10. kadencja, 34. posiedzenie, 1. dzień (07-05-2025)
4. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1176 i 1200).
Poseł Mirosław Suchoń:
Bardzo dziękuję.
Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt przedstawić stanowisko Klubu Parlamentarnego Polska 2050 - Trzecia Droga w sprawie sprawozdania Komisji Nadzwyczajnej do spraw działań przeciwpowodziowych i usuwania skutków powodzi z roku 2024 o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw.
Wysoka Izbo! To jest trzeci pakiet zmian ustawowych, które są reakcją na potrzeby dotyczące różnego rodzaju działań związanych najpierw z reakcją, pomocą tym osobom, które zostały poszkodowane w wyniku powodzi, przedsiębiorcom, samorządom i instytucjom, które tej pomocy potrzebowały, a następnie, także w tej ustawie, z rozwiązaniami, które będą umożliwiały odbudowę po powodzi. To jest niezwykle ważne, żebyśmy reagowali nie tylko wtedy, kiedy potrzebna jest pomoc, ale właśnie na bazie tych różnych doświadczeń projektowali nowe, dobre rozwiązania, dzięki którym będzie możliwa budowa odporności. Bo to, o co nam wszystkim chodzi, także to, co było przedmiotem prac komisji, to niezwykle ważna rzecz. Chodzi o to, żebyśmy tak przygotowali nasze państwo na przyszłość, wyciągając lekcje z przeszłości, wdrożyli takie rozwiązania, żeby mogły one realizować podstawowy cel, jakim jest zapobieganie tego rodzaju negatywnym zjawiskom. I mam takie głębokie przekonanie, że to udało nam się zrobić. Najpierw pierwsza ustawa, procedowana bardzo sprawnie, później kolejna ustawa, zawierająca jeszcze szerszy pakiet pomocy. I wreszcie kolejna ustawa, którą przygotował rząd we współpracy ze wszystkimi ministerstwami, ale też, co warte podkreślenia, na podstawie informacji, na podstawie oczekiwania formułowanego przez naszą komisję. Postulaty wynikały ze spotkań z mieszkańcami, z tych wizytacji, które komisja prowadziła we wszystkich regionach w Polsce, gdzie mieszkańcy zostali dotknięci powodzią. I z tej wspólnej pracy wyszedł bardzo dobry projekt ustawy, który zawiera bardzo dużo szczegółowych rozwiązań.
Myślę, że warte podkreślenia jest, po pierwsze, to, że są to rozwiązania kierowane do różnych grup, czyli zarówno do mieszkańców, przedsiębiorców, jak i samorządów. Ale są to także rozwiązania, które umożliwią, np. Wodom Polskim, prowadzenie bardziej sprawnie prac polegających na odbudowie urządzeń wodnych. W szczególności wymieniłbym tu np. możliwość sięgnięcia po pomoc przez wspólnoty mieszkaniowe, przez spółdzielnie, dzięki czemu będą mogły uzyskać dofinansowanie do napraw części wspólnych. Te rozwiązania będą również podstawą do tego, aby dotychczasowi beneficjenci programu ˝Czyste powietrze˝ mogli jeszcze raz sięgnąć po tę pomoc, bo w sytuacji, w której wyremontowali swoje mieszkanie, przeprowadzili termomodernizację i zostali zalani, efekt został zmarnowany. Byłoby to bardzo nierozsądne, aby zostawiać te osoby bez pomocy. W związku z tym wprowadzamy nową, dobrą zasadę, że dotychczasowi beneficjenci, poszkodowani będą mogli sięgnąć po tę pomoc jeszcze raz. Ważnym i takim istotnym elementem jest również pozornie niewielki zapis, ale dużo zmieniający, w postaci wydłużenia terminu na złożenie wniosku o pomoc do agencji regionalnej. To był, przypomnę, taki strumień finansowania, który był na początku niechętnie wykorzystywany przez przedsiębiorców, dlatego że kwota była nieodpowiednia. I też warto przypomnieć, że to dzięki Szymonowi Hołowni, który jako marszałek Sejmu spotykał się z mieszkańcami terenów zalanych, z przedsiębiorcami, tutaj, w Sejmie, została przyjęta poprawka podwyższająca próg tej pomocy do 200 tys. zł. Okazało się, że to jest rozwiązanie, z którego bardzo często korzystają przedsiębiorcy, żeby odbudować swoje firmy po tej katastrofie. I wydłużamy dzisiaj czas składania wniosków o pomoc z tego źródła finansowania, dlatego że jest to coś, czego oczekują od nas przedsiębiorcy.
Szanowni Państwo! Na koniec chcę jeszcze raz podziękować wszystkim ministerstwom, złożyć podziękowania na ręce pana ministra Kierwińskiego. Chcę podziękować wszystkim członkom komisji i instytucjom współpracującym, bo myślę, że ta ustawa to jest efekt ciężkiej pracy, dobry dla obywateli. I na koniec powiem o jednej rzeczy. (Dzwonek)
Dosłownie 15 sekund, pani marszałek.
Otóż ta ustawa zawiera również, to jest bardzo ważne, przepisy umożliwiające wycinkę drzew i krzewów Wodom Polskim, żeby odbudowywać urządzenia wodne. Ale chcę także powiedzieć, że bardzo ważne jest dla nas to, żeby to było w zgodzie z wymogami środowiska, w szczególności z wymogami dotyczącymi ochrony miejsc lęgowych. O to będziemy również zabiegać na kolejnych etapach. Dziękuję bardzo. Polska 2050 popiera w sposób oczywisty ten dobry projekt ustawy. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia