12. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Minister - Członek Rady Ministrów Marcin Kierwiński:
Pani Marszałek! Panie i Panowie Posłowie! Panie Pośle! Wysoka Izbo! Proszę pozwolić, że zacznę od tego, że bardzo dziękuję za to, że trochę skorygował pan, zadając to pytanie, treść, która była zapisana, zawarta we wniosku, który państwo składaliście, bo tam w treści była mowa o sprawie opóźnień w odbudowie terenów. Dziękuję dlatego, że jeżeli miałbym mówić w sprawie opóźnień, to niewiele miałbym do powiedzenia, bo wszystko idzie zgodnie z harmonogramem. I już panu odpowiadał na konkretne pytania, które pan zadał.
Jak pan wie, bo wielokrotnie mówiłem o tym na posiedzeniach komisji sejmowej, tej komisji nadzwyczajnej, której pan jest członkiem i w której pracach pan uczestniczy, podzieliliśmy okres odbudowy na kilka etapów. Pierwszy etap to był etap taki najbardziej taktyczny, najszybszy, tzn. uruchomienie tego, co jest niezbędne, jeżeli chodzi o kwestie infrastruktury, która musi działać. Oczywiście infrastruktura gazowa, szeroko rozumiany prąd, wod.-kan., źródła wody. Dorzuciliśmy do tego szkoły, przedszkola jako miejsca, gdzie dzieci jak najszybciej powinny wrócić do pracy. I to zrobiliśmy. Do tego też dołączam kwestie dotyczące wypłaty zasiłków. To kwestia 3 miesięcy. Taki założyliśmy sobie horyzont czasowy. To zostało zrealizowane.
Drugi horyzont czasowy, taki średniookresowy, to kwestia odbudowywania tych rzeczy, które najbardziej ucierpiały. Pytał pan o finansowanie. Są to zarówno środki pochodzące z rezerwy nr 4 MSWiA, jak i środki europejskie. To są środki, które są uruchamiane na wniosek wojewodów, bo jak pan wie, w Polsce nie ma specjalnego resortu zajmującego się zwalczaniem skutków katastrof naturalnych. Bazujemy na administracji wojewódzkiej, a wojewodowie na podstawie rozmów z samorządowcami, tego, co jest najpilniejsze, składają do nas wnioski i uruchamiane są konkretne pieniądze. W przypadku rzeczy, które naprawdę wymagają natychmiastowej interwencji, te środki już dawno zostały transferowane.
Wie pan doskonale, że w województwie opolskim, akurat u pana, było kilka rzeczy, które były strategicznie ważne. To głównie były oczyszczalnie. To kwestia uruchomienia oczyszczalni w Paczkowie, z którym ma pan bliskie relacje. Tam zresztą podejmowaliśmy pewne niestandardowe działania. To kwestia oczyszczalni w Brzegu. Te środki są niejako transferowane natychmiast.
I tak, ma pan rację, tutaj oczywiście, jak zawsze w życiu, wybieramy to, co jest najpilniejsze, najważniejsze. Wojewodowie rankują czy też podejmują się oceny, co jest najpilniejsze. I rzeczywiście jest tak, że są inwestycje, które zdaniem samorządowców są bardzo potrzebne, a niekoniecznie ucierpiały podczas powodzi, bo np. były to inwestycje, które planowane były już od wielu lat. Te inwestycje będziemy jednak realizować w terminie późniejszym. Równolegle uruchamiane są środki europejskie.
Jest wreszcie, skoro pyta pan o harmonogram, ta perspektywa strategiczna, czyli budowania odporności, budowania zbiorników retencyjnych, odtwarzania infrastruktury hydrologicznej. To jest perspektywa długa, bo to jest perspektywa 6-8 lat, bo tak są realizowane te inwestycje. Dzięki ustawie, nad którą dzisiaj procedujemy - w tej chwili odbywa się w komisji pierwsze czytanie, początek był tutaj, na sali sejmowej - 66 inwestycji będzie realizowanych w trybie ekstraordynaryjnym, bez decyzji środowiskowych, ale niektóre, takie jak zbiorniki retencyjne, wymagają konsultacji społecznych. Jak pan wie, zaczęliśmy ten proces i zamierzamy go w ciągu kilku najbliższych tygodni skończyć. Jest sporo uwag samorządowców. Ostatnie spotkanie dotyczyło akurat części dolnośląskiej obszarów popowodziowych, ale mogę powiedzieć, że w przyszłym tygodniu na pewno ogłosimy jedną dobrą informację: będziemy już wskazywać jeden konkretny zbiornik, który będziemy budować. To jest zbiornik, który będzie mógł powstawać.
Ponieważ pana pytanie było merytoryczne, nie chcę tutaj robić polityki, ale to jest zbiornik, który powinien powstać już kilka lat temu. Dlatego, szanowny panie pośle, ja panu konkretnej daty dziennej w sposób oczywisty nie jestem w stanie wskazać, powiedzieć, kiedy to zakończymy, bo ten tryb strategiczny, ten niejako kontekst strategiczny określi, kiedy ten proces odbudowy zakończymy.
Chciałbym, żebyśmy po okresie inwestycyjnym, po uruchomieniu środków europejskich na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, na infrastrukturę wodną, na odbudowę budynków użyteczności publicznej - to są konkretne konkursy, które chcemy rozpoczynać w końcówce II kwartału i na początku III kwartału - żebyśmy na koniec tego okresu inwestycyjnego mieli takie przekonanie, że w przypadku wszystkich budynków w tych najbardziej strategicznych, zniszczonych miejscowościach albo jest rozpoczęty proces inwestycyjny - czasami to będzie trwało dłużej - albo ten proces inwestycyjny się zakończył. Mówię: rozpoczęty, bo wie pan doskonale, że most w Głuchołazach to nie jest perspektywa jednego roku, będziemy go kończyć w przyszłym roku. Oczyszczalnie, na które daliśmy pieniądze, to często są inwestycje 3-letnie, więc niejako ten horyzont się wydłuża. Jeżeli chodzi o infrastrukturę drogową, mogę pana zapewnić, że jeżeli samorząd jest w stanie wykazać, że straty w tej infrastrukturze wynikają z tego, że niesiona była pomoc tymi drogami, że tam był ciężki sprzęt, będziemy się pochylać nad tego typu (Dzwonek) infrastrukturą i pochylamy się. Natomiast w sposób oczywisty staramy się wybierać te inwestycje, które są najpilniejsze, najważniejsze, bo ten proces odbudowy rozpisujemy na jeszcze wiele, wiele miesięcy. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia