10. kadencja, 34. posiedzenie, 2. dzień (08-05-2025)
6. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Kos:
Szanowny Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Szanowni Państwo! To, co się wydarzyło 21 stycznia, oczywiście jest wyjaśniane. Jest to bardzo dramatyczna sytuacja, która zakończyła się śmiercią, zgonem pacjentki. W zasadzie w reakcji na ten materiał prasowy - bo dowiedzieliśmy się o tym głównie z mediów - dotyczący podejrzenia odmowy przyjęcia pacjentki w dniu 21 stycznia w Szpitalu Wolskim Narodowy Fundusz Zdrowia wystąpił do tego szpitala, jak również do Szpitala Praskiego pw. Przemienienia Pańskiego, do którego pacjentka była przewieziona w pierwszej kolejności. Odpowiedzi ze strony szpitali nie wyjaśniły wszystkich okoliczności procesu udzielania świadczeń. Z tego powodu Narodowy Fundusz Zdrowia prowadzi czynności kontrolne. Jest tam przeprowadzana kontrola dotycząca tego postępowania. Kontrola dotyczy także podmiotu leczniczego, który udzielał pacjentce świadczeń w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, bo skierowania do szpitala były z podstawowej opieki zdrowotnej. Z tego, co zrozumiałem, także transport sanitarny do tych szpitali był w ramach POZ-etu. Tak że sytuacja z całą pewnością jest nadzorowana, jest kontrolowana, wyjaśniana. Rozumiem niepokój, gdyż minęło już dobre kilkanaście tygodni, wręcz ponad 3 miesiące, ale te procedury trwają i z całą pewnością ta sprawa będzie szczegółowo wyjaśniona.
Druga sprawa poruszona w zapytaniu pani poseł dotyczy problemów finansowych systemu ochrony zdrowia. Mogę tutaj mówić i o 2024 r., i o 2025 r., bo naprawdę mamy już dzisiaj 8 maja i 1/3 2025 r. już minęła. Zacznę od 2024 r. Planowane koszty realizacji świadczeń wynosiły 166,7 mld zł. Natomiast w wyniku dokonanych zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia nastąpiło zwiększenie tego planu finansowego o ponad 25 mld, do kwoty ponad 191 mld zł. Podobnie w planie na 2025 r. można zauważyć, że w porównaniu z pierwotnym planem finansowym na 2024 r. wysokość środków jest wyższa o ponad 26 mld, czyli o ponad 16,5%. Tak że zaplanowane środki na 2025 r. są dużo wyższe od tych na 2024 r.
Dotacja podmiotowa z budżetu państwa dla Narodowego Funduszu Zdrowia była i planowana w roku 2024, i wykonana, i zwiększona, jak również jest zaplanowana w 2025 r. W 2024 r. w pierwotnym planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia została nakreślona na kwotę 8,8 mld zł, natomiast po zwiększeniach kwota ta ostatecznie wyniosła o 6 mld zł więcej i zamknęła się kwotą 14,8 mld zł. Nastąpiło także zwiększenie funduszu zapasowego, ale to było zwiększenie o kwotę tylko 344 mln zł. Nie jest to kwota, która stanowi jakieś znaczne zabezpieczenie tego funduszu zapasowego. Natomiast dotacja podmiotowa do Narodowego Funduszu Zdrowia w 2025 r. została wstępnie zaplanowana na kwotę 18 350 mln zł. To w zasadzie dwa razy więcej, niż było zaplanowane na rok 2024. Ale decyzją pani minister Izabeli Leszczyny z dnia 12 marca 2025 r. została przekazana dodatkowa kwota. Środki te wzrosły o 4 mld zł, czyli razem ta dotacja z budżetu państwa wynosi 22 350 mln zł. Oczywiście jeżeli będzie konieczność zwiększenia nakładów finansowych na świadczenia opieki zdrowotnej, to minister zdrowia może skorzystać z instrumentu takiego jak wsparcie z budżetu państwa na podstawie art. 131d ustawy o świadczeniach finansowanych ze środków publicznych.
Jeżeli chodzi o świadczenia, które były opłacone za 2024 r., mówię tu oczywiście o świadczeniach ponadlimitowych, to świadczenia ponadlimitowe zostały opłacone w tych przypadkach, w których te świadczenia były traktowane jako nielimitowane. Mówię tu oczywiście o zespołach wieńcowych, porodach, o ambulatoryjnej opiece specjalistycznej. Tam, gdzie były limity, te świadczenia nie były rozliczone w pełnej wysokości, czyli w 100%. Było to w niektórych przypadkach 50% (Dzwonek), w niektórych - 70%. Ale rozliczenie to nastąpiło. Może dokończę w drugiej części. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia