10. kadencja, 34. posiedzenie, 1. dzień (07-05-2025)
4. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1176 i 1200).
Poseł Arkadiusz Sikora:
Pani Marszałek! Panie Ministrze! Panie i Panowie Ministrowie! Szanowni Państwo! W imieniu klubu Lewicy chciałbym przedstawić stanowisko w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw, druk nr 1176, oraz sprawozdania z posiedzenia komisji, druk nr 1200.
Szanowni Państwo! Pan przewodniczący Suchoń wspomniał, że praca nad tą ustawą trwa już dosyć długo, a dzisiaj mamy właściwie trzecią nowelizację tej ustawy. Wynika to z tego, że powódź była szczególnie dotkliwa, że co chwilę zapoznajemy się dodatkowo z różnego rodzaju skutkami powodzi. Przepisy były do tej pory nie do końca sprecyzowane i dzisiaj mamy okazję, żeby do niektórych przepisów wrócić, udoskonalić je. Miejmy nadzieję, że przy kolejnych tego typu powodziach będziemy już dysponowali gotowymi rozwiązaniami.
Tym razem w ramach trzeciej nowelizacji poruszamy, szczególnie jeśli chodzi o problemy powodziowe, kwestię pomocy m.in. dla podmiotów poszkodowanych, czyli przedsiębiorców. Powodem modyfikacji przedmiotowych instrumentów jest przede wszystkim zbyt krótki termin na przesłanie informacji na temat oszacowanych szkód poniesionych przez przedsiębiorców w ramach świadczenia interwencyjnego. Po raz kolejny zwracamy uwagę na to, że szeroka, duża skala powodzi powoduje, że możliwość szacowania tych szkód powodziowych jest trudna ze względu na brak rzeczoznawców majątkowych. Ten problem trzeba będzie w przyszłości rozwiązać.
Oczywiście pojawia się temat braków środków dla podszkodowanych właścicieli lokali użytkowych, które są wynajmowane przedsiębiorcom, na naprawę szkód w tych lokalach, konieczność przyznania dodatkowego okresu, za który przysłużać będzie umorzenie należności, bowiem jest to konieczne dla zapewnienia odpowiedniego wsparcia dla przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku powodzi. Te rzeczy nie zostały wcześniej wyartykułowane w ustawie i to poprawiamy.
Nowelizacja ta również wiąże się z wprowadzeniem przepisów dotyczących zalanych domów i mieszkań znajdujących się na terenach zalewowych, przede wszystkim odbudowy budynków zniszczonych w trakcie powodzi w tym samym miejscu, w którym się one dotychczas znajdowały. Może to doprowadzić do zagrożenia zdrowia i życia mieszkańców tych budynków w przypadku ponownego wystąpienia powodzi. To samo dotyczy lokowania nowej zabudowy na tych obszarach. W tym celu pomocny nam był również raport NIK-u dotyczący działań organów publicznych w rzecz ograniczenia zabudowy terenów zagrożonych powodzią, w którym wskazano na występowanie wielu nieprawidłowości w zakresie dopuszczenia zabudowy obszarów poszczególnego zagrożenia powodzią.
Mówię to, odnosząc się do przykładu Wrocławia. Co prawda ta powódź nie dotknęła samego miasta, ale nauczeni doświadczeniem widzimy, że przez ostatnie dziesiątki lat były wydawane zgody bądź też przymykano oko na to, żeby w takich miejscach, które wcześniej były zakwalifikowane jako tereny powodziowe, zalewowe, powstawały nowe budynki, zabudowania, mieszkania. W takiej sytuacji, jaka miała miejsce we wrześniu ub.r., przyroda weryfikuje te wszystkie decyzje, posunięcia. Ludzie bardzo często łudzą się, że może tym razem powódź nie nastąpi. Niestety przychodzi kolejna powódź i po raz kolejny zalewane są te same obszary, powodowane są kolejne szkody. Niejednokrotnie likwidacja szkód powodziowych na tych terenach wiąże się z ogromnymi kosztami. Wydaje mi się, że instytucje, które wydają zgody na pewne budowy, czy instytucje, które nadzorują budowę tych wszystkich budynków i nieruchomości, muszą być bardziej rygorystyczne i wyciągać konsekwencje w stosunku do tych osób, które budują swoje budynki właśnie w tych miejscach zalewowych. (Dzwonek)
Podczas posiedzenia komisji zwróciłem uwagę na jeszcze jeden fakt i w formie poprawki zgłosiłem uwagi, które umożliwią przekwalifikowanie nieruchomości, mieszkań, z mniejszych na większe mieszkania w ramach jednej inwestycji, tego samego obrębu inwestycyjnego. Jest to spowodowane tym, że podczas wymiany, zamiany czy oferowania przez gminy mieszkań osobom, które zostały dotknięte powodzią...
Wicemarszałek Monika Wielichowska:
Proszę kończyć, panie pośle.
Poseł Arkadiusz Sikora:
...mogą być przyznawane mieszkania o większym metrażu. Jest zapotrzebowanie na większy metraż, w związku z czym wychodzimy naprzeciw, składając te poprawki. Tym samym oceniamy je pozytywnie. Dziękujemy bardzo. Będziemy głosować za. Dziękuję.
Przebieg posiedzenia