10. kadencja, 33. posiedzenie, 2. dzień (24-04-2025)

12. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jacek Czerniak:

    Dziękuję bardzo.

    Pani Marszałek! Wysoki Sejmie! To bardzo ważne pytanie dotyczy wielu producentów i tych obaw, które na szczęście zostały rozwiane. Zacznę, proszę państwa, od przedstawienia bardzo krótko podstaw prawnych, na podstawie których Inspekcja Weterynaryjna, nasza jednostka, działa. Jest to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/429, rozporządzenie delegowane Komisji 2020/687 i oczywiście prawodawstwo polskie, czyli ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.

    Tak jak przewodniczący komisji rolnictwa pan Mirosław Maliszewski poinformował, dużo ognisk, które pojawiły się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej od początku roku, spowodowało pewne obawy i próbę podjęcia pewnych restrykcyjnych działań ze strony Komisji Europejskiej. To, że udało nam się wspólnie z branżą drobiarską przygotować plan, tzw. action plan, i przedstawić go Komisji Europejskiej, to był wynik naprawdę wielu działań wspólnych. Trzeba podkreślić, że również działań dyplomatycznych dzięki kontaktom pana ministra Czesława Siekierskiego ze stałym przedstawicielstwem Rzeczypospolitej Polskiej w Brukseli, kontaktom Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pana premiera Donalda Tuska, Inspekcji Weterynaryjnej i obecnego głównego lekarza weterynarii Krzysztofa Jażdżewskiego. Te propozycje, które wynegocjowaliśmy wspólnie z branżą drobiarską, zostały przyjęte przez Komisję Europejską.

    Na początku, proszę państwa, żeby przedstawić zakres tych restrykcyjnych działań, Komisja proponowała, po pierwsze - obszar, po drugie - restrykcje, po trzecie - czas obowiązywania. Swoje działania opieraliśmy na tych trzech płaszczyznach. Otóż obszar pierwszy to była część południa Wielkopolski, część województwa łódzkiego, północna część Mazowsza i Warmia i Mazury. To miał być jeden klaster, taka strefa buforowa, która miała zabezpieczyć dalsze rozprzestrzenianie się choroby HPAI. Oczywiście te restrykcje, o których mówił pan przewodniczący, miały być zastosowane w tym obszarze, w tym klastrze, ale dzięki temu, że przedstawiliśmy ten plan...

    Bardzo krótko scharakteryzuję te punkty. Ten plan jest trzynastopunktowy. Został, jeszcze raz powtarzam, wynegocjowany przez ministerstwo, przez Inspekcję Weterynaryjną i przez branżę drobiarską i przyjęty na spotkaniu, które odbyło się w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

    Otóż przedstawię kilka punktów, które są istotne, jeśli chodzi o restrykcje dotyczące tego planu: wydłużenie do 14 dni czasu między wstawieniami drobiu połączone z dodatkową urzędową kontrolą dezynfekcji, zwiększenie obszaru zagrożonego o dodatkowe 5 km w przypadku potwierdzenia ogniska, kontrola zweryfikowanych planów bioasekuracji przez lekarzy weterynarii. Szanowni państwo, ponieważ bioasekuracja jest takim elementem, który może zapobiec tej chorobie, jako ministerstwo stawiamy bardzo wysokie wymogi i oczekujemy od producentów, że będą one przestrzegane, ponieważ pozwalają na skuteczną walkę z tym wirusem.

    Chodzi także o wprowadzenie cotygodniowego monitoringu stanu zdrowia ptaków w obszarach objętych ograniczeniami, próbkobrania we współpracy z lekarzem weterynarii prowadzącym stado i powiatowym lekarzem weterynarii, dostosowanie obsady, zagęszczenia obiektów przez narzucenie maksymalnej obsady definiowanej przez powiatowego lekarza weterynarii dla każdej fermy, w której w najbliższych tygodniach planowane jest zasiedlenie, oraz zakaz wydawania odstępstw na zwiększenie obsady. To również był ten warunek, który jest bardzo istotny w kwestii przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się tej choroby. Oczywiście chodzi także o zakazy organizowania wystaw, targów, pokazów i innych zgromadzeń ptaków na terenie województw czy też kwestie dotyczące zakładów wylęgu drobiu, przesyłanie harmonogramu transportów jaj i piskląt jednodniowych z minimum 72-godzinnym wyprzedzeniem do powiatowego lekarza weterynarii zgodnie z właściwością miejsca.

    Szanowni Państwo! W ramach wspomnianych negocjacji i wspólnych działań dyplomatycznych udało nam się ustalić wprowadzenie trzech klastrów zamiast jednego dużego, wielkiego. Jest to związane z tymi działaniami, o których mówiłem na wstępie. Te klastry obejmują część województwa wielkopolskiego. W ramach negocjacji próbowaliśmy utworzyć dwa klastry na terenie województwa wielkopolskiego, ale powstał jeden klaster. Jeden klaster powstał na terenie województwa mazowieckiego. To już te słynne powiaty: Żuromin, Mława, Sierpc oraz część Warmii i Mazur. To było istotne z punktu widzenia wcześniejszych propozycji, decyzji Komisji, które mówiły o jednym klastrze. Te działania, które były prowadzone i wspólnie, że tak powiem, zaproponowane, spotkały się z aprobatą Komisji.

    Można powiedzieć, ponieważ ta sytuacja jest bardzo dynamiczna, że staramy się, przyjmując te działania naprawcze czy action plan, żeby ten wirus naprawdę się nie rozwijał. W takiej sytuacji nie jesteśmy już pierwszym państwem w Unii Europejskiej, jeśli chodzi o liczbę przypadków wirusa, bo od początku roku wyprzedziły nas, nie jest to jakiś powód do dumy czy cieszenia się, Węgry. Mamy natomiast wrażenie, że te wspólne działania w jakimś sensie pomogły nam w tym, żeby ten wirus się nie rozwijał. Po naszej stronie jest również, można powiedzieć, pogoda, bo wtedy, kiedy jest ciepło, ten wirus po prostu nie ma odpowiednich warunków do rozwoju. Wszystkie te działania (Dzwonek) prowadzimy w duchu porozumienia z branżą. Jak powiedziałem, są one konsultowane. Można powiedzieć, że nasza Inspekcja Weterynaryjna staje na wysokości zadania.

    (Przewodnictwo w obradach obejmuje wicemarszałek Sejmu Dorota Niedziela)

    Chciałbym też, korzystając z okazji, podziękować wszystkim za udział, ponieważ to dotyczy znacznej części z tej strony. Dziękuję w imieniu obecnego tu pana ministra Czesława Siekierskiego za nasze wspólne działania. Dziękuję też jemu w sposób szczególny właśnie za to, że postaraliśmy się i udało nam się, osiągnęliśmy kompromis z Komisją Europejską.

    Dziękuję, pani marszałek. O, zmieniła się pani marszałek. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia