10. kadencja, 34. posiedzenie, 1. dzień (07-05-2025)

1. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw (druki nr 993 i 1120).

Poseł Jarosław Sachajko:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Debatujemy w sprawie nowelizacji ustawy o Służbie Więziennej zawartej w druku nr 1120. Służba Więzienna to instytucja, która musi działać sprawnie, profesjonalnie i nowocześnie, a jednocześnie w pełni respektować porządek prawny, bezpieczeństwo państwa, a także godność osób pozbawionych wolności. I z tym w ostatnim roku mamy gigantyczne problemy. Pamiętamy urzędniczki, które były poniżane. Urzędniczki, którym zakładano kajdanki na ręce i nogi. Urzędniczki, którym co godzinę włączano w areszcie światło. Urzędniczki, które mężczyźni podglądali, gdy załatwiały potrzeby fizjologiczne. Skandal, jaki się odbywa w tej chwili w Służbie Więziennej, jest niebywały. W tym kontekście uważam, że zaproponowana zmiana, zwłaszcza w zakresie umożliwienia zatrudniania cywilnych specjalistów na stanowiskach kierowniczych, mogłaby otworzyć drogę do profesjonalizacji zarządzania jednostkami penitencjarnymi.

    Zarządzanie zakładem karnym czy aresztem śledczym to nie tylko kwestia doświadczenia służbowego, ale także kompetencji menedżerskich, psychologicznych i organizacyjnych. Zatrudnienie np. dobrze przygotowanego cywilnego prawnika czy eksperta do spraw resocjalizacji jako zastępcy dyrektora może realnie usprawnić funkcjonowanie placówki. Pozwala to również na uzupełnienie kadry tam, gdzie jest taka potrzeba. Jestem też zwolennikiem szerszego otwarcia instytucji publicznych na cywilnych specjalistów, ale pod jednym warunkiem, bardzo ważnym warunkiem - że nie będzie tam kolesiostwa. Mam szczerą nadzieję, że ta nowelizacja nie jest furtką do upolitycznienia Służby Więziennej, że nie stanie się pretekstem do nepotyzmu, do obsadzania stanowisk kierowniczych osobami bez kompetencji, ale z odpowiednim plecakiem partyjnym. Dlatego jako parlamentarzysta popierający kierunek zmian będę też z uwagą patrzył na ich praktyczne wdrażanie. Otwieramy bowiem drzwi nie tylko do nowych możliwości, ale też do potencjalnych nadużyć. Dobre prawo to jedno, dobre wykonanie to drugie.

    Podsumowując: popieram kierunek zmian, dostrzegam szansę na modernizację systemu, poprawę jakości zarządzania i lepsze wykorzystanie kompetencji cywilnych, ale oczekuję też maksymalnej przejrzystości naborów, jasno określonych kryteriów i skutecznej kontroli nad tym, kto i w jaki sposób obejmuje kierownicze stanowiska w strukturach Służby Więziennej. Dziękuję.


Przebieg posiedzenia